بررسی پرونده ثبت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده در کمیته ثبت میراث ناملموس یونسکو

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی از بررسی ثبت سه  پرونده ایران در هجدهمین نشست کمیته میراث ناملموس خبر داد و گفت: در این اجلاس در کشور بوتسوانا پرونده‌ افطاری و پرونده هنر تذهیب و جشن سده برای ثبت بررسی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی عصر امروز جمعه ۱۰ آذرماه در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد.

در این مراسم" علی دارابی"، قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی  با اشاره به ویژگی‌های دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: در این جشنواره بیش از ۲ هزار  اثر به دبیرخانه رسید و توسط ۵۰ داور و کارشناس زبده مورد ارزیابی قرار گرفت؛ مسئولان به صورت ویژه تلاش کرده‌اند که جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌ فرهنگی مردمی شود و در این راستا اجرای ۲۰ اثر نمایشی میراثی در مکان‌های تاریخی قزوین در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۳ هزار نفر در کاروانسرای سعدالسلطنه به تماشای این نمایش‌ها نشستند.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی  افزود: همچنین در دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی ۱۴ کارگاه آموزشی برای علاقه‌مندان در این جشنواره برگزار شد ۱۰ کارگاه در قزوین و چهار کارگاه در تهران با حضور اساتید برجسته برگزار شد که با استقبال گسترده همراه بود.

علی دارابی اظهار کرد: دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در هشت بخش برگزار شد و در آن ۱۴۰ اثر سینمایی در سینماها و پلتفرم‌های مختلف  به نمایش درآمد؛ همچنین پیش‌رویدادهای این جشنواره از چند ماه قبل در تهران و قزوین آغاز و تلاش شد زمینه آشنایی بیشتر افکار عمومی با این جشنواره فراهم شود و جشنواره دوم به بهترین شکل ممکن رقم بخورد.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی با اشاره به ماموریت ها و ویژه برنامه های دولت مردمی در میراث فرهنگی توضیح داد: در معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم سه برنامه‌ ویژه را مد نظر داریم، اول اینکه نخستین دوره رویداد تجلیل و تقدیر از رسانه‌های برتر در حوزه میراث فرهنگی را در زمستان سال جاری برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم سهم بزرگی که رسانه‌ ها در پرسشگری و شفافسازی دارند را ارج بنهیم.

علی دارابی از راه اندازی سفیران فرهنگی در معاونت میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا سفیران میراث فرهنگی فعالیت خود را آغاز کنند تا بتوانیم از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم و آن‌ها در معرفی و آموزش در حوزه میراث فرهنگی به ما کمک کنند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی از بررسی ثبت سه پرونده ایران در هجدهمین نشست کمیته میراث ناملموس خبر داد و گفت: در این اجلاس که در کشور بوتسوانا در جنوب آفریقا برگزار خواهد شد،  پرونده‌ افطاری و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن است به عنوان پرونده چند ملیتی مطرح خواهد شد و همچنین پرونده هنر تذهیب و جشن سده نیز مطرح خواهند شد؛ امیدوارم  با ثبت این سه پرونده بتوانیم برای معرفی میراث فرهنگی ملموس، ناملموس و طبیعی ایران گام‌های بزرگ برداریم.

علی دارابی خاطر نشان کرد: معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید برای مردمی کردن میراث فرهنگی در راستای حفاظت و صیانت از آن برنامه‌هایی دارد و در این راستا جلسه انجمن خیران میراث فرهنگی در تهران با حضور ۵۰۰ نفر از خیران برگزار شد که راه مهمی برای تحقق این مسئله است.

کد خبر 1736559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha