خداحافظی با کریم مجتهدی

چهره ماندگار فلسفه در خانه ابدی آرام گرفت
خداحافظی با کریم مجتهدی

پیکر زنده‌یاد دکتر «کریم مجتهدی» استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه، امروز از مقابل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تشییع شد. مجتهدی، در طول عمر پربار خود همواره به ایرانی بودن و فارسی صحبت کردن افتخار می‌کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: پیکر زنده‌یاد دکتر کریم «مجتهدی» صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ دی ماه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان از مقابل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تشییع و به سوی خانه ابدی تشییع شد.

این آیین با حضور آیت الله «سید محمد قائم‌مقامی»، دکتر «علی لاریجانی»، «غلامعلی حداد عادل»، حجت الاسلام «رضا غلامی»، «حمیدرضا آیت اللهی»، «حسین کلباسی اشتری»، «موسی نجفی» و جمعی از اساتید و پژوهشگران و دانشجویان آن مرحوم برگزار شد.

خداحافظی با کریم مجتهدی

آیت‌الله قائم‌مقامی در این مراسم بر پیکر زنده‌یاد مجتهدی نماز خواند و در ادامه پیکر چهره ماندگار فلسفه ایران، بر شانه اساتیدی که روزگاری خود از شاگردان او بودند، تشییع شد.

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را      تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

سخت است فراموش کردن او، لحن و ادبیات شیرین‌اش و جدیتی که در کسب علم و دانش داشت. با وجودی که ۹ دهه از عمرش می‌گذشت تا دو سال قبل که اولین رگه‌های بیماری در وجودش پیدا شد و تا همین چهار ماه قبل که اوضاع جسم‌اش به وخامت رسید، هرگز نمی‌توانستی تصور کنی که از سلامت برخوردار نباشد. آن‌قدر که به قول اطرافیان و کسانی که با او سر و کار داشتند، اهل رعایت و پرهیز بود و از سوی دیگر به قول معروف سرش به کار خودش بود که هرگز قامت‌اش مثل یک انسان کهنسال خمیده نشد.

خداحافظی با کریم مجتهدی

او با کتاب‌ها و آثار متفکران مختلف پیوند اخوت و مودت بسته بود. هرگز مشغول سخن بیهوده و گزافه نبود و بهتر است که بگوییم اصلا اهل حرف زدن نبود. اگر کسی سر صحبت را با او باز می‌کرد با روی گشاده و لبخند پاسخ می‌داد به جز آن در سکوت خویش، به مطالعه می‌پرداخت. 

آری! این تنها گوشه ای از خصایص او بود که نَسَبَ‌اش به علمای شهر تبریز می‌رسید و با نوع زندگی و افتخارآفرینی‌هایش در عرصه علم، حق مطلب را نسبت به خانواده و تبار بزرگوارش ادا کرد و در نهایت در بیست و پنجمین روز از دی ماه سال ۱۴۰۲ راهی سرای باقی شد.

دکتر کریم مجتهدی که هنگام مرگ ۹۳ سال سن داشت، به دلیل سکته و کهولت سن، از چندماه پیش در منزل برادر خود تحت مراقبت های پزشکی قرار داشت، امروز با همراهی اساتید، شاگردان و دوستدارانش، روانه خانه ابدی شد تا در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) آرام بگیرد.

خداحافظی با کریم مجتهدی

گفتنی است: دکتر کریم مجتهدی (متولد شهریور ۱۳۰۹ در تبریز) فیلسوف ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود. وی دانش‌آموخته فلسفه از دانشگاه سوربن پاریس در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بود و پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را زیر نظر یکی از بزرگ ترین فلاسفه قرن بیستم ژان وال با عنوان بررسی تحلیل استعلایی کانت و رساله دکترای خود را با مشاوره هانری کربن نگاشت که در سال ۱۳۴۳ موفق به اخذ درجه دکترای خود شد و همان سال به ایران بازگشت.

دکتر مجتهدی در تهران به پیشنهاد و راهنمایی مرحوم یحیی مهدوی در گروه فلسفه دانشگاه تهران مشغول تدریس شد و بیش از ۳۵ سال تا بازنشستگی (بهار ۱۳۸۲) به تدریس ادامه داد. وی سهم موثری در رشد پژوهش‌های فلسفی در ایران ایفا کرد.

این اندیشمند در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار فلسفه ایران معرفی شد و در سال ۱۳۸۹ در مقام محقق پیشکسوت در علوم انسانی، تقدیرنامه یونسکو و مدال طلای جهانی ابن‌سینا را دریافت کرد. مرحوم مجتهدی در سال ۱۳۹۰ نیز از سوی بنیاد ملی نخبگان به عنوان استاد ممتاز معرفی شد.

زنده یاد مجتهدی نویسنده کتاب‌های مرجع فلسفی مانند «فلسفه و تجدد»، «دکارت و فلسفه او»، «فلسفه در قرون وسطی» و… است که طی ۶ دهه فعالیت فکری، با آثار و کوشش‌های علمی خود، سهم بزرگی در تاریخ اندیشه معاصر ایران داشت.

خبرگزاری شبستان فقدان این اندیشمند بزرگوار را خدمت خانواده آن مرحوم و جامعه علمی تسلیت می‌گوید.

کد خبر 1744746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha