هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف و تجلیل از حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه هجدهمین  جشنواره بین‌المللی شعر فجر  شامگاه چهارشنبه ۱۱ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا قزوه، دبیر جشنوراه شعر فجر، حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، جمعی از سفیران و رایزنان فرهنگی و مهمانانی کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان، ازبکستان، سوریه، هند، مصر، ترکیه و بسیاری از چهره‌های فرهنگی در سالن سینمایی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی  برگزار شد . 

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید


در ابتدای این مراسم کلیپی از روند برگزاری هجدهمین  جشنواره بین‌المللی شعر فجر پخش شد.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید

در این مراسم " یاسر احمدوند"،  معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  از دست‌اندرکاران هجدهمین  جشنواره بین‌المللی شعر فجر تشکر می کنم، امیدوارم آینده شعر شکوفاتر از گذشته باشد و  برگزاری چنین رویدادهایی به رونق فرهنگ و شعر کمک کند. 

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید


در ادامه این مراسم"علیرضا قزوه"، دبیر علمی هجدهمین  جشنواره بین‌المللی شعر فجر   بیانیه هئیت داوران  این جشنواره را قرائت کرد. 

در  ادامه این مراسم"جعفر محمد ترمه زی"، استاد دانشگاه خاورشناسی تاشکند اشعاری را خواند. 


معرفی برگزیدگان بخش شعر کودک و نوجوان

غلامرضا بکتاش،. مریم زندی، بابک نیک طلب داوری این بخش را بر عهده داشتند.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید


هیات داوران کتاب شعرهای رودخانه محمود پوروهاب از انتشارات به نشر را به عنوان  شایسته تقدیر معرفی کرد.
هیات داوران کتاب "بعضی از پرنده ها شاعرند" سروده اسماعیل الله دادی از نشر گویا را به عنوان اثر برگزیده معرفی کرد.

وحید عیدگاه، حسنا محمد زاده، قربان ولیئ داوری بهش درباره شعر را بر عهده داشتند. 

هیات داوران کتاب "شعر سپید پژوهشی در باب قالبی بی قافیه" نوشته مهدی علیایی مقدم از نشر ماهک و "فهرست توصیفی تحلیلی مقالات مربوط به شاهنامه" نوشته زهرا سید یزدی و مرضیه خافی به عنوان شایسته تقدیر مشترک انتخاب شدند. 

همچنین هیات داوران کتاب "خاقانی نامه دفتر اول" نوشته سعید مهدوی فر را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کرد. 

در ادامه این مراسم"عزیز مهدی" شاعر هندی قطعه شعری را که در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سروده بود قرائت کرد.

در این مراسم"محدثی خراسانی" شاعر درباره ویژگی های شعری حجت الاسلام" زکریا اخلاقی"  شاعر انقلابی که در هجدهمین  جشنواره بین‌المللی شعر فجر مورد تجلیل قرار گرفته است، توضیح داد: زکریا اخلاقی یک شاعر تمام عیار است، شاعری که دیدن وی و آثارش من را به لفظ حکیم ارجاع می داد،شاعری با اطلاعات گسترده و عمیق، از یک طرف از ذوق و قریحه سرشار و توانمند بر عناصر مختلف شعر از ذهن گرفته تا زبان بهره گرفته و نهایتا ناخودآگاهی که تمام آگاهی ها را در لحظه خلق اثر به شکل هنرمندانه ای تبدیل به شعر می کند.

وی افزود: در هجدهمین  جشنواره بین‌المللی شعر فجر فرصتی فراهم شده تا زکریا اخلاقی این جشنواره را معطر کند.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید


در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر صحنه از حجت الاسلام" زکریا اخلاقی"  شاعر انقلابی تجلیل شد.
 هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده است

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید


در این مراسم "محمدمهدی اسماعیلی"، وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی  با ابراز خرسندی از برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت:   این مایه خوشبختی و توفیق من و همکارانم  در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امکان خدمت‌گذاری به چنین اصحاب ارزشمندی را داریم؛جشنواره شعر فجر فاخر بود و رشد کمی و کیفی آثار را شاهد هستیم. 


وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اندیشمندان و برجستگان شعر در داوری آثار هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر حضور داشتند، اظهار کرد: علیرضا قزوه  از مفاخر ادبی ماست و زحمات زیادی برای این جشنواره کشیدند  و این رویداد را به اتفاقی مهم در صداوسیما و مراکز استان‌ها با حوزه اثرگذاری بالا تبدیل کرد. 


وی تصریح کرد:  محافل جشنواره در استان‌ها برگزار خواهد شد و در ماه آتی هر شب پخش آیین شعر را خواهیم داشت.


محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به راه اندازی شورای شعر  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در وزارتخانه بنای تکریم اهل شعر و ادب را داریم و سال گذشته علی محمد مودب را به عنوان دستیار شعر وزیر انتخاب کردیم و در راستای همین  تکریم شورای شعر وزارتخانه تاسیس شد و ما این امکان را ایجاد کردیم که در حوزه موسیقی نزدیکی بیشتری با شعر ایجاد شود. 

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید


وی با اشاره به تدوین سند موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سند موسیقی  را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم که بخش مهم آن شعر و ترانه است. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر در فرهنگ نقش پیشتازی دارد، اظهار کرد:  هویت ملی جامعه ایرانی با شعر پیوند خورده و فردوسی و رودکی و دیگر مفاخر ما از حوزه شعر هستند. شعر به زبان حکمت تبدیل شده و ما باید در آموزش تحول ایجاد کنیم تا شعر بیشتر جای پیدا کند. 


محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به تهدیداتی که زبان فارسی با آن مواجه است، گفت:  باید بتوانیم با استفاده از ادبیات قوی خودمان تحولات  جدی را رقم بزنیم؛ صروری است بچه‌های ما بتوانند به‌خوبی شاهنامه و بوستان و گلستان سعدی بخوانند و با آثار سعدی، حکمت و اخلاق و توحید را یاد بگیرند. 


وی با بیان اینکه جشنواره شعر تنها برای تجلیل از شعرا برگزار نمی‌ شود، اظهار کرد:  جشنواره شعر فجر با هدف  ترویج این هنر بی‌همتای کشورمان برگزار می شود. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال برگزاری جشنواره شعر بلوچی و عربی هستیم،گفت:  هر چند زبان  فارسی  نماد هویت ملی ماست،اما در کنار آن به زبان‌ها و گویش‌های محلی توجه داریم که در همه آنها مفاخر ارزنده‌ای داریم، شعر و موسیقی در همه مرز و بوم ایران زنده است و خوشبختانه شعر ما بر زبان مردم جاری است. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خوشحالم امروز از شاعر ارزنده، حجت‌الاسلام اخلاقی تجلیل شد؛  اشعار این شاعر ارزنده کشورمان طراوت اشعار سهراب سپهری را برای ما دارد و مقام معظم رهبری هم که خودشان اهل شعرند از او تعریف کرده‌اند. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بی مرزی فرهنگ ایرانی در کشورهای آسیای میانه گفت: سال گذشته در تاجیکستان به همراه علیرضا قزوه خدمت گلرخسار شاعر تاجیکی رسیدیم و گفت هنوز بعد از سیصد سال نام دخترانمان را نام‌های ایرانی می‌گذاریم. این یعنی فرهنگ ایرانی مرز نمی‌شناسد. ما ایران را محصور در مرزهای امروز نمی‌بینیم و برایمان مرزهای فرهنگی اهمیت دارد چون مردمان آنها خویش و قوم فرهنگی ما هستند و ما به فکر ارتباطات فرهنگی هستیم. 


 معرفی برگزیدگان گروه شعر بزرگسال


 هیات‌داوران در گروه شعر بزرگسال _ شعر نو کتاب" ندرت ناگوار مرگ" سروده حنیف خورشیدی از انتشارات شب چله را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد.

 
هیات‌داوران در بخش شعر بزرگسال _ شعر نو کتاب « ای زیبارو خدا خیرت دهد» سروده محمدباقر کلاهی اهری از نشر ماه و مهر را برگزیده اعلام کرد. 

هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به ایستگاه پایانی رسید


هیات‌داوران در بخش شعر بزرگسال_ محاوره کتاب «عشق تو نمی میرد» مجموعه ترانه علیرضا طبایی از انتشارات اردکان را شایسته تقدیر اعلام کرد. 


هیات‌داوران در بخش شعر بزرگسال گروه محاوره کتاب «محاورات» مجموعه ترانه امیر علی سلیمانی نشر نزدیک تر را به عنوان اثر برگزیده معرفی کرد. 


هیات داوران در بخش شعر بزرگسال - کلاسیک  کتاب کوچه بارانی اشراق سروده حمید مبشر از انتشارات شهرستان ادب را شایسته تقدیر اعلام کرد. 


هیات داوران در بخش شعر بزرگسال _ کلاسیک کتاب همبستگی از حسین دهلوی را به عنوان برگزیده معرفی کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1747435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha