هوش مصنوعی هنرهای تقلیدی را با چالش مواجه می‌کند

احیاگر خط تعلیق با بیان اینکه هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای هنرهای تقلیدی و غیر خلاقانه است که چنانچه خوشنویسی یا هر صناعت سنتی دیگری درگیر تقلید صورت باشد، از این قاعده مستثنی نیست، گفت: امروزه هوش مصنوعی توانسته سبک های مختلف هنری را باز تولید کند و بی شک در آینده قابلیت های دیگری را نشان خواهد داد که هنرهای تقلیدی را با چالش های اساسی تر مواجه خواهد کرد.

دکتر «حجت امانی»، احیاگر خط تعلیق، پژوهشگر هنر اسلامی و استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که برخی معتقدند دوران طلایی خوشنویسی به سر رسیده و عده ای از خوشنویسان به تقلید روی آورده اند چرا که اغلب متدها را پیشنینیان به کار گرفته اندآیا این برداشت درباره وضعیت خوشنویسی می تواند برداشت صحیحی باشد؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: خوشنویسی سنتی دوران طلایی خود را پشت سر گذاشته است. خوشنویسی در دوره صفوی به قوام و قدرت نگارش رسید و وجوه خلاقانه آن در دوره قاجار به ظهور رسید.  برگشت به آن دوران که توجه خوشنویسان بسیاری را  در دوره معاصر به خود جلب کرده است فارغ از خلاقیت بیشتر جنبه تفنن دارد تا ضرورت زمان. بازشناسی مبانی زیباشناسانه قدیم اگر چه برای خوشنویسان امری ضروری محسوب می شود که غالبا با نظیره نویسی و مشق های نظری بدست می آورند اما در نظر گرفتن شرایط زمان و مقتضیات عصر خویش امری اجتناب ناپذیر است.

این استاد دانشگاه و احیاگر خط تعلیق در پاسخ به این سئوال که آیا هوش مصنوعی می تواند تهدید جدی بر هنرهای سنتی بویژه خوشنویسی باشد؟ توضیح داد: هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای هنرهای تقلیدی و غیر خلاقانه است که چنانچه خوشنویسی یا هر صناعت سنتی دیگری درگیر تقلید صورت باشد از این قاعده مستثنی نیست.امروزه هوش مصنوعی توانسته سبک های مختلف هنری را بازتولید کند و بی شک در آینده قابلیت های دیگری را نشان خواهد داد که هنرهای تقلیدی را با چالش های اساسی تر مواجه خواهد کرد.

این پژوهشگر هنر اسلامی اظهار کرد: رشد فناوری در عرصه رایانه ای دنیای متفاوتی را ایجاد کرد حتی به مراتب می توان گفت تاثیری بیش از اختراع دوربین عکاسی بر هنر کلاسیک. با این وجود هنرمندان همواره راهی یافتند که بتوانند به خلق اثر هنری بپردازند با شناخت مقتضیات عصر و ابزار و تکنولوژی می توان تعریف تازه ای از هنر ارایه داد هیچ الزامی وجود ندارد که هنر تعریف ثابت و تغییر ناپذیری داشته باشد کما اینکه در طول تاریخ هنر اینچنین بوده است. در عرصه خوشنویسی میرزا محمدرضا کلهر خوشنویس دوره ناصری را می توان خلاقانه ترین هنرمند خوشنویس عصر خویش نامید که خوشنویسی را با صنعت چاپ وفق و آشتی داد به گونه ای می توان گفت خوشنویسی را کاربردی ساخت بدون آن که ارزش های اساسی و گذشته آن نادیده گرفته شود همچنین سرعت که از الزمات دنیای معاصر است را به خط افزود.

دکتر «حجت امانی» تصریح کرد: در تقابل با هوش مصنوعی هنرمند اگر بتواند از هوش مصنوعی تنها به عنوان یک ابزار استفاده کند و ایده پردازی کند نه تنها تهدیدی برای هنر محسوب نمی شود بلکه به قابلیت تازه ای متناسب با زمان تبدیل شده است.

احیاگر خط تعلیق با بیان اینکه خوشنویسی سنتی در ایران از گفتمان اصلی خود در دوره معاصر دور شده است،گفت: در دوره معاصر خوشنویسی سنتی در ایران معنای دیگری یافته است که نیازمند آسیب شناسی است. از این رو بیش از آنکه مانند گذشته هنرمندان با فناوری و عصر دیجیتال مقابله کنند بهتر است با شناخت مقتضیات دوره حاضر از ابزارهای نوین در جهت خلاقیت های فردی در خوشنویسی تلاش کنند.

کد خبر 1744802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha