" موسیقی یارسان"؛ کتابی آموزشی آوانگاری سرودهای آئینی وته رزهای باستانی تنبور

کتاب «موسیقی یارسان» آوانگاری مجموعه کهن موسیقایی به نام سرودهای آیینی و ته رزهای باستانی تنبور به روایت استاد علی اکبر مرادی است که برای اولین بار توسط حیدر کاکی آوانگاری شده تا علاقه‌مندان موسیقی تنبور بتوانند همچون سازهای دیگر ایرانی مجموعه ای کامل برای آموزش و فراگیری این ساز کهن در دسترس داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب «موسیقی یارسان » به نویسندگی «حیدر کاکی» به زودی از سوی انتشارات سرانه منتشر می‌شود. در واقع کتاب «موسیقی یارسان» آوا نگاری سرودها و ته رزهای باستانی تنبوربه عنوان یک فرهنگ موسیقایی است که تاکنون بصورت سینه به سینه آموزش داده شده است و هم اکنون برای نخستین بار مکتوب و از مضرابها و نشانه هایی که ویژه نوازندگی این ساز است، استفاده شده است، این نشانه ها هنگام فراگیری کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز شده و متناسب با فرهنگ خاص موسیقایی آن هستند.

«موسیقی یارسان»؛ آموزش آوانگاری سرودها و ترانه‌های باستانی تنبور

در کتاب «موسیقی یارسان» سرودها و ته رزهای باستانی تنبور همه مقام های کلام و مجلسی و گوشه های مختلف آن با روش تقریری و دقیق، و نه به صورت توصیفی، نت نویسی شده اند.

باید به این نکته اشاره کرد که  حیدر کاکی، کتاب «موسیقی یارسان» را  برابر اثر صوتی استاد علی اکبر مرادی، که در قالب چهار لوح فشرده ابتدا توسط خانه فرهنگ های جهان در پاریس و سپس توسط انتشارات ماهور با عنوان «مقامات یاری» منتشر شده، نوشته شده است.

«موسیقی یارسان»؛ آموزش آوانگاری سرودها و ترانه‌های باستانی تنبور

«حیدر کاکی»، مدرس، نوازنده تنبور و آهنگساز درباره اهمیت  پرداختن به فرهنگ موسیقیایی تنبور به عنوان موضوع کتاب «موسیقی یارسان » به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: فرهنگ موسیقایی تنبور مجموعه ای از  مدهای متعدد در موسیقی تنبور است که با اوزان خاص این ساز در قالب آیین کهن ایرانی« یارسان» از دیر باز تا به امروز حفظ شده وامروزه به نام مقام های باستانی و سرودهای آیینی تنبور رواج پیدا کرده، است.

وی در پاسخ به این سئوال که در کتاب «موسیقی یارسان » از چه جنبه هایی به موسیقی تنبورپرداخته اید؟ اظهار کرد: این کتاب آوانگاری این مجموعه کهن موسیقایی به نام سرودهای آیینی و ته رزهای باستانی تنبور به روایت استاد علی اکبر مرادی است و برای اولین بار توسط اینجانب آوانگاری شده است تا علاقه‌مندان موسیقی تنبور بتوانند همچون سازهای دیگر ایرانی مجموعه ای کامل برای آموزش و فراگیری این ساز کهن در دسترس داشته باشند.

حیدر کاکی با تقدیر از عوامل تولید کتاب «موسیقی یارسان » گفت:  از انتشارات سرانه با مدیریت آقای دکتر مهرداد مرادی و آقای دکتر صیاد محمدی به خاطر  ترجمهٔ اشعار کردی به فارسی این اثر ، طراحی جلد و صفحه آرایی جناب آقای فریدون کرمی و آماده سازی برای چاپ آقای فریدون کرمی و سرکار خانم هستی مرادی و ویرایش نت ها جناب آقای فرزاد بازگیر و ویرایش متن‌ها سرکار خانم دکتر نفیسه سادات عبدالبقایی تقدیرو تشکر دارم.

مجوز انتشار کتاب «موسیقی یارسان » توسط انتشارات سرانه اخذ شده و تا دوهفته آینده در اختیار علاقمندان موسیقی تنبور قرار خواهد گرفت.

پایان پیام/

کد خبر 1745232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha