برج آزادی، نماد هویتی انقلاب میزبان «سرو سیمین ۸» می‌شود

هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان «سرو سیمین ۸» از ۲۷ بهمن تا ۱ اسفند ۱۴۰۲ با شعار «پیوند نسلی؛ پاسداشت هویت در پهنه جهانی» با حضور ۱۶ کشور در برج آزادی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی وهنرهای سنتی فجر(سروسیمین ۸) پیش از ظهر امروز یکشنبه ۸ بهمن با حضور مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی و رییس جشنواره فجر صنایع‌دستی، ویدا توحدی، دبیر علمی، مرتضی عبادی، دبیر اجرایی و دیگر دست اندرکاران این جشنواره در برج آزادی برگزار شد.

برج آزادی، نماد هویتی انقلاب میزبان «سرو سیمین ۸» می‌شود

​هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان «سرو سیمین ۸» از ۲۷ بهمن تا ۱ اسفند ۱۴۰۲ با شعار «پیوند نسلی؛ پاسداشت هویت در پهنه جهانی» در برج آزادی تهران برگزار می‌شود.

برج آزادی محل برگزاری رویدادهای تاریخی انقلاب است

 در این نشست ابتدا «فرزاد هوشیار» ، مدیر عامل برج آزادی گفت: برج آزادی به عنوان قلب تهران معرف معماری فاخر ایرانی از قبل و بعد از اسلام است و همواره محل برگزاری رویداد های تاریخی انقلاب است؛ برج آزادی نماد آزادی ملت ایران است و خشنود هستیم که سرو سیمین هشت را میزبانی می‌کنیم.

مشارکت ۱۶ کشور در هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر

در این نشست «مریم جلالی»، معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر گفت: «سرو سیمین ۸» حلقه ای از سیاست های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی است. تک تک اقدامات در این جشنواره حتی مکان برگزاری دارای بار معنایی است؛ برج آزادی نماد و نمود هنر و معماری و نماد مردمانی است که قریاد آزادی را سر دادند، بر اساس همین ویژگی ها جشنواره فجر صنایع‌دستی از برج آزادی آغاز خواهد شد.

معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی با بیان اینکه صنایع‌دستی می‌تواند صنعت هویت بنیان باشد و به اقتصاد متصل شود؛ اظهار کرد: در جشنواره از سال گذشته سیاست تقویت توجه و تغییر رویکرد از فرهنگی به اقتصادی و تقویت توجه به کارکردهای اقتصادی صنایع دستی را در دستور کار قرار دادیم و بر همین اساس توانستیم در ادبیات اقتصاد و فرهنگ جایی پیدا کنیم. بر اساس همین رویکرد هیات دولت و رئیس جمهور نگاه ویژه ای به صنایع دستی داشتند و مصوبات قابل توجهی در این حوزه تصویب شد.

مریم جلالی با اشاره به بخش هنر رضوی در هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر گفت: در هشتمین گام جشنواره فصل جدیدی را آغاز کردیم و به احترام امام هشتم(ع) این باب را باز کردیم. امامزاده‌ها موزه‌های صنایع دستی هستند و این نشان از ارادت ما به اهل بیت دارد.

وی با بیان اینکه در هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر برای گسترش بازار صنایع‌دستی گام بر می‌داریم ،تصریح کرد: شعار «سرو سیمین ۸»، «پیوند نسلی؛ پاسداشت هویت در پهنه جهانی» است؛ باید محصولات را معاصر سازی کنیم و تولید کنندگان صنایع دستی را آموزش دهیم و کودکان و نوجوانان را با این صنایع آشنا کنیم. میراث فرهنگی و گردشگری دو بال صنایع دستی بشمار می روند.

رییس هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با اشاره به همکاری ۲۳ نهاد در برگزاری این رویداد گفت: حوزه صنایع دستی در استان‌ها به بالندگی رسیده و طبق مصوبه هیات دولت و رییس جمهور باید مبادی ورودی شهرها و استانها بازارچه فروش صنایع دستی داشته باشند.

مریم جلالی از ثبت‌نام پنج هزار اثر از ۲ هزار هنرمند حضور ۳۰۰ اثر از پیشکسوتان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر خبر داد و گفت: جشنواره فجر صنایع‌دستی جشنواره جشنواره‌هاست و باید از از ظرفیت دیگر جشنواره‌های صنایع دستی در این جشنواره استفاده کرد.

وی با اشاره به مشارکت ۱۶ کشور در هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر  گفت: در این رویداد کشورهای کویت، ازبکستان، قطر، پاکستان، هند، لبنان، صربستان، افغانستان، ساحل عاج، نیجریه، چین، کلمبیا، تاجیکستان، مقدونیه شمالی، عربستان و تایلند حضور دارند.

مریم جلالی با اشاره به مهمترین برنامه های هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر تصریح کرد: در این جشنواره گردشگری تجربه محور و گردشگری هنری مورد توجه خواهد بود و در کنار این کارگاه‌های تولید آثار، حرم و...برگزار می شود و شهرهای جهانی صنایع دستی و هنرمندان خارجی در این رویداد حضور خواهند داشت.

معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی در پاسخ به سئوالی درباره حذف صنایع دستی از نمایشپاه گردشگری توضیح داد: نمایشگاه صنایع‌دستی از نمایشگاه گردشگری حذف نشده است و امسال به دلیل داشتن زمانبندی مناسب نمایشگاه های صنایع دستی را در استان‌ها پراکنده کردیم؛ حضور در نمایشگاه‌ گردشگری نمود ظرفیت‌های صنایع‌دستی است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه گردشگری و بازار فروش صنایع دستی توسعه یافته است،گفت: در همین راستا در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم غرفه فروش داریم و در واقع هرجا که ظرفیت فروش صنایع دستی باشد حضور خواهیم داشت. در نمایشگاه گردشگری چون b۲b است بحث فروش ندارد. اما برج آزادی پایگاهی برای فروش آثار پا خواهد بود.

مریم جلالی در پاسخ به سئوالی درباره اجرایی شدن مصوبات در حوزه صنایع‌دستی اظهار کرد: تلاش کردیم مصوبات به نتیجه برسد و یکی از این مصوبات بیمه است و دوسال تعلل برای بیمه ۱۰ هزار هنرمند در حال رفع است. لیست معافیت‌های مالیاتی اجرا شد به سامانه کالاهای تجاری متصل شدیم و کد کالا گرفتیم. تقویت زیست بوم صنایع‌دستی دستی را داریم.آموزش، معافیت مالیاتی و... را خواهیم داشت. اعلان مجور کردن مجوزهای صنایع‌دستی را داریم. کارت شناسایی صنایع‌دستی راه اندازی کردیم.

معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی با اشاره به اینکه در جشنواره فجر صنایع‌دستی کالا با کالا و اثر با اثر رقابت نمی‌کند،گفت: در تبصره ۱۸ نامی از صنایع‌دستی نبود اما اکنون سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دستی رونق گرفته است.بازار هنر شیراز آماده واگذاری است اما متقاضی با شرایط موجود نداریم و به دنبال متقاضی هستیم. امیدواریم سایر مصوبات راهم بتوانیم اجرایی کنیم.

وی درباره وضعیت فرش در پایگاه‌های جهانی توضیح داد: فرش در حوزه فعالیت وزارت میراث نیست اما ۲۹۹ حوزه صنایع‌دستی غیر از فرش داریم و معتقد هستیم که همچنان پایگاه ما در این حوزه در اولویت جهان قرار دارند. مشتری مشتاق داریم و هیچ جنس صنایع‌دستی ایران نیست که صادر شود و فروش نرود اما در حوزه صادرات است که با چالش روبه رو هستیم. باید به ادبیات توسعه برای صادرات متصل شویم.

مریم جلالی در پاسخ به سئوالی درباره برگزاری حراج صنایع دستی همانند حراج هنرهای تجسمی گفت: حراج صنایع دستی نیازمند زمینه‌هایی است که باید این زمینه ها فراهم شودو از طرفی نیازمند افرادی هستیم که تجربه برگزاری حراج داشته باشد. تنوع محصول و تنوع رویکردی که در محصول وجود دارد باید در نظر گرفته شود. از سرمایه گذارانی که در حوزه حراج آثار صنایع‌دستی ورود کنند استقبال می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: تلاش داریم که در دوره بعد حراج تهران بخشی را برای صنایع دستی داشته باشیم البته که تا حدودی در قیمت گذاری با چالش روبه رو هستیم. در جشنواره نهم حتما یک حراج خواهیم داشت و شاید هم در خردادماه سال آینده بتوانیم یک حراج داشته باشیم‌.

معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی گفت: فرهنگ و نگاه به صنایع‌دستی باید تغییر کند، در نمایشگاه ملی صنایع دستی در سیرجان بالاترین فروش صنایع دستی را داشتیم.

مریم جلالی درسئوالی درباره بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اظهار کرد: اعتبارات بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در نظر گرفته شده و این بیمه از قشر آسیب پذیر شروع خواهد شد و از بین ۵۳۰ هزار نفر ۱۰ هزار نفر بر اساس شاخصه‌هایی انتخاب می شوند.

برج آزادی، نماد هویتی انقلاب میزبان «سرو سیمین ۸» می‌شود

آثار کشورهای خارجی حاضر در هشتمین جشنواره صنایع‌دستی فجر قابل رقابت با صنایع دستی ایران نیستند

 در ادامه این نشست «ویدا توحدی»، دبیر علمی هشتمین جشنواره صنایع‌دستی فجر درباره حضور ۱۶ کشور در این رویداد گفت: در سایت جشنواره افراد زیادی ثبت نام کردند البته  آثار ارسالی توسط خارجی ها قابل رقابت با صنایع‌دستی ایران نبود، اما ناچار بودیم تعدادی از آثار را بپذیریم، آثاری از کشورهایی کویت، نیجریه، لبنان، ازبکستان، قط، صربستان، تاجیکستان، هند و.... در جشنواره حضور دارند، اما باید به این نکته اشاره کنم که کشورهای اروپایی عملا صنایع‌دستی درخوری ندارند، در این جشنواره داورانی از کشورهای ازبکستان، هند و تایلند نیز آثار را داوری می کنند.

در حوزه فروش صنایع دستی بازار خصوصی توانمند نداریم

در این نشست «فرزاد اوجانی»، دبیر کمیته نمایشگاهی و تجاری سازی درباره وضعیت بازار صنایع‌دستی در کشور توضیح داد: یک واقعیتی در حوزه صنایع دستی وجود دارد اینکه خود دولت سال‌های سال کار خرید و فروش را انجام می‌داد و بخش خصوصی توانمند در این حوزه نداشتیم، تا بخش خصوصی در صنایع دست فعال نشود شاهد رشد فروش صنایع‌دستی نخواهیم بود.

وی افزود: داریم تلاش می کنیم بخش خصوصی را قوی کنیم و در همین راستا تشکلی تشکیل شده و هیات موسس آن تشکیل شده و امیدواریم تا ماه آینده ثبت شود.

دبیر کمیته نمایشگاهی و تجاری سازی اظهار کرد: در تلاش هستیم شرکت ها و اشخاص حقیقی فعال در حوزه صنایع‌دستی در خارج از کشور را شناسایی کنیم و از آنها برای حضور در ایران دعوت کنیم.

برج آزادی، نماد هویتی انقلاب میزبان «سرو سیمین ۸» می‌شود

برج آزادی، نماد هویتی انقلاب میزبان «سرو سیمین ۸» می‌شودآغاز بکار تلویزیون اینترنتی میراث همزمان با برگزاری هشتمین جشنواره صنایع‌دستی فجر

در این نشست «مرتضی عمادی»، دبیر اجرایی هشتمین جشنواره صنایع‌دستی فجر درباره بخش اجرایی این رویداد گفت: در هشتمین جشنواره صنایع‌دستی فجر هشت تندیس سرو سیمین، دو نشان فردا، یک نشان رویش دوباره سرو، یک نشان ترنج سیمین و یک نشان هنر در حرم به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

وی افزود: بیش از ۲۱ کمیته برای برگزاری هشتمین جشنواره صنایع‌دستی فجر فعالیت می کنند که جدیدترین کمیته نیز هوش مصنوعی، متاورس و فناوری‌های نوین است.

وی از آغاز بکار تلویزیون اینترنتی میراث همزمان با برگزاری هشتمین جشنواره صنایع‌دستی فجر خبر داد و گفت: میراث TV در سه حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری از روز ۲۷ بهمن کار خود را آغاز می کند.

توجه به میراث فرهنگی در برنامه هفتم توسعه

در این نشست «زینالی»، دبیر استانی هشتمین جشنواره صنایع‌دستی فجر با اشاره به برگزاری رویداد سرو سیمین و تاثیر گذاری آن بر مصوبات دولت و مجلس در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: برنامه هفتم توسعه امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر اساس پیگیری های وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک فصل تخصصی میراث فرهنگی با ۱۰ ماده تخصصی و ۸ ماده الحاقی برای وزارت میراث تدوین شد.

پایان پیام/

کد خبر 1746736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha