اثر قرآنی «صادق تبریزی» در حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران

اثر قرآنی «صادق تبریزی» در حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران حضور دارد؛ این اثر یک خط قرآنی ریز خط به شیوه آکریلیک و ورق طلا روی بوم با ابعاد ۱۷۷×۲۴۱ سانتیمتر است. تاریخ اثر ۱۳۹۱ و برآورد ۳-۴ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،نوزدهمین حراج تهران ویژه هنر کلاسیک و مدرن ایران در حالی ۶ بهمن با عرضه ۸۹ اثر در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می‌شود که اثر نفیس قرآنی از صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه حضوری چشمگیر در این رویداد دارد.

اثر قرآنی «صادق تبریزی» یک خط قرآنی ریز خط به شیوه آکریلیک و ورق طلا روی بوم با ابعاد ۱۷۷×۲۴۱ سانتیمتر است. تاریخ اثر ۱۳۹۱ و برآورد ۳-۴ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

اثر قرآنی «صادق تبریزی» در حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران

به گفته مهرداد فلاح، هنرمند نقاش و نماینده هنری خانواده زنده یاد صادق تبریزی، نقوش نوشتاری در آثار تبریزی از جایگاه ممتازی برخوردار است که با مضامین دینی و معنوی و با خط ثلث ایرانی توأم شده است. استفاده از آیات قرآن و ادعیه نیز در این آثار دیده می شود. هنرمند در کنار خط ثلث از خط نسخ نیز بهره گرفته است و آیات قرآنی را در بافت تصویری و فضاسازی نقاشانه قرار می‌دهد.

 آثار تبریزی را می‌توان یکی از پرتعدادترین آثار این دوره به حساب آورد. در کنار خط قرآنی ریز خط، یک فیگور کلاسیک مدرن و یک ریتم خط بزرگ از او نیز در حراج نوزدهم تهران عرضه خواهد شد. حضور پرتعداد تبریزی در حراج پیشِ رو به خاطر استقبالی است که در دوره‌های قبلی از آثار او شده و به اعتقاد فلاح پایه قیمت گذاری به نسبت حراج‌های قبلی نه زیاد بالاست نه پایین. از طرفی ابعاد فیگور و ریتم خط، خیلی بزرگ است و ریتم خط ارائه شده در این حراج یک اثر نفیس است که مجموعه داران را به خرید آن ترغیب می‌کند.

هر سه اثر صادق تبریزی در این حراج، «بدون عنوان» هستند از دو اثر دیگر این هنرمند،. ریتم خط با تکنیک آکریلیک و ورق طلا روی بوم اجرا شده و ابعاد آن ۱۳۵×۱۳۵ سانتیمتر و مربوط به دهه ۱۳۹۰ است که ۱.۵-۲ میلیارد تومان قیمت گذاری پایه شده است. فیگور کلاسیک مدرن نیز با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد ۱۴۰×۹۵ سانتیمتر و مربوط به دهه ۱۳۴۰ شمسی است که ۴-۵ میلیارد تومان برآورد قیمت شده است.

اثر قرآنی «صادق تبریزی» در حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران

«صادق تبریزی»؛ نخستین بار در سال ۱۳۳۸ نقاشی خط را روی یک پنل سرامیکی کار کرد و به گواه برخی کارشناسان و منتقدان کار این هنرمند روی این پنل سرامیکی، نخستین اثر نقاشی خط است که کلماتش به قصد خوانده شدن نوشته نشده است. تبریزی اوایل دهه ۱۳۴۰ نزد استاد علی اکبر کاوه خوشنویسی را فراگرفت و پس از آن همزمان با رواج مکتب سقاخانه در میان شماری از هنرمندان، به سبک نقاشی- خط روی آورد. او در کنار پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی و منصور قندریز از پیشگامان مکتب سقاخانه است؛ مکتبی که ریشه در مکتب‌های قدیمی و میراث فرهنگی ایران داشت و قرار بود پلی میان سنت و دنیای نو بنا کند. آخرین نمایشگاه این هنرمند ایرانی در سال ۱۳۹۱ همزمان با «هفته هنری جهان اسلام» در گالری هشت لندن برگزار شد که بازتاب‌های متفاوتی داشت. زنده یاد صادق تبریزی پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» پاییز سال ۹۶ در سن ۷۹ سالگی در لندن درگذشت.

گفتنی است،  در نوزدهمین حراج تهران ویژه هنر کلاسیک و مدرن ایران گران‌ترین اثر تابلویی بدون‌عنوان از مجموعه تنه درختان سهراب سپهری (۱۳۵۹ – ۱۳۰۷) است که ۲۰-۲۲ میلیارد تومان برآورد اولیه آن است؛ ضمن این که اثر بدون عنوان دیگری از این هنرمند نیز ۱۶ - ۱۴ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. از سپهری یک تابلوی دیگر نیز با بر آورد اولیه ۴ - ۳ میلیارد تومان در این حراج عرضه شده است.

کد خبر 1745571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha