نقش مساجد تاریخی در رونق گردشگری

نصیربیگی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر مساجد تاریخی در توسعه گردشگری، گفت: ضرورت دارد این مساجد به درستی معرفی شوند. بناهای تاریخی در دنیا علاقمندانی دارند که معرفی جامع و شایسته‌ از آنها در جذب گردشگر تأثیرگذار است.

«امیر نصیربیگی» در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری شبستان درباره نحوه استفاده از ظرفیت مساجد بویژه مساجد تاریخی در حوزه گردشگری، اظهار کرد: مؤلفه‌های مختلفی در رونق گردشگری هر شهر و استان وجود دارد که یکی از آنها ابنیه های تاریخی  بویژه مساجد با معماری خاص  است؛ مساجد از دیرباز محل تجمع مردم  بوده و به عنوان خاستگاه دینی آنها شناخته می شود. مساجد از گذشته هم به لحاظ تنوع در ساخت و مصالح، هم معماری خاص و  هم به دلیل سبقه دینی و اعتقادی مردم پایگا و پناه مردم بوده اند و علاوه بر برگزاری مناسک و عبادات، به مناسبت های مختلف در آن تجمع می کنند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری و اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی- اسلامی بنای مساجد در حفظ اصالت فرهنگی جامعه نقش آفرین است، تصریح کرد: بافت و ساخت مساجد هویت تاریخی را در خود دارد که این بافت در حفظ آن هویت تاریخی و اصالت فرهنگی یک شهر نقش جدی دارد؛ در دوران معاصر پدیده‌های نوظهور و غیرعلمی و ناهمگون در حوزه معماری  شهری ما اتفاق افتاده و بسیاری از بناهای ما بر اساس معماری‌های غیر ایرانی- اسلامی ساخته می‌شوند و هویت بناهای شهری ما را دچار دگردیسی کرده است که این موضوع باید در ساخت بناها اصلاح شود؛ معماری مساجد تاریخی می تواند الهام بخش معماری ایرانی-اسلامی و ترویج سبک معماری آن دوره در بناهای شهری باشد.

استفاده از ظرفیت مساجد تاریخی در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری

نصیربیگی با اشاره به ظرفیت مساجد تاریخی در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری گفت: بسیاری از برنامه‌ها و رویدادهای  فرهنگی و هنری و گردشگری را می‌شود در محل مساجد تاریخی برگزار یا با محوریت مسجد رویدادهای فرهنگی و هنری  برنامه ریزی و تعریف کرد که این برنامه ها می‌تواند به توسعه گردشگری شهر استان کمک کند و از طرفی این مساجد را به جامعه معرفی کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری و اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با اشاره به تاثیر برگزاری رویدادهای هنری مثل جشنواره عکاسی با موضوع بافت مساجد و ابنیه تاریخی در رونق گردشگری مذهبی و تاریخی، تأکید کرد: برگزاری رخدادهای هنری مثل جشنواره‌ها و تولید محتوای خاص با موضوع بافت مساجد و ابنیه تاریخی از نقاط قوتی است که اگر صورت بگیرد می تواند به توسعه گردشگری مذهبی کمک کند.

مساجد تاریخی ایران؛ بیانگر عظمت فرهنگی هفت هزار ساله

نصیربیگی با اشاره به تفاوت های مساجد تاریخی و زیبایی خیرکننده مساجد در فرهنگ ایرانی –اسلامی تأکید کرد: بسیاری از بناهای تاریخی و بویژه مساجد قدیمی و تاریخی بر اساس یک سنت و یک آیین متناسب با نیاز مردم هر منطقه و بر اساس اقلیم منطقه ای ساخته شده اند؛ در ایران نمونه‌های متعددی از مساجد در شهرهای یزد، تبریز، کرمان و شیراز وجود وجود دارد که هر کدام  از این مساجد به لحاظ بافت، معماری و دوره تاریخی که ساخته شدند با یکدیگر تفاوت‌های جدی دارند، اما کلیت این مساجد ترکیبی بسیار زیبا و چشم نواز از یک دوره تاریخی را نشان می دهند که نماینگر عظمت و اقتدار و فرهنگ هفت هزار ساله ایران است؛ ضرورت دارد این مساجد به درستی معرفی شوند بناهای تاریخی در دنیا علاقمندانی دارند که معرفی جامع و شایسته‌ای از این مکان ها در بالا بردن میزان بازدید گردشگر از آنها تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری و اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز ادامه داد: بافت مسجد فیروزه یا مسجد کبود تبریز یک ظرفیت بی‌نظیر در حوزه گردشگری است که بازدیدکنندگانی از اقصی نقاط کشور دارند این مسجد با توجه به معماری باشکوه و اصالت تاریخی که دارد می تواند در خلق آثار هنری  برای بازدید کنندگان الهام بخش باشد.

وی افزود: مساجد همانطور که در انقلاب و شکل‌گیری آن و هماهنگی مردم به عنوان یک پایگاه و خاستگاه نقش جدی داشته می توانند در توسعه گردشگری با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری نقش آفرین باشند.

باید مساجد به آن نقش دهه آغازین انقلاب برگردند

رئیس سازمان فرهنگی هنری و اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز درباره طرح نهضت بازگشت به مساجد و استفاده از ظرفیت پایگاهی مساجد گفت: سازمان فرهنگی هنری و اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در برنامه‌ریزی سال آینده سه اولویت مسجدمحوری، مدرسه محوری و مسئله محوری را پیش بینی کرده است، در دیدگاه ما مسجد یک پایگاه بسیار بزرگی است که می‌تواند به عنوان محور و قطب محله قرار بگیرد و نظام مسائل آن محله را احصاء کند، بر این اساس ما باید در حوزه نظام مسائل محله جلسه‌ای را با خود ارکان مسجد تشکیل بدهیم تا ارکان مسجد بتوانند برای مشکلات آن محل و تقویت بافت فرهنگی و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری محل برنامه‌ریزی و اجرا کنند و برنامه‌های جامع خودشان را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در برنامه ریزی ها تا زمانی که به سمت مسجد نرویم، از مردم فاصله می‌گیریم چرا که خاستگاه اصلی مردم مسجد است؛ بنابراین تلاش می‌کنیم که مساجد به آن نقشی که در دهه آغازین انقلاب به عنوان پایگاه انقلاب را داشتند، برگردند و مساجد همان کانون فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و عقیدتی شوند.

فراهم شدن امکان بهره برداری از مسجد کبود پس از بازسازی

رئیس سازمان فرهنگی هنری و اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز درباره بازسازی و مرمت مسجد کبود تبریز، گفت: بازسازی و مرمت مسجد کبود به پایان رسیده است؛ این مسجد ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و بازسازی و مرمت آن امکان جدیدی را برای این مسجد ایجاد کرده تا هنرمندان بتوانند آنجا حضور داشته باشند و مردم نیز بتوانند در آنجا رویدادهای مختلفی را برگزار کنند.

نصیربیگی با تاکید بر فعال نگاه داشتن مساجد در حوزه  شهری، خاطرنشان کرد: مساجدی که در محله های شهر هستند ممکن است خیلی وسیع نباشند اما ما باید چراغ آنها را روشن نگه داریم و آنها را نسبت به گذشته فعال‌تر کنیم و مردم را با مساجد پیوند دهیم و مساجد قطب اقداماتی که در محله اتفاق می‌افتد، شوند؛ اینچنین نظام مردم سالاری که مد نظر همه بزرگان دینی ما است با مشارکت مردم و محوریت مسجد، محقق می شود.

پایان پیام/

کد خبر 1750335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha