نظارت اجتماعی و مردمی مؤثر در حوزه مدیریت شهری

پنجمین نشست علمی و نخبگانی در سال ۱۴۰۲ به همت معاونت علمی و آموزشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با موضوع «نظارت اجتماعی و مردمی مؤثر در حوزه مدیریت شهری ناظر به پیشگیری و کاهش عواقب بحران‌های طبیعی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ در این نشست که مدیریت آن را دکتر یدالله صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه مدیریت شهری بر عهده داشت، دکتر عبدالحمید نقره کار عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد که معماری کلان شهرهای ما غیر علمی، غیر اسلامی و غیر اقتصادی طراحی شده است و بیان داشت: باید در این شهرها به سمت معماری اسلامی و ایرانی برویم.

وی با اشاره به این که معماری شهرهای ما باید براساس نیازهای جامعه و استاندارهای جهانی صورت گیرد، بر تقویت مراکز فرهنگی، دینی و هنری تأکید کرد و یادآور شد: معماری شهرهای ما باید به دو مسأله «بستر سازی برای تأمین نیازهای روحی، معنوی و اختیاری» و «تقویت ارتباط مردم با یک دیگر» توجه کند.

دکتر نقره کار اضافه کرد: نیازهای روحی و معنوی افراد جبری نیست، یعنی نمی‌توان با جبر ایمان افراد را تقویت کرد. بلکه باید بستر آن را فراهم کرد که یکی از این بسترها توجه به هنر معماری و شهرسازی است و در این زمینه راه حل های دقیق اسلامی و سنتی وجود دارد.

وی «بحران محیط زیست و آلودگی هوا، ترافیک و...» و «عدم همبستگی مردم با مراکز فرهنگی و دینی» را از مهم ترین مشکلات و چالش‌های کلان شهرها برشمرد و گفت: باید از آخرین دستاوردهای علمی جهان ولی با محتوای اسلامی بهره ببریم.

در ادامه این نشست دکتر حسین ظفری، معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این که جامعه غربی از سه لایه مردم، حاکمیت و جامعه مدنی تشکیل شده است، بیان داشت: جامعه ما از چهار لایه حاکمیت، حلقه میانی، کارگروه مردمی و آحاد پراکنده مردم تشکیل شده است.

وی حلقه میانی را حلقه خوش فکر، اندیشمند، نخبگانی و مطالبه گر جامعه دانست و یادآور شد: اگر حلقه میانی شکل نگیرد، نه تنها نظارت ما بر عملکرد مجموعه‌ها علمی نخواهد بود که مطالبه گری‌های ما نیز عالمانه نخواهد بود، بلکه به ناامیدی کشیده می‌شود.

دکتر ظفری مهم ترین کار حلقه میانی را نظارت بر مسئولان و مدیران برشمرد و تأکید کرد: ایجاد حلقه میانی کار دولت و حاکمیت نیست، بلکه باید مردم و نخبگان آن را شکل دهند.

سخنران سوم مراسم دکتر مهدی زارع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی بود که به بررسی زلزله‌های رخ داده در ایران و مدیریت بحران‌های صورت گرفته در آن پرداخت و بیان داشت: تاکنون ما زلزله‌های فراوانی را تجربه کرده‌ایم، ولی این حادثه در شهرهای کوچک و روستاها رخ داده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در شهرهای بزرگ با جمعیت میلیونی ایران شاهد زلزله نبوده‌ایم، ولی باید توجه داشته باشیم اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد می‌توانیم وضعیت را مدیریت کنیم یا خیر؟ به همین دلیل باید همواره این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار داده و درباره راهکارهای آن تأمل کرد.

دکتر زارع، تجمع جمعیتی را از دیگر مشکلات شهرهای بزرگ عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از دلایل ایجاد این تجمع جمعیتی درگیر بودن کشور با خشکسالی است، چرا که خشکسالی سبب مهاجرت روستاییان به شهرهای کوچک و مردم شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ شده است.

دکتر علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ضمن تقدیر از برگزاری این نشست از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به بررسی معضلات و مشکلات پایتخت پرداخت و خاطرنشان ساخت: متأسفانه تهران گرفتار معضلات فراوانی همانند بافت های فرسوده، جمعیت متراکم، بی توجهی به طبیعت، شهرسازی غیر اصولی، ترافیک، آلودگی هوا و... است.

وی افزود: زلزله، طوفان، سیل، تجمع انبوه، انفجار مواد خطرناک، فروریزش ساختمان‌ها، تغییرات آب و هوا، قطع آب، گاز و برق و... از دیگر مسائلی است که تهران را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با گلایه از کم توجهی دولت و مجلس نسبت به شهر تهران تصریح کرد: برنامه‌های ما باید حالت پیشگیرانه داشته باشد و باید در این زمینه مسئولان را متقاعد کنیم.

وی گرفتار شدن مجموعه‌ها و افراد مرتبط با مدیریت بحران به «منیت» را از آفات دانست و تصریح کرد: باید به یک انسجام و هماهنگی میان مجموعه‌ها برسیم تا همه با هم و در کنار هم کار کرده و افراد به فکر خود و سازمانشان نباشند.

همچنین در این مراسم مهندس مجتبی احسانی، مدیر HSE سازمان آتش نشانی ضمن تشریح اقدامات این سازمان در شهر تهران، تأکید کرد که باید از ظرفیت و پتانسیل مردمی جهت نظارت اجتماعی و مردمی مؤثر در حوزه مدیریت شهری ناظر به پیشگیری و کاهش عواقب بحران‌های طبیعی بهره برد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم سخنرانان به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند.

کد خبر 1750921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha