ماده76لایحه برنامه پنجم درباره صندوق توسعه ملی هم زیردست مجمع تشخیص نشست

نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه شب بر مصوبه قبلی خود در مورد صندوق توسعه ملی علی رغم ایراد قانونی شورای نگهبان اصرار کردند. در نهایت این مصوبه هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ در جلسه چهارشنبه شب مجلس و در جریان بررسی ایرادهای شورای نگهبان نسبت به برنامه پنجم توسعه، نمایندگان بر مصوبه قبلی خود در ماده 76 این برنامه که مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد، اصرار کردند.
نظر کمیسیون تلفیق نسبت به ماده 76 که به صندوق توسعه ملی ارتباط دارد با 156 رای موافق 23 رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر به تصویب رسید.
بنا بر گزارش مهر؛ 20 درصد از درآمدهای نفت وارد صندوق توسعه ملی می‌شود و به گفته مسئولان اقتصادی دولت، این صندوق امسال 15 هزار میلیارد تومان موجودی دارد.
شورای نگهبان به چند بند این ماده ایراد گرفت که نمایندگان ترجیح دادند این مصوبه برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شود.
گفتنی است ایده تشکیل صندوق توسعه ملی بعد از آنکه رهبر حکیم انقلاب اسلامی طیّ سخنانی جشن بزرگ ایرانیان را روز بسته شدن چاه های نفت دانستند؛ در اسناد کشوری جای خود را باز کرد. همچنین دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران نیز در دو سفر اخیر خود به استان های سمنان و البرز، درباره این صندوق صحبت های مهمی ایراد کرده است.
لازم به ذکر ریاست جمهوری اسلامی ایران در جمع مردم استان البرز برای اولین بار از ذخیره شدن 20% منابع مالی حاصل از فروش نفت در تاریخ ایران خبر داد و اعلام کرد این منابع برای اشتغال جوانان راهگشا است. بعد از البرز نوبت به سمنان رسید تا دو مرتبه احمدی نژاد این خبر خوش را در جمع مردم انقلابی استان سمنان تکرار کند و البته همزمان از طرح های مهم اقتصادی دولت در سال های پیش رو خبر بدهد.
با این وجود که رئیس جمهور خبر از طرح ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری داد اخیرا روزنامه منتسب به جریان چپ و سکولار ایران: «شرق» بلافاصله بعد از یک روز از سخنان رئیس جمهور درباره اشتغال و نقش صندوق توسعه ملی در آن از جانب رئیس قوه مقننه نوشت: "مشکل اشتغال با وصل و پینه درست نمی شود.".
با این حال باید دید تغییرات و جدال بر سر ترکیب هیئت امنای این صندوق استراتژیک و نحوه هزینه کرد منابع آن؛ برای پیشرفت و استقرار عدالت در ایران مصروف خواهد شد یا برخی سیاسی کاری ها این مقصد مقدس را منحرف خواهد کرد؟
پایان پیام/

کد خبر 10469

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha