واکاوی جایگاه فرش ایرانی در نمایشگاه «عکس فرش»

نمایشگاه «عکس فرش» با پژوهش و واکاوی جایگاه فرش ایرانی در ترکیب‌بندی و صحنه پردازی عکس‌های دوره قاجار، در موزه عکاسخانه شهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه پژوهشی «عکس فرش» با موضوع فرش در عکاسی دوران قاجار به کیوریتوری «کیانوش معتقدی» از روز چهارشنبه ۹ اسفندماه تا ۳۰ فروردین در موزه عکاسخانه شهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

واکاوی جایگاه فرش ایرانی در نمایشگاه «عکس فرش»


در این نمایشگاه ۵۰ عکس از عصر ناصری تا پایان دوران قاجار که عکاسان سرشناسی آنها را عکاسی کرده اند به نمایش در می آید.

در بخشی از استیتمنت  نمایشگاه پژوهشی "عکس فرش" آمده است: با وجود آنکه عکاسی پدیده نوظهور در جهان ایرانی در سده نوزدهم میلادی بود،  اما بیش از هر رسانه‌ای در هنری تصویری در دوره قاجار توسعه یافت، با آغاز عصر ناصری تا پایان سلطنت قاجارها؛ علاوه بر شکل‌گیری ژانرهای مختلف و متنوع در عکاسی پرتره ترکیب بندی و ساختار عکس تاثیر شگرفی بر انواع هنرهای صناعی و تجسمی همزمان خود بر جای گذاشت؛  آنچنان که دستبافت ها  و انواع زیراندازها همچون فرش و گلیم از عکس برای طراحی پرترهای روی قالی‌های ایرانی استفاده کردند .

"کیانوش معتقدی" درباره نمایشگاه پژوهش محور عکس فرش به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان  توضیح داد: آنچه در این نمایشگاه موضوع پژوهش و واکاوی بوده مطالعه جایگاه فرش ایرانی، ترکیب‌بندی و صحنه پردازی عکس‌های دوره قاجار است،  فرش در این دوره به عنوان عنصر نمادین از اصالت در فرهنگ زندگی ایرانیان به عنوان پس زمینه و زیرانداز در چیدمان صحنه عکس‌های پرتره با گروهی نقش کلیدی دارد؛  بسیاری از  گونه عکس‌های باقیمانده از رجال حکومتی، نظامی و علمای مذهبی تراز اول این دوران با استفاده از فرش به عنوان عنصر بصری غالب در آرایش صحنه و گاهی با هدف یادآوری ارتباط و دلبستگی میان شخصیت پرتره با مفاهیم ملی و میهنی کاربست معنایی عکس‌ها ثبت شده‌اند؛  از سوی دیگر تصاویر فرش ایران با هدف مستند نگاری فرش‌های نفیس به عنوان یک اثر تاریخی هنر عشایر نیز سوژه‌های مهم در کار عکاسان قاجار به حساب می‌آید؛در این نمایشگاه پژوهش محور  تلاش کرده‌ام تا از میان صدها عکس دوره قاجار گزینش خاص از کارکرد بصری فرش ایران در ترکیب‌بندی عکس‌های این دوران با تکیه بر چهارچوب نظریه یاد شده داشته باشم. 

این پژوهشگر هنر اسلامی و کیوریتور  اظهار کرد :  در بخش جنبی نمایشگاه ه" عکس فرش" به معرفی و سبک شناسی فرش‌های موجود در این عکس‌ها پرداخته می شود  تا ارتباط میان شخصیت‌ها،  مکان عکاسی و سبک طراحی و بافت فرش در آن مرکز "تولید"، بررسی و مطالعه شود.

کیانوش معتقدی  با اشاره به  پرداختن به موضوع  فرش در عکاسی دوران قاجار  گفت: فرش همیشه در عکس های دوران قاجار به عنوان یک پس زمینه یا  بک گراند چه در عکس‌های سلطنتی  و عکس‌های مردم عادی دیده می شود؛ در واقع فرش به عنوان یک نماد ایرانی با وجه زیباشناسی و به عنوان نماد اصالت ایرانی در عکس‌های دوران قاجار دیده می‌شود و این موضوعی بود که من به سراغش رفتم و در چند سال اخیر توانستم عکس‌های زیادی را در این باره گردآوری کنم.

وی تصریح کرد: آثار نمایشگاه عکس فرش گزینشی است و  در  حدود ۵۰ عکس از دوره ناصری تا پایان دوره قاجار  است که در آنها شخصیت‌های مختلف در قالب‌های گوناگون و در کنار عکسی‌های پرتره به نمایش در می اید؛ این   عکس ها توسط عکاسان مهمی ثبت شده است،  آنچه در این آثار مهم بوده این است که در مواردی فرش سوژه عکاس بوده و او به تنهایی از فرش‌ها تصویربرداری کرده که نفاست فرش را به عنوان یک اثر هنری خاص نشان دهد . یکی دیگر از نکات جالب توجه آثار این نمایشگاه این است که عکس های حاکمان و شاهزاده گان در هر منطقه  جغرافیایی  را در کنار فرش آن محل می توان بازشناسی کرد. یعنی از روی فرش ها و دست بافت ها در عکس می توان برای شناسایی و و تعلق هر کدام از شخصیت‌ها به  مناطق ایران پی برد.

پایان پیام/

کد خبر 1751919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha