اقدام سئوال برانگیزمجلس:شروط جدیدکاندیداتوری مجلس به نفع چه کسی وضع شد

قاضی پور درانتقاد به گنجاندن شرط سابقه یک دوره نمایندگی وسوابق اجرائی و قضائی برای احراز شروط کاندیداتوری مجلس گفت:بامصوبه مجلس حتی یک درصدجمعیت کشور شرایط ورود به مجلس راندارند ومجلس شبیه مجلس سنا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز سه‌شنبه 17 اسفند نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رفع ابهام از تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که حداقل پنج سال سابقه مدیریت و یا فعالیت اجرایی، آموزشی، پژوهشی، حرفه‌ای، سیاسی و قضایی و سابقه 4 سال نمایندگی مجلس پس از اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن از شروط کاندیداتوری نمایندگی مجلس شورای اسلامی باشد.

این طرح که در دستور کار چهارشنبه هفته گذشته مجلس قرار گرفته بود به دلیل ابهام برخی از نمایندگان مجددا برای رفع ابهام در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

ستار هدایت‌خواه، نماینده دنا در تذکری با انتقاد از تقاضای رفع ابهام گفت: طرحی که تصویب نهایی شده است دیگر نباید پیشنهاد رفع ابهام در آن داده شود.

لاریجانی در پاسخ به وی گفت: پیشنهادات جایگزین برای رفع ابهام این است که آیا سابقه اجرایی شامل سابقه تقنینی و قضایی می‌شود یا نه که این تقاضای رفع ابهام وارد است و ما باید این تبصره را رفع ابهام کند.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در اخطار قانون اساسی گفت: با این مصوبه مجلس حتی یک درصد از جمعیت کشور نیز شرایط ورود به مجلس را ندارند و با این کار مجلس بیشتر شبیه مجلس سنا می‌شود تا مجلس شورای اسلامی.

لاریجانی این اخطار قاضی‌پور را وارد ندانست.

در ادامه نمایندگان پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح را به مدت سه ماه دادند که مورد موافقت مجلس قرار نگرفت و به همین دلیل از این طرح فقط رفع ابهام شد.گفتنی است، پیشنهادات الحاقی نمایندگان نیز به تصویب نرسید.

لازم به ذکر است مصوبه فوق الذکر علاوه بر اینکه شائبه ی انحصار طلبی نمایندگان موافق طرح را دارد باعث کوچک شدن حلقه نمایندگی مجلس در ادوار آینده خواهد شد که خود به خود فسادخیز و فسادآور است.

یادآور می شود این مصوبه مجلس در تضاد محرز با مصالح نظام اسلامیست و به احتمال بسیار بالا توسط شواری نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی ردّ خواهد شد.

با وجود اینکه بسیار بعید است شورای نگهبان زیر بار چنین بدعتی برود معلوم نیست چرا برخی نمایندگان اصرار دارند کارنامه سیاهی از خود به جای بگذارند؟ این اقدام نمایندگان مسبوق به سابقه است آنجا که تصمیم گرفتند عُمر دولت را کوتاه و بر عُمر مجلس و دوره نمایندگی خویش بیفزایند.

پایان پیام/
 

کد خبر 25605

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha