کم توجهی اصناف به طرح‌های جدید ایرانی اسلامی

دبیر چهارمین جشنواره فردوخت گفت: از اصناف گله‌مند هستیم زیرا از این طرح‌ها استقبال نمی‌کنند و از طرح‌های تکراری جلو باز و اندامی در تولیدات خود استفاده می‌کنند که با فرهنگ ایرانی فرهنگ ایرانی ما مغایرت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت به همت سازمان بسیج جامعه زنان با مشارکت سپاه ناحیه کاشان و ارگان‌های دیگر در مجموعه فرهنگی تالار شهرکاشان برگزار شد این جشنواره با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و لزوم جریان سازی رسانه‌ای و ترویج حجاب عفیفانه و متناسب با شرایط بانوان در اجتماع و با در نظر گرفتن المان‌های هویتی فرهنگی و زیبایی در طراحی لباس برای بانوان برگزار شد. این جشنواره  از ۲ تا ۸ دی ماه  برپا شد.

در همین رابطه سردار مقواساز معاون فرهنگی بسیج مستضعفین در گفتگو با شبستان در مورد جشنواره فردوخت و سبک زندگی اسلامی و حجاب عفیفانه گفت: این جشنواره به همت بسیج جامعه زنان برگزار می‌شود و قاعدتاً برای آنکه به یک ایران قوی برسیم باید هویت ایرانی اسلامی زن را قوی‌تر کنیم و برای حفاظت و حراست از آن حصاری قرار دهیم تا ضربه و آسیبی به آن وارد نشود .

پوشش و حیا شاخصه اصلی هویت زن مسلمان است و ما در این راه باید محکم بایستیم و طرح‌هایی مانند جشنواره فردوخت می‌تواند به پوشش و عفاف و حجاب عفیفانه زنان جامعه ما سرعت ببخشد.وی افزود: قاعدتاً جریان استکباری و دشمنان به دنبال آن هستند تا پوشش حیا و عفاف و حجاب را از او بگیرند پوشش و حیا شاخصه اصلی هویت زن مسلمان است و ما در این راه باید محکم بایستیم و طرح‌هایی مانند جشنواره فردوخت می‌تواند به پوشش و عفاف و حجاب عفیفانه زنان جامعه ما سرعت ببخشد.

سردار مقواساز  اظهار داشت: طرح‌های لباس بانوان در این جشنواره بسیار زیبا شیک و مورد پسند زنان جامعه قرار می‌گیرد و در طراحی آنها از ویژگی‌های لباس‌های به روز استفاده شده است امیدواریم بتوانیم از این طرح‌ها کمک بگیریم و آنها را وارد چرخه تولید کرده و بتوانیم کاری کنیم و از طرح‌هایی که وارد کشور شده و از جنس فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی ما نیستند را دور بریزیم و از جنس و طرح‌هایی استفاده کنیم که از هویت ایرانی و اسلامی ما گرفته شده است.

کم توجهی اصناف به طرح‌های جدید ایرانی اسلامی

 وی تصریح کرد: فردوخت نام لباس قدیمی شهر ابیانه است و ما باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود بازگردیم.

از مولفه ها داوری طرح ها و لباس ها در جشنوراه فردوخت پوشیدگی کامل بدن نما نبودن موضوع حجاب و عفاف اسلامی و استفاده از سنت‌ها است

نجفی دبیر چهارمین جشنواره فردوخت نیز در مورد این جشنواره گفت: این جشنواره از اردیبهشت ۱۴۰۲ رقم خورده است و تاکنون با توجه به فراخوان‌هایی که به مخاطبان در ۳۰ استان و تشکیل دبیرخانه‌های فرعی در استان‌ها ۶۵۰ اثر به عنوان مانتو اجتماع و ۲۳۰ طرح  در بخش  کالکشن خانواده به جشنواره ارسال شده است از داوری‌های انجام شده و مولفه‌های داوری مانند پوشیدگی کامل بدن نما نبودن موضوع حجاب و عفاف اسلامی و استفاده از سنت‌ها است. 

کم توجهی اصناف به طرح‌های جدید ایرانی اسلامی

هدف جشنواره فردوخت این است که ما بتوانیم از پوشش‌های ایرانی و اسلامی در بازار تولیدات و ویترین مغازه‌ها ببینیم

وی افزود: داوران قریب به ۱۲۰ اثر را به مرحله نهایی معرفی کردند آثار منتخب در نمایشگاه از لحاظ تنوع رنگ پارچه سایز و الگوهای مورد استفاده مطابق با مشخصات فراخوان بوده است هدف کلی نمایشگاه این است که ما بتوانیم از پوشش‌های ایرانی و اسلامی در بازار تولیدات و ویترین مغازه‌ها ببینیم و در آینده خانواده‌ها و دختران ما بتوانند از این لباس‌های فاخر که حاصل دسترنج هنرمندان کشور ماست استفاده کنند.

 نجفی یادآور شد: این نمایشگاه در بخش پایانی  از ۲۶ منتخب در بخش خانواده تقدیر می‌کند این جشنواره در دو بخش دانش آموزی و آزاد و دانشجویی برگزار شد .

وی در مورد خرید عموم از این نمایشگاه گفت: علاقمندان به استفاده از لباس‌های این جشنواره می‌توانند ضمن بازدید از نمایشگاه با استفاده از کد ثبت شده بر روی لباس‌ها با تولید کننده ارتباط گرفته و از تولید انبوه آن استفاده کند.

از اصناف برای تولید طرح های منتخب نمایشگاه دعوت کردیم

این نمایشگاه زمینه تولید و اشتغال منتخبان و طراحان این جشنواره را فراهم کرده است تا در بحث انبوه‌سازی و پاسخ به نیاز جامعه گام بردارند هدف کلی ما فقط نمایش محصولات نیست بلکه می‌خواهیم این طرح‌ها به تولید رسیده و در اختیار جامعه قرار بگیرد.

 نجفی تصریح کرد: ما از اصناف دعوت کردیم از نمایشگاه بازدید کنند و با ارتباط میان طراح و تولید کننده لباس‌های این نمایشگاه را در جامعه و برتن زنان و دختران خود ببینیم.

وی یادآور شد: این نمایشگاه زمینه تولید و اشتغال منتخبان و طراحان این جشنواره را فراهم کرده است تا در بحث انبوه‌سازی و پاسخ به نیاز جامعه گام بردارند هدف کلی ما فقط نمایش محصولات نیست بلکه می‌خواهیم این طرح‌ها به تولید رسیده و در اختیار جامعه قرار بگیرد. 

کم توجهی اصناف به طرح‌های جدید ایرانی اسلامی

 نجفی گفت: این جشنواره در بخش دانش آموزی نیزبرگزار شده تا ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان در طراحی و  ارائه طرح‌های نو در زمینه مد و لباس باشد و بتوانند از مقطع هنرستان تا مقطع دانشگاهی در جشنواره‌ها شرکت کنند.

از اصناف در عدم استقبال از طرح های جدید و اسلامی ایرانی گله مند هستیم 

از اصناف گله‌مند هستیم زیرا از این طرح‌ها استقبال نمی‌کنند و از طرح‌های تکراری جلو باز و اندامی در تولیدات خود استفاده می‌کنند که با فرهنگ ایرانی فرهنگ ایرانی ما مغایرت دارد

 وی گفت: از اصناف گله‌مند هستیم زیرا از این طرح‌ها استقبال نمی‌کنند و از طرح‌های تکراری جلو باز و اندامی در تولیدات خود استفاده می‌کنند که با فرهنگ ایرانی فرهنگ ایرانی ما مغایرت دارد و برخی زنان و نوجوانان در جامعه از این موضوع گله‌مند هستند که در بازار مانتوهایی مناسب آنها وجود ندارد.

انتخاب اثار با معیار فرهنگی و ایرانی اسلامی متناسب با فرهنگ اجتماعی بانوان در پوشاک

درویش زاده مسئول انجمن طراحان و مد و لباس استان قم و از داوران جشنواره فردوخت نیز در مورد معیارهای انتخاب طرح ها و لباس ها در این جشنواره گفت:  هر جشنواره شاخصه‌های داوری دارد که ما طبق آن شاخص‌ها با حضور تیم ۱۰ نفره، داوری را اجرا  کردیم و با توجه به استقبال زیادی که انجام شد در چالش برای انتخاب بودیم.

وی افزود: معیارهای انتخاب بیشتر جنبه به اصطلاح تکنیکی دارد و مسئله فرهنگی اولویت اصلی و ایرانی اسلامی و سلوئیت لباس که برای اندام خانم‌ها طراحی شده و مورد تایید اجتماع و فرهنگ اجتماع بودن باید در مرحله اول مد نظر قرار گرفته باشد.

هنرهای سنتی صنایع دستی و تکنیک‌های دوختی از دیگر معیارهای انتخاب آثار

درویش زاده تصریح کرد: معیارهایی مانند سنت‌های کشور باید در این طرح‌ها دیده می‌شد هنرهای سنتی صنایع دستی و تکنیک‌های دوختی در این طرح‌ها بسیار اهمیت داشتند همچنین تجاری بودن این طرح‌ها مسئله‌ای بود که بتوانیم ما آنها را در مرحله تجاری سازی در مرحله اقتصادی پیاده کنیم نیز از دیگر مولفه های انتخاب آثار به شمار می رود.

معیارهایی مانند سنت‌های کشور باید در این طرح‌ها دیده می‌شد هنرهای سنتی صنایع دستی و تکنیک‌های دوختی در این طرح‌ها بسیار اهمیت داشتند همچنین تجاری بودن این طرح‌ها مسئله‌ای بود که بتوانیم ما آنها را در مرحله تجاری سازی در مرحله اقتصادی پیاده کنیم نیز از دیگر مولفه های انتخاب آثار به شمار می رود.

وی ادامه داد:جشنواره‌ها معمولاً جنبه فرهنگی و هنری را در نظر می‌گیرند و این موضوع در جامعه مورد نیاز و موجب رشد است.

 درویش زاده در مورد تسهیلات حمایتی برای تولید از طرح‌های این جشنواره گفت: در این جشنواره ارگان‌های مختلفی همکاری کردند و اثرهای این جشنواره به شکل ۱۰۰ دردصد پشتیبانی خواهد شد و تمام کسانی که به عنوان شرکت کننده در این جشنواره حضور پیدا کردند در بانک اطلاعاتی قرار می‌گیرند و طرح‌های آنها عکاسی می‌شود و در سامانه ثبت شده و مشخصات آنها به  ثبت می‌رسد.

کم توجهی اصناف به طرح‌های جدید ایرانی اسلامی

سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی بر روی طرح های انتخاب شده با هماهنگی نهادهای متولی

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تولید و تجاری شدن این طرح‌ها در این جشنواره با ارگان‌های مختلف و ادارات مختلف هماهنگ شده است که ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری در مورد طرح‌های تایید شده صورت بگیرد تا این طرح‌ها وارد بازار کار شوند. کسانی که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند افرادی هستند که ما می‌توانیم در تولید پوشاک عفیفانه در کشور بر روی آنها حساب کنیم با وجود اینکه برای داوری تمام این آثار بسیار خسته شدیم و همکاران شبانه روزی بر روی  طرح ها کار می‌کردند اما از این استقبال بسیار خوشحال هستیم.

 وی گفت: جشنواره‌های مدل و لباس  در سطح کشور با نام‌های مختلف برگزار می‌شود که در قم نیز با عنوان جشنواره مد و لباس مستوره در آینده نزدیک برگزار می‌شود که سبک زندگی ایرانی اسلامی و لباس عفیفانه با توجه به سیره زندگی حضرت معصومه در بهمن ماه برگزار می‌شود.

جشنواره‌های مدل و لباس  در سطح کشور با نام‌های مختلف برگزار می‌شود که در قم نیز با عنوان جشنواره مستوره در آینده نزدیک برگزار می‌شود که سبک زندگی ایرانی اسلامی و لباس عفیفانه با توجه به سیره زندگی حضرت معصومه در بهمن ماه برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره و لباس مستوره برگرفته از سبک زندگی حضرت معصومه (ع)

درویش زاده افزود: جشنواره مستوره در طی دو هفته اخیر فراخوان خود را اعلام کرده است کارگاه آموزشی به صورت وبینار در استان قم برگزارشده که به صورت سراسری در کشور قابل دسترسی است سایت مستوره قابل دسترسی برای علاقمندان در حوزه مد و لباس است. در کارگروه مد و لباس کشور نیز این جشنواره اطلاع رسانی می‌شود

دولت از حرفه خیاطی و البسه زنان حمایت های خوبی می کند

سمیه قانع نیز یکی از شرکت کنندگان در جشنواره و مدیر و موسس یکی از برندهای پوشاک زنان از استان یزد نیز گفت: من هم مانند دیگران در این جشنواره فردوخت شرکت کردم و به عنوان دبیر استانی شناخته شدم من این جشنواره را از طریق بسیج یزد آشنا شدم و با استفاده از دوستانی که از کاشان داشتیم گروه را تشکیل و اثر خود را ارسال کردند.

وی در مورد حرفه خیاطی بانوان گفت: غریب به ۲۰ سال است که سابقه کاری در حوزه خیاطی و البسه بانوان دارم و به صورت ۵ سال است که به شکل حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستم و صاحب کارگاه و تولیدی هستم که به صورت آنلاین محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنم کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند باید عاشق این کار باشند و خیاطی را دوست داشته باشد و الحمدلله حمایت‌های دولت و جشنواره‌هایی که در حوزه البسه زنان برگزار می‌شود بسیار زیاد است این حرفه بیشتر پشت کار خود افراد را می‌طلبد ابتدا باید عاشق کارشان باشد و این کار را از ابتدا شروع کنند و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی لازم بر روی یک محصول به صورت تخصصی کار کنند.

کد خبر 1741445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha