گزارش شبستان از اختتامیه چهارمین جشنواره فارابی

فرهنگی: چهارمین جشنواره فارابی صبح امروز با معرفی پژوهش های برتر، موسسات نمونه و مفاخر حوزه های مختلف علوم انسانی در سالن اجلاس سران پایان یافت.

به گزارش خبرنگار شبستان، چهارمین جشنواره بین المللی فارابی صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

 

در این جشنواره که ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است و به صورت سالانه برگزار می شود پژوهش های برتر، موسسات نمونه و مفاخر حوزه های مختلف علوم انسانی مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

در ابتدای مراسم امروز که به نوعی اختتامیه جشنواره به حساب می آمد، دکتر علی اکر علیخانی، رئیس دبیرخانه جشنواره ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، بزرگداشت دانشمندان را بزرگداشت علم و دانش دانست.

 

در ادامه نماهنگی درباره فعالیت های علمی مرحوم دکتر علی محمد حق شناس، استاد ادبیات و منتقد ادبی پخش شد و پس از آن، آیت الله دکتر عباسعلی عمید زنجانی، سخنران ویژه برنامه به سخنرانی پیرامون جایگاه علوم انسانی در دانشگاه و دولت پرداخت و خواستار تعیین شان وجایگاه دانشمندان علوم انسانی در حوزه های نظری، سیاستگذاری و کاربردی شد.

 

پروفسور ویلفرد مادلونگ، دیگر سخنران ویژه برنامه بود که به سخنرانی به زبان انگلیسی پرداخت اما به خاطر عدم ترجمه فارسی سخنانش اغلب مخاطبان از سخنرانی او بهره ای نبردند.

 

دیگر برنامه این مراسم، قرائت پیام مدیرکل سازمان آیسسکو(کمیته فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی) و سازمان یونسکو بود که با پخش نماهنگ بزرگداشت دکتر محمد خوانساری پایان یافت.

 

بخش بعدی برنامه به ارائه گزارش دبیر جشنواره دکتر غلامرضا خواجه سروی اختصاص یافت که وی درآن به تعداد آثار ارسالی و مراحل داوری آثار ارسالی پرداخت. وی در این زمینه گفت: از 2381 اثر رسیده به جشنواره که در 12 بخش داوری شده اند، 60 نفر مورد برگزیده شده اند و مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

وی در ادامه افزود: امسال گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی نیز به بخش های مسابقه اضافه شد که این نشان از توجه دبیرخانه جشنواره به مطالعات بومی دارد.

 

معاون پژوهشی وزیر علوم، دکتر محمد مهدی نژاد نوری دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود، به موضوع قدرت نرم و قابلیت های ایران در مقابله با جنگ نرم دشمن اشاره کرد و علوم انسانی را محور این مقابله دانست. وی هم چنین درباره فعالیت های وزارت علوم در حوزه علوم انسانی گفت: علوم انسانی در ایران دارای ظرفیت های بالایی است که متاسفانه این ظرفیت ها مورد غفلت واقع شده است و ما در دور تازه فعالیت وزارت علوم تلاش خواهیم کرد که علاوه بر بیدارکردن قابلیت های مغفول در این حوزه، ظرفیت های موازی را در هم ادغام کنیم.

 

جشنواره فارابی با سخنرانی پروفسور ژان ژوزف فرانسوا پرو، ایران شناس فرانسوی و پخش نماهنگ یک عمر فعالیت های علامه سید محمد حسین فضل الله ادامه پیدا کرد.

 

سخنران بعدی برنامه دکتر نسرین سلطان خواه معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد نخبگان بود با اشاره به اهمیت علوم انسانی از آمادگی بنیاد نخبگان برای ارائه تسهیلات به نخبگان جوان برگزیده جشنواره فارابی خبر داد.

 

پس از سلطان خواه این دکتر کامران دانشجو وزیر علوم بود که پشت میکروفن قرار گرفت تا علاوه بر پرده برداری از برنامه های وزارت علوم در حوزه علوم انسانی، از راهبردهای تعیین شده بر اساس قرار دادن منویات رهبر انقلاب اسلامی در وزارت علوم سخن گفت.

 

و اما آخرین سخنران اسفندیار رحیم مشایی بود که به جای رییس جمهور در این مراسم سخنرانی کرد.

 

گفتنی است اهدای جوایز برگزیدگان آخرین بخش جشنواره فارابی را به خود اختصاص داد.

 

گزارش تکمیلی سخنرانی های صورت گرفته در جشنواره متعاقباً ارسال می شود.

 

پایان پیام/

کد خبر 153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha