«منشور کوروش»؛ عیاری برای سنجش توان وزارت خارجه ایران در منازعات فرهنگی

سفر«منشور کوروش» به اسرائیل در شرایط بحرانی جنگ غزه می تواند عیاری برای سنجش توان وزارت خارجه ایران در منازعات فرهنگی و حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی ایرانیان در دنیا باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  این روزها دیپلماسی فرهنگی بر دیپلماسی سیاسی بیشتر تاثیرگذار است و میدان داری عرصه فرهنگی می تواند بسیاری از چالش های بزرگ  را حل کند. در روزهای اخیر آنچه خاطر علاقمندان میراث فرهنگی دنیا و بویژه ایرانیان  را مکدر کرده است سفر«منشور کوروش» به عنوان اثر هویتی متعلق به ایرانیان  به اسرائیل در شرایط بحرانی جنگ غزه  در پاییز امسال است.

«منشور کوروش» از  روز ۱۳ ژانویه  از موزه بریتانیا به ایالات متحده  فرستاده شد  تا در موزه ییل شهر نیوهیون ایالت کنتیکت  به نمایش  درآید و پس از آن  در ماه اکتبر امسال در کتابخانه ملی اسرائیل به نمایش گذاشته شود؛ از روزی که خبر  نمایش این اثر در اسرائیل رسانه ای شده با واکنش های بسیاری در دنیا مواجه شده چرا که علاقمندان به میراث فرهنگی  نمایش این اثر در اسرائیل را با توجه به شرایط جنگی این کشور مخاطره آمیز اعلام کرده اند و خواهان  توقف سفر منشور کوروش به اسرائیل شده اند.

«منشور کوروش»؛ عیاری برای سنجش توان وزارت خارجه ایران در منازعات فرهنگی

 وزارت میراث فرهنگی به عنوان نهاد متولی موزه ها نیز مراتب نگرانی خود را نسبت به انتقال منشور کوروش به کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و خواستار لغو آن شد. دیروز سه شنبه ۲۶ دیماه اداره‌کل موزه‌ها در نامه‌ای به امیرحسین غریب‌نژاد معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های وزارت امور خارجه و علی‌اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراتب نگرانی خود را نسبت به انتقال منشور کوروش به کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی اعلام کرد و جلوگیری از این اقدام را خواستار شد.

در این نامه که به امضای هادی میرزائی، مدیرکل موزه‌ها رسیده، آمده است: طبق اخبار منتشره، بریتانیا نسبت به انتقال منشور کوروش -که هم‌اکنون در آمریکا به نمایش درآمده است- به کتابخانه ملی رژیم اشغالگر قدس در بیت‌المقدس از ۴ اکتبر تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴ اقدام خواهد کرد. انتقال این اثر تاریخی که وجهه جهانی دارد به جهت مخاطراتی که می‌تواند به همراه داشته باشد، قطعاً به صلاح نخواهد بود.

در ادامه نامه با تاکید بر حق مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران بر منشور کورش، ممنوعیت ارسال و اقدامات حقوقی را بر اساس کنوانسیون ۱۹۴۵ در خصوص حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز منازعات مسلحانه، خواستار شده است.

«منشور کوروش»؛ عیاری برای سنجش توان وزارت خارجه ایران در منازعات فرهنگی

باید پرسید «منشور کوروش»  چه تاریخی دارد و چرا برای دنیا و ایران دارای اهمیت است؟  منشور کوروش یک لوح استوانه‌ای کوچک  با ۲۳ سانتی ‌متر طول و ۱۱ سانتی ‌متر عرض که روی آن با خط میخی حکاکی شده است؛ این منشور در حدود سال ۵۳۹ قبل از میلاد در زیر دیوارهای بابل، عراق فعلی، مدفون شد. «کوروش»، پادشاه ایران در آن زمان توانست بابل را تصرف کند. در این منشور شرح داده می‌شود که کوروش چگونه توانست «نبونعید»، پادشاه بابل را با کمک مردوک خدای بابلی که صبرش نسبت به «نبونعید» تمام شده بود شکست دهد.

 در واقع منشور کوروش در دنیا به عنوان اولین منشور حقوق بشر شناخته می شود و یکی از نمادین‌ترین اشیا در مجموعه جهانی است که در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود  و  این استوانه نمادی از چند فرهنگی، مدارا و حقوق بشر در نظر گرفته می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به حق مالکیت معنوی بر منشور کورش بر اساس کنوانسیون ۱۹۴۵ در خصوص حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز منازعات مسلحانه مانع ارسال اموال فرهنگی خود من جمله منشور کوروش به اسرائیل  شود.

با توجه به اهمیت فرهنگی منشور کوروش مردم و حامیان میراث فرهنگی ایران  در این روزها خواهان اقدامی عاجل از سوی وزارت خارجه و یونسکو برای پیشگیری از انتقال  این منشور به اسرائیل هستند.

حال باید منتظر بود و دید در روزهای آینده وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران  چه تصمیماتی برای لغو سفر منشور کورورش به اسرائیل خواهد گرفت.

پایان پیام/

کد خبر 1744826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha