گردشگری زیارت باید تقویت شود/ آمادگی ۲۷۷ مرکز درمانی برای پذیرش گردشگران سلامت

آیت الله ابراهیم رییسی با تاکید بر تقویت گردشگری زیارت در کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری سلامت حرف اول را در دنیا می زند، ۲۷۷ مرکز درمانی در ایران آماده پذیرش گردشگران سلامت است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته با حضور«آیت الله ابراهیم رییسی» رییس جمهوری ایران افتتاح شد.

«آیت الله ابراهیم رییسی» در مراسم افتتاحیه این رویداد با اشاره به اهمیت گردشگری گفت: موضوع گردشگری و سیر و مسافرت در آیات نورانی قرآن به عنوان سیر فی الارض مورد تاکید قرار گرفته است لکن سیر و سفر همراه تنظرو نگاه صرف نیست، نگاه تطبیق و فکر و اندیشه است. خواست اسلام عزیز این است که انسان ها از احوال پیشینیان خود آگاه شوند لذا دستور به سیر و سفر همراه با نگاه و نظر و دقت و مطالعه همراه با عبرت گرفتن است.

وی اظهار کرد: موضوع گردشگری یکی از بحث های مهم در حوزه اقتصادی است و شتاب دهنده اقتصادی کشورهاست، اینکه کشورها تاکید دارند نسبت به توسعه گردشگری در کشورهایشان نشان از این است که هم پیشران اقتصادی و هم شتاب دهنده توسعه اقتصادی باشد. توجه به گردشگری به عنوان یکی از حوزه های اقتصاد مطرح است و به عنوان اقتصاد گردشگری از آن یاد می شود. کشور جمهوری اسلامی دارای تمدنی کهن و میراثی گران قدر تمدنی ماست هم طبیعت چهار فصل زیبای ایران و هم ظرفیت های بسیاری که کشور دارد لذا گردشگری طبیعی گردشگری فرهنگی نگاه به این تمدن کهن و آثار تاریخی و میراث کهن بسیار اهمیت دارد. ما اگر در اقتصاد می خواهیم تک محصولی نباشیم و به نفت تکیه نکنیم باید به گردشگری اهمیت دهیم و گردشگری را توسعه دهیم. بسیاری در دنیا هستند که می خواهند به ایران سفر کنند و برخی با ایران هراسی می خواهند آنها را از این کار منصرف کنند. وظیفه مدیران و مسئولان در دولت و وزیر محترم و دست اندرکاران حوزه گردشگری این است که حضور آنها را تسهیل کنند.

رییس جمهوری کشورمان با اشاره به لغو روادید ۳۳ کشور برای ورود به ایران تصریح کرد: یکی از گام های بسیار مهم لغو روادید با ۳۳ کشور است و این زمینه خوبی را برای حضور گردشگران در کشور فراهم می کند، اینکه برخی بهانه می آورند که اگر می خواهیم گردشگری توسعه یابد باید زیرساخت آن فراهم شود، این حرف غلطی است، تسهیل در رفت و آمد بسیار مهم است، حمل و نقل مهم است، امکان اسکان و تغذیه مسایل بسیار مهمی هستند تا گردشگر احساس آرامش کند یعنی از لحظه ورود تا خروج باید شرایط را برای گردشگر تسهیل کرد، همین باعث تبلیغ گردشگری می شود. نحوه برخورد با گردشگران و اینکه گردشگر در کشور احساس آرامش کند، بسیار اهمیت دارد. باید از این ظرفیت بهره برد.

حجت الاسلام ابراهیم رییسی با بیان اینکه مشتاقان گردشگری در منطقه ما زیاد هستند، اظهار کرد: توسعه گردشگری باعث می شود که گردشگر با فرهنگ و تاریخ ما آشنا شود و آن تصاویر نادرستی را که برخی با القائات نادرست از ایران ساخته اند از بین ببرد. دشمن دنبال این است که از فرصت ها و تصاویر، تصویر نادرستی از ایران ایجاد کند که ایران اسلامی آن چیزی نیست که برخی القا می کنند. گردشگری می تواند آثار فرهنگی داشته باشد و القائات دشمن را از بین ببرد و تصویر درستی از جمهوری اسلامی به دنیا ارایه دهد.

رییس جمهوری با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی تعداد گردشگران در سال جاری گفت: در سال جاری بیش از ۵۰ درصد گردشگر افزایش پیدا کرده است و این نشان می دهد پس از فضای کرونا که دوستان فعالیت خود را از سر گرفتند ما در همین راستا مشوق هایی را برای بخش های فعال گردشگری در نظر گرفتیم، تاکنون ۲۰ مصوبه در دولت برای فعالان گردشگری تدوین شده است که به نظر می رسد باید این مشوق ها را افزایش داد و من با افزایش این مشوق ها موافق هستم.

حجت الاسلام ابراهیم رییسی با اشاره به اینکه ایران دارای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، گفت: صنایع دستی یکی از کارهای ارزشمندی است که به دست زنان و مردان ایرانی انجام می شود و زنان در خلق صنایع دستی نقش آفرین هستند و آثار بسیار زیبایی را خلق کردند. صنایع دستی می تواند بازار خوبی داشته باشد، همچنین میراث کهن و میراث فرهنگی باید درست نگهداری شوند و با بستن در یک مرکز دچار میرایی می شود. زنده بودن میراث فرهنگی در باز بودن و استفاده کردن از آن مکان است.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های ایران در گردشگری سلامت گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار گردشگری فرهنگی، طبیعی و تاریخی گردشگری سلامت در حوزه تاریخی گردشگری سلامت در حوزه پزشکی حرف اول را در منطقه می زند. ما هم در تجهیزات پزشکی و هم کارهای دانش بنیان و هم تولید دارو قوی هستیم، ۹۸ درصد داروها در کشور ساخته می شود. همچنین در بخش سلامت نیروهای متخصص بسیاری را داریم که سلامت به بیماران برمی گردانند، ۲۷۷ مرکز درمانی در کشور آماده پذیرش گردشگران سلامت در کشور است. بسیاری از مردم کشورهای منطقه دیگر برای درمان به اروپا نمی روند و به جای آن به ایران می آیند چون هم آمدن به ایران سهل و هم برایشان ارزان تر است. حوزه گردشگری سلامت می تواند فعالانه تر عمل کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری فناورانه ما می توانیم قوی تر عمل کنیم، سایت های علم و فناوری ما در استان ها برای کسانی که به دنبال فعالیت های نوآورانه هستند بسیار جاذبه دارد و همین می تواند گردشگری فناورانه را فعالانه تر کند.

رییس جمهور با تاکید بر افزایش سرمایه گذاری در حوزه گردشگری گفت: من موافقم در حوزه گردشگری باید سرمایه گذاری کرد و از استانداران می خواهم در حوزه سرمایه گذاری گردشگری فعال و فعالانه تر عمل کند. همه استان های ما زمینه گردشگری دارند، از همه وزرا و سازمان ها می خواهم در حوزه گردشگری به عنوان اقتصاد پیشران و شتاب دهنده حوزه های دیگر توجه کنند.

حجت الاسلام ابراهیم رییسی با اشاره به تاکید بر تقویت گردشگری زیارت در کشور گفت: مرقد نورانی حضرت رضا (ع) و امامزادگانی که پیوست مهاجرت علی بن موسی الرضا (ع) به ایران هستند، ممکن است در فرهنگ دینی آن گردشگر را زائر بگوییم و به آنکه از او پذیرایی می کند، مجاور می گفتند. مسئله گردشگری زیارت از اهمیت بسزایی برخوردار است و این نوع گردشگری را از گونه های دیگر گردشگری متمایز می کند. بخشی از زائران امام رضا (ع) مشتاقان امام در کشورهای مسلمان هستند. گردشگری زیارت اگرچه مورد توجه قرار دارد، باید بیشتر به آن اهمیت داد.

رییس جمهور اظهار کرد: جذب سرمایه گذاران در حوزه گردشگری به نحوی باشد که استانداران و وزرا و فعالان گردشگری تلاش کنند که سرمایه گذار احساس کند سرمایه او و سود سرمایه او تضمین شده است. قطعا این باعث می شود که برای سرمایه گذاران برگشت سود وجود داشته باشد و به گونه ای است که سرمایه گذاری در صنعت گردشگری برای سرمایه گذاران سودآور است.

رییس جمهور تصریح کرد: برنامه ریزی برای گردشگری از مبدا تا مقصد باید باشد تا بتواند برای گردشگر دستاوردی داشته باشد، در این راستا گام هایی برداشته شده و من از وزیر میراث فرهنگی و همکارانشان تشکر می کنم. امیدواریم این نشست برای دست اندرکاران گردشگری مبارک باشد و از استانداران نیز می خواهم مسایل را پی گیری کنند به نحوی که موضوع گردشگری از همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد و گردشگران بتوانند ایران اسلامی را و فرهنگ غنی و مردمان خوب و مهربان آن را و پیشرفت های کشور را به دنیا معرفی کنند. باید در این راستا طرحی نو درانداخت و گامی بلندتر از گذشته در حوزه گردشگری برداشته شود و در این حوزه باید جهشی گام برداشت.

کد خبر 1749619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha