تا عدالت اقتصادی و اجتماعی نباشد، تمدن نوین اسلامی ساخته نمی‌شود

دبیر علمی دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده گفت: ایجاد عدالت از منظر دینی زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است یعنی از نگاه دین وجود عدالت برای تمدن‌سازی کافی است.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان،دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده؛ همراه با اعطای اولین جایزه ملی تمدن صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ بهمن ماه) در تالار حوزه هنری برگزار شد.

بنابر این گزارش، محمدحسین رجبی دوانی در دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده، گفت: هر انقلابی به واسطه تحولاتی که پدید می آورد اگر به پیروزی برسد در عرصه تمدنی می تواند بسیار موثر و نقش آفرین باشد.

دبیر علمی دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده افزود: انقلاب بر هم ریختن اوضاع و اصول موجود و به وجود آوردن نظم جدید در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و ارزش های حاکم در جامعه است.

وی با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب صنعتی فرهنگ و تمدن غرب بر جهان سیطره ای پیدا و به دنیا القا کرد که پیروی از فرهنگ غرب مسیر رشد و تعالی است در حالی که این تمدن به پایان راه خود رسیده است.

رجبی دوانی ادامه داد: اگرچه فرهنگ و تمدن غرب از نظر صنعتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حرف اول را در جهان می زند اما به دلیل زیر پا گذاشتن ارزش های الهی و انسانی رو به نابودی است.

دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده در ادامه گفت: ابرقدرت شرق و انقلاب اکتبر شوروی به تاریخ پیوست و سرنوشت مختوم غرب نیز جز این نیست.

وی با بیان اینکه آینده جهان از آن انقلاب و تمدن اسلامی است، ابراز کرد: امروز دامنه نفوذ انقلاب اسلامی را در منطقه و سراسر جهان به خوبی مشاهده می کنیم و امیدواریم انقلاب زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت باشد.

رجبی دوانی با بیان اینکه ایجاد تمدن نوین اسلامی پیشرفت های خارق العاده ای ایجاد خواهد کرد، افزود: علم در پرتوی اسلام انسان را به ترقی و سعادت می رساند. انقلاب اسلامی منادی این مهم بوده و با همه مشکلات و تحریم ها انقلاب اسلامی نهادهای تمدنی بزرگی را به وجود آورد که با رشد و بالندگی مسیر خود را ادامه می دهد.

دبیر علمی دومین همایش علمی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده تصریح کرد: برای ساخت تمدن یا باید از منظر دینی به آن پرداخت که ایجاد عدالت زمینه ساز تمدنی است یا از نگاه مادی چنان که اندیشمندان غربی شرایطی را برمی شمارند که ضامن آرامش و آسایش فکری و روحی و وجود رفاه و ثروت در جامعه است.

وی با بیان اینکه وجود عدالت از نگاه دینی برای ساخت تمدن نوین اسلامی کافی است، خاطرنشان کرد: برای تحقق آرمان امام و انقلاب باید عدالت را در همه عرصه ها اجرایی کنیم و تا زمانی که عدالت اقتصادی و اجتماعی وجود نداشته باشد، نباید توقع داشته باشیم که تمدن جدید از نگاه دینی ایجاد شود.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در ادامه در خصوص روند برگزاری دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی گفت: ۱۲ کارگروه علمی تشکیل، ۳۳ پیش نشست برگزار و هفت پنل تخصصی تشکیل شده است.

رجبی دوانی افزود: ۲۷ مقاله در سامانه ثبت شده است و ۳۰ مقاله نیز به سفارش دبیرخانه همایش توسط اساتید و صاحب نظران این حوزه نوشته شده است.

وی در پایان یادآور شد: کارگروه های فضای مجازی و حکمرانی نوین اسلامی بازسازی انقلابی ساختارها در حوزه فرهنگ و رسانه، الگوهای حکمرانی مردم پایه در آموزش و پرورش، معماری و شهرسازی از نظریه تا عمل، نظام خانواده و مسئله جمعیت، حکمرانی تمدنی، نظام تربیت کارگزاری از جمله کارگروه هایی است که در راستای برگزاری همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده برگزار شده است.

کد خبر 1748261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha