همایش روز جهانی فلسفه، 30 آبان در تهران افتتاح می شود

اندیشه: حداد عادل از آغاز به کار همایش روز جهانی فلسفه در 30 آبان خبر داد و گفت: ایران نخستین میزبان آسیایی این همایش است.

 

 به گزارش خبرگزاری شبستان، غلامعلی حداد عادل، رییس همایش روز جهانی فلسفه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با تاکید بر اینکه چراغ فلسفه هیچگاه در ایران خاموش نمی شود، گفت: ایران مهد فلسفه در طول تاریخ است و بزرگان و فیلسوفان بزرگی از این سرزمین برخاسته‌اند.

 

وی با اشاره به نامگذاری 21 نوامبر با عنوان روز جهانی فلسفه از سوی یونسکو سازمان فرهنگی آموزش سازمان ملل متحد، تصریح کرد:  همه ساله در این روز ارزش و مرتبه فلسفه به طور تخصصی در سراسر جهان ارزیابی می شود و بین اساتید این رشته گفت‌وگوها و بحث‌هایی انجام می‌گیرد. ایران 2 سال پیش درخواست میزبانی همایش روز جهانی فلسفه را به یونسکو تقدیم کرد و موافقت رسمی از سوی این سازمان برای میزبانی ایران اعلام شد.

 

حداد عادل خاطرنشان کرد: ایران نخستین میزبان آسیایی همایش روز جهانی فلسفه است و در این همایش که 30 آبان برگزار می شود دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با اساتید شاخص و برجسته این رشته از سراسر جهان به ویژه جهان اسلام به بحث و گفت‌و‌گو بپردازند.

 

وی همچنین در زمینه موضوع همایش فلسفه اظهار داشت: این همایش با موضوع محوری "فلسفه، نظر و عمل" برگزار می شود و 13 عنوان فرعی نیز در آن مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد همچنین در پانل‌های تخصصی که در حاشیه این همایش برپا می شود مسایل مرتبط با موضوع اصلی مورد ارزیابی و سنجش و همین‌طور نقد و بررسی قرار می گیرد.

 

رییس همایش روز جهانی فلسفه عنوان کرد: " تاریخ فلسفه"، "اخلاق"، "تفاوت فرهنگ ها"، "فرهنگ و صلح"، "قلمرو عمومی"، "دین و معنویت"، "سیاست"، "علم و فناوری"، "زندگی روزمره"، "هنر در ادبیات"، "خانواده-کودک و نوجوان" و "محیط زیست" از موضوعات فرعی این همایش هستند.

 

وی با اشاره به اینکه شش هزار عنوان کتاب فلسفی در 30 سال گذشته در ایران منتشر شده است، ادامه داد: کتاب‌های فلسفی که در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود و همچنین در این همایش مورد بحث قرار می‌گیرد شامل فلسفه ایرانی و غربی است که البته نگاه به فلسفه غربی و بحث و نقد آن در اولویت قرار دارد.

 

حداد عادل اظهار داشت: طی سال های بعد از پیروزی انقلاب، توجه به حکمت و فلسفه (ایرانی و غربی) نشان زنده بودن علم و فلسفه در کشور است و هیچ محدودیتی برای چرخ‌های فلسفی در کشور وجود ندارد.

 

وی همچنین به حضور برجسته چند استاد داخلی در این همایش اشاره کرد و گفت: حضور اساتید خارجی به ویژه از کشورهای جهان اسلام و بررسی مقالات و کتاب‌ها و همچنین حضور پررنگ دانشجویان نشان دهنده توجه ویژه کشور به فلسفه است.

 

حداد عادل در زمینه انتشار برخی اخبار از سوی عناصر بیگانه برای تضعیف این همایش گفت: برخی‌ها که با انقلاب و نظام از ابتدا مخالف بودند در خارج از کشور سعی بر این دارند که اقداماتی انجام دهند که برگزاری این همایش در ایران زیر سؤال برود، آنها ادعا دارند تعداد فیلسوف‌هایی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند بیشتر از تعداد فیلسوف‌هایی هستند که آزاد و در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند ولی نکته جالب اینجاست که حتی نامی از یک زندانی بیان نکرده‌اند، اینها عقده‌گشایی سیاسی انجام می‌دهند.

 

وی در زمینه تأثیر این همایش اظهار داشت: این نوع اقدامات در عالم سیاست از طرف برخی از مخالفان طبیعی است ولی برخلاف نظر آنها این همایش به طور باشکوه و با حضور اساتید خارجی و داخلی به خوبی برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، نشست مطبوعاتی نخستین همایش فلسفه، دوم آبان در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

 

پایان پیام/
 

 

 

کد خبر 171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha