«هنر نوآور، خلاق و وحدت‌ بخش و امید آفرین»؛ رویکرد جشنواره شانزدهم تجسمی فجر

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با شعار «هنر نوآور، خلاق و وحدت‌ بخش و امید آفرین» با نمایش آثار بیش از هزار هنرمند در ۳۲ استان برگزار می شود؛ نمایشگاه رسمی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دو بخش روزهای ۸ و ۱۰ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر و موسسه صبا افتتاح می شود و تا پایان بهمن ماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیش از ظهر امروز سه شنبه سوم بهمن ماه با حضور محمد خراسانی زاده، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، امیر عبدالحسینی دبیر کل ، مسعود زنده روح کرمانی، دبیر هنری و جعفر واحدی، دبیر اجرایی این رویداد  در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

فجر شانزدهم، فجر وحدت بخش و امید آفرین هنرمندان تجسمی

در ابتدای این نشست «محمد خراسانی زاده»، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند برگزاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  توضیح داد: روند اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از مرداد ماه آغاز شد و با برگزاری دو جلسه شورای سیاستگزاری در شهریور ماه   امروز در مرحله اجراست و  نمایشگاه این رویداد در آستانه افتتاح است.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای کلی شورای سیاستگزاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: دکتر مصطفی گودرزی، نادر قشقایی، بهمن عبدی، سید عباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، احمد عبدالرضایی، منیژه آرمین، زهرا رهبرنیا، لیلا عباسی، محمدرضا دوست محمدی، علی فروزان فر و امیر عبدالحسینی اعضای شورای سیاستگزاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  را تشکیل می دهند.

«هنر نوآور، خلاق و وحدت‌ بخش و امید آفرین»؛ رویکرد جشنواره شانزدهم تجسمی فجر

محمد خراسانی زاده  با اشاره به شعار شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  گفت:  رویکرد این دوره  از جشنواره شعار «هنر نوآور، خلاق، وحدت بخش و امیدآفرین» این واژه ها، واژه هایی هستند که در روز نشست با اعضای شورای سیاستگزاری در مورد آنها صحبت شد و امروز در نتیجه آن صحبت ها این اتفاق افتاد؛ فجر شانزدهم، فجر وحدت بخش و امید آفرین هنرمندان تجسمی شد که علاقه مند بودند در چهارچوب قوانین کشورشان در این رویداد حضور پیدا کنند. رویداد فجر امسال را اساتید برجسته و شاگردان آنها را رقم زده اند.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گستردگی هنرمندان حاضر در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: ما تنها جشنواره ای هستیم که یک دبیر کل، ۲۲ دبیر ملی و بیش از ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی داریم. امسال جشنواره در تمامی استان ها حتی در استان کرمان که در جنوب و شمال اداره کل ارشاد دارد ما جشنواره را برگزار می کنیم.

محمد خراسانی زاده  با اشاره به آمار آثار رسیده به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  گفت: حجم آثار در رقابت ملی ده هزار و ۷۶ اثر و در بخش های غیر رقابتی نیز به این تعداد افزوده شود و در بخش استان ها قریب به ۱۲ تا ۱۳ هزار اثر است، برآورد نهایی حدود ۲۲ هزار در بخش ملی و استانی در جشنواره شرکت کردند؛ این گستره و وضعیت آثار به گواه دبیرخانه جشنواره حداقل سه برابر فعالیت در ادوار گذشته نشان دهنده سطح و جایگاه جشنواره شانزدهم  است. این موارد از لحاظ کمیت جشنواره بود. اصل ماجرا در حوزه کیفیت آثار این دوره از جشنواره است، سخت گیری هایی که در داوری صورت  میگرفت تا اثری با کیفیت به جشنواره راه پبدا کند.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ترکیب دبیران و هیات داوران شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  اظهار کرد: یکی از اتفاقات مبارک در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  حضور چهره های جدید در دبیری و داوری این رویداد است که تا پیش از این اسامی آنها در این جشنواره نبود، نگاه تازه و نوگرایانه در این رویداد سبب شد به اساتید توجه شود و با رویش های جوان خون تازه ای در رگ های این جشنواره جاری شود.

وی افزود: در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور بانوان جدی است هم در شورای سیاستگزاری هم در دبیری و داوری و خصوصا برای نخستین بار در بخش مجسمه سازی تمامی داوران بانوان بودند؛ این به برکت ظرفیت هایی است که انقلاب برای بانوان ایجاد کرده و ما شاهد این حضور  در جشنواره شانزدهم هستیم.

چینش ترکیب شورای سیاست‌گذاری با حضور سرآمدان هنر

 در ادامه این نشست«امیر عبدالحسینی»، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به سیاست ها و برنامه های این دره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: چینش ترکیب شورای سیاست‌گذاری با حضور سرآمدان هنر  یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه ما در این دوره از جشنواره بود؛ رویکرد اولی که در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر آن تاکید داشتیم، بحث کیفیت بود که جشنواره از منظر کیفی جشنواره قابل توجهی باشد و ظرفیتی برای به نمایش گذاشتن آثار تجسمی باشد و بر همین اساس سعی شد پیوند و اتصال میان این جشنواره با دوره‌های پیشین ادامه داشته باشد  و  از طرفی علاوه بر بازخوانی اساسنامه از چهره‌های شناخته شده دوره‌های گذشته نیز بهره‌مند شویم؛  همچنین در کنار حضور چهره‌های سرشناس، دیگر چهره‌های جوان سرآمد هم به عنوان داور یا دبیر بخش ها انتخاب شدند.

«هنر نوآور، خلاق و وحدت‌ بخش و امید آفرین»؛ رویکرد جشنواره شانزدهم تجسمی فجر

امیر عبدالحسینی با اشاره به حضور چشمگیر بانوان در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: حضور بانوان در ترکیب شورای سیاستگزاری و همچنین دبیران و داوران چشمگیر است، ۲۰۵۲ بانوی هنرمند در این رویداد حضور دارند.

دبیر کل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: بین جامعه ای دانشگاهی و جامعه هنری و جشنواره  تجسمی فجر یک فاصله ای وجود داشت و در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر قرار شد از ظرفیت دانشگاهی و جامعه هنری استفاده شود و بخش علمی پایان نامه های دانشگاهی بیشتر مورد توجه قرار گیرد  و بهترین پایان نامه طوبای زرین بگیرد و منتشر شود.

امیر عبدالحسینی افزود: یکی دیگر از تاکیدات ما بر این بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر از نمایشگاه فراتر برود و جنبه های تخصصی، هنر تجسمی و کاربردی مورد توجه قرار گیرد و از این رو بخش های طراحی هنر محور و ناشران کتاب های تجسمی به جشنواره اضافه شد؛ نگاه خلاقانه و توجه به خلاقیت، نگاه نوآورانه و توجه به مباحث زیباشناسانه و اثر زیبا سه رویکردی بودند که  در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  مورد توجه قرار گرفت.

نمایش  آثار بیش از هزار هنرمند تجسمی در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  

در این نشست «مسعود زنده روح کرمانی»، دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  با اشاره به مسئولیت های سنگین تیم داوری این دوره از جشنواره تجسمی فجر گفت:تیم متشکل از  ۶۰ داور در ۲۲ بخش آثار را داوری کردند؛  شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی دو بخش نمایشگاهی دارد که یک بخش در موزه هنرهای معاصر است که شامل نمایشگاه آثار مفاخر تجسمی موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر و بخش «آینه در آینه ۳» است؛  در این نمایشگاه ۱۳۸ اثر از ۱۲۵ هنرمند به روی دیوار می رود.

وی افزود:  در موسسه فرهنگی و هنری صبا که پایگاه بخش مسابقه ای شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی است ۸۵۴ اثر ر بخش‌های مسابقه، قله و طراحی فرهنگ محور و بازار هنر از ۶۰۶ هنرمند به نمایش در می آید.

«هنر نوآور، خلاق و وحدت‌ بخش و امید آفرین»؛ رویکرد جشنواره شانزدهم تجسمی فجر

دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۳۲ دبیر هنری در استان ها دارد که ۲۴ نفر از  آنها هنرمندان استانی هستند که کار دبیری را در بخش تجسمی فجر بر عهده دارند.  ۱۴۰۰ اثر به تناوب از ۶ تا ۲۰ بهمن ماه در استان ها افتتاح می شود. در این جشنواره  آثار بیش از هزار هنرمندان تجسمی در سراسر ایران به نمایش در می آید.

مسعود زنده روح کرمانی  تصریح کرد: تاکید داوران شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر هنر نو و خلاق بود. تعدادی از آثار شرکت کنندگان حذف شد و تعدادی هم برنده برگزیده جشنواره هستند.

وی خاطر نشان کرد:  پوستر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را «صابر شیخ رضایی »  طراحی کرده و پوستر بخش «تجسم هنر» را نیز سعید کریمی طراحی کرده است.

مسعود زنده روح کرمانی  از افتتاح رسمی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در روز یکشنبه ۶ بهمن در موزه هنرهای معاصر خبر داد و گفت: بخش مسابقه این رویداد نیز روز سه شنبه ۱۰ بهمن در موسسه فرهنگی و هنری صبا افتتاح خواهد شد.

عبدالحسینی درباره همکاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با انجمن های هنری گفت: انجمن های هنری این روزها مثل گذشته فعال نیستند و  اغلب درگیر خود هستند. در جشنواره هایی مثل فجر نمی شود انجمن های هنری  را نادیده گرفت. بخش عظیمی از اعضای شورای سیاستگزاری و دبیران از اعضای انجمن ها هستند. انجمن های فعال و پویا باید حضور خود را در جشنواره  اعلام کنند.

«هنر نوآور، خلاق و وحدت‌ بخش و امید آفرین»؛ رویکرد جشنواره شانزدهم تجسمی فجر

محمد خراسانی زاده  در پاسخ به سئوال خبرنگار شبستان درباره بخش نمایشگاهی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر   تحت عنوان  نمایش آثار مفاخر تجسمی وآینه در آینه ۳  گفت: موزه هنرهای معاصر نقش خود را با حفظ شان و جایگاه در جشنواره شانزدهم ایفا کرده است اکثریت مطلق داوری ها و روندهای اجرایی در محل موزه برقرار شد افتتاحیه رسمی، در بخش غیر رقابتی و نمایشگاه مفاخر و آینه در آینه در این مکان برپا می شود؛در بخش مفاخر از گنجینه معاصر آثار ۱۲۵ هنرمند طراز اول  به نمایش در می آید؛ بنا بر این بود که در محضر اساتیدی باشیم که در قید حیات هستند و در بخش« آینه در آینه ۳» آثار  گرافیک و طراحی پوستر از بدو انقلاب اسلامی به نمایش در می آید.

امیر عبدالحسینی در پاسخ به سئوالی درباره بخش فیلم‌های هنر تجسمی گفت: فیلم های حوزه تجسمی بستر بسیار مناسبی برای جذب مخاطبان است. رویکرد این جشنواره نیز در این رابطه دیده شدن آثار تجسمی بود. در ادوار گذشته نیز بخش فیلم‌های تجسمی دیده شده بود و دراین دوره هم براساس تجربه های موفق سال‌های قبل بخش فیلم‌های تجسمی مورد نظر قرار گرفت. بیست و دو فیلم در سامانه مرتبط با جشنواره ثبت شد که فیلم‌های منتخب طی یک یا دو روز آینده معرفی خواهند شد.

مسعود زنده روح کرمانی درباره کیوریتور محور شدن شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیح داد: برگزاری جشنواره به صورت کیورتیور محور به علت اینکه نمی تواند فراخوان محور باشد؛ بجز در بخش ناشران انجام نمی شود . امیدوارم به سمت کیورتیورینگ جشنواره فجر پیش برویم و این نیازمند بستر مناسب و اطلاعات لازم است. اما در این رویداد نمایشگاه گردانی را ما به هنرمندان استان ها آموزش دادیم و  آن ۳۲ نفری که آثار هنرمندان را در استان ها انتخاب کردند بر اساس همین سیستمبو. امیدوارم تجربه موفقی باشد و سال آینده این روش در استان ها ادامه دار شود.

مسعود زنده روح کرمانی درباره بخش علمی جشنواره و انتشار پایان نامه برگزیده گفت: در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۶۱  پایان نامه دریافت شد و پس از بررسی نهایی یک پایان نامه برگزیده می شود و سه پایان نامه تقدیر می شود و پایان نامه برگزیده منتشر می شود.

وی درباره درصد افزایش جایره شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی  اظهار کرد: براساس فراخوان شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی به نسبت سال های گذشته جوایز حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مسعود زنده روح کرمانی  درباره برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی به صورت بین المللی توضیح داد: جشنواره فجر اگر می خواهد بین المللی شود یک دفعه نمی شود جشنواره ای که بین المللی می شود باید زیرساخت  داشته باشد چرا که حداقل ۴ سال زمان می برد تا جشنواره ای بین المللی شود. جشنواره بین المللی شود که ارتباطات بین الملل و با هنرمندان داشته باشد؛ در  بخش هایی مثل کاریکاتور، تصویرسازی و گرافیک را می توان بین المللی برگزار کرد اما در رشته نقاشی نمی شود  و به طور کلی جشنواره  را نمی شود یک دوره بین المللی باشد و دوره بعد نباشد.

امیر عبدالحسینی درباره برگزاری نشست های تخصصی در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی  اظهار کرد:  نشست های تخصصی مربوط به ناشران تخصصی تجسمی  در موسسه صبا برگزار می شود، همچنین  نشست هایی با مضامین مثل «اقتصاد هنرهای تجسمی»، «هوش مصنوعی و واقعیت افزوده»در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.

پایان پیام/

کد خبر 1745949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha