ظاهر مساجد هم باید آماده نهضت بازگشت شود/ از ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری در رشد صنایع دستی استفاده می‌کنیم

جلالی با تأکید بر اینکه بسیاری از مساجد کشور کارگاه خلاقیت هنرمندان صنایع دستی بوده است، گفت: مسجد بستر بی‌بدیلی برای پرورش خلاقیت، آموزش، انتقال دانش و گسترش بازار فروش صنایع دستی است؛ در این راستا می‌توانیم از ظرفیت کانون‌های مساجد استفاده کنیم.

«مریم جلالی»، معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره برنامه های این وزراتخانه برای احیا و تقویت صنایع دستی با استفاده از ظرفیت مساجد، اظهار کرد: مسجد در کنار بازار و حمام سه رکن تجارت، طهارت و عبادت در معماری و شهرسازی ایران محسوب می شود؛ صنایع دستی و آرایه‌های هنری همواره جزو انفکاک ناپذیر مساجد و مسجد همیشه مزین به هنر دست هنرمندان صنایع دستی است؛ در هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر بخش «هنر در حرم» را به همین منظور ایجاد کردیم،  به خاطر اینکه حرم اهل بیت(ع) و امامزادگان ما موزه ارادت هنرمندان صنایع دستی به آستان اهل بیت(ع) است.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد:  ما باید برای بازگشت دوباره این آرایه‌ها به مساجد تلاش کنیم  و در همین راستا آمادگی داریم با دیگر مجموعه ها فعال در حوزه مسجد همکاری کنیم؛ چراکه مکان مسجد و معماری مسجد و به طور کلی فضای مسجد بر مخاطبان  تاثیر می‌گذارد، در حال حاضر هنرمندان ما در آینه کاری، مقرنس کاری، نقاشی کاشی هفت رنگ در مساجد مشغول به فعالیت هستند و ما اعلام کردیم که برای تحقق رویکرد نهضت بازگشت به مساجد باید مساجد ما از حیث بصری هم مؤلفه‌های بازگشت را فراهم کنند از فرش، سجاده و مهر و در و دیوار مسجد گرفته تا اتفاقاتی که درون مساجد می‌افتد باید برای مردم جذاب باشد.

جلالی با تاکید بر این نکته که بسیاری از مساجد کشور کارگاه خلاقیت هنرمندان صنایع دستی بوده است، گفت: در گذشته بسیاری از مساجد زمینه ایجاد بازار صنایع دستی را فراهم می‌کردند، اگر مسجد را بخواهیم کامل ببینیم باید به این مؤلفه‌ها در آن توجه کنیم.

زمینه توانمندسازی زنان و دختران بی سرپرست در مساجد فراهم شود

معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  در پاسخ به این سئوال که صنایع و هنرهای دستی برای رونق و حیات به دوره های آموزشی رایگان نیاز دارند، بهترین فضا برای این آموزش در مسجد است آیا برای برگزاری کلاس های آموزشی با استفاده از کانون های مساجد برنامه ای دارید؟ توضیح داد: در بسیاری از روستاهایی که حضور می یابم حسینیه‌ها و مساجد پایگاه آموزشی‌ هستند؛ باید  زمینه حضور دختران، زنان بدسرپرست و  زنان بی‌سرپرست به این مکان به عنوان پایگاه آموزشی فراهم شود و در این زمینه همگرایی بین دستگاه های متولی امر ایجاد شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در زمینه حضور استادان صنایع دستی در مساجد به منظور آموزش، گفت: این تفاهم نامه در زمینه هنرهای وابسته به معماری و هنرهای صناعی و صنایع دستی است که بر اساس آن استادکاران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایگاه‌های مساجد برای آموزش حضور می یابند.

استفاده از ظرفیت مساجد برای ارتقای صنایع دستی

جلالی از اهتمام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ایجاد پیوست صنایع دستی برای پایگاه های میراث فرهنگی، تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از از پایگاه‌های میراث فرهنگی ما مسجد هستند و بسیاری از ابنیه تاریخی مسجد محسوب می‌شوند، به همین خاطر ما تلاش داریم از ظرفیت مساجد در زمینه آموزش و رشد و پروش و پاسداشت پیشکسوتان بهره ببریم. زیرا که اجتماعات و گعده های مردمی در مساجد شکل می گیرد و در همین گعده ها انتقال دانش  صورت می گیرد.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  بر استفاده از ظرفیت مساجد برای فروش صنایع دستی تاکید کرد و گفت: در تعاملی که میان معاونت صنایع دستی با کانون های مساجد صورت گرفت سال گذشته کانون های فرهنگی و هنری مساجد و بسیج هنرمندان نیز در نمایشگاه صنایع دستی حضور داشتند؛ تعامل صورت گرفته با این نهادها اهتمام به خاستگاه مسجدی آنها بوده است.

جلالی در پاسخ به این سوال که ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور وجود دارد آیا برنامه ای در قالب تفاهم نامه  استفاده با ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای استفاده از ظرفیت آنها دارید، گفت: هنوز تفاهم نامه ای در این راستا امضا نکرده‌ایم ولی پیشنهاد بسیار خوبی است و من از از پیشنهاد استفاده از ظرفیت ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد  استقبال می‌کنم چرا که می توانیم از این ظرفیت برای گسترش صنایع دستی در مساجد بهره ببریم.

معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  از آمادگی این معاونت برای برگزاری نشست مشترک با مسئولان  ستاد هماهنگی کانون فرهنگی و هنری مساجد خبر داد و خاطرنشان کرد: من از پیشنهاد گسترش همکاری با کانون فرهنگی و هنری مساجد در زمینه صنایع دستی استقبال می‌کنم.

پایان پیام/

کد خبر 1747217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha