نخستین المپیاد ملی آموزش هنر با شعار «ایران یکصدا» برگزار می‌شود

محمدحسین اسماعیلی از برگزاری نخستین المپیاد ملی آموزش هنر با شعار «ایران یکصدا» خبر داد و گفت: این المپیاد باعث کشف و شناسایی استعدادهای هنری و در نهایت منجر به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های متناسب برای آنها می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست نخستین المپیاد ملی آموزش هنر ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۱ اسفندماه) با حضور محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات دفتر موسیقی برگزار شد.

نخستین المپیاد ملی آموزش هنر با شعار «ایران یکصدا» برگزار می‌شود

در این نشست «محمد حسین اسماعیلی»، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو درباره برگزاری المپیاد ملی آموزش هنر، توضیح داد: برگزاری رویدادی مثل المپیک یا المپیادهای مختلف در رشته‌های علمی و ورزشی در دنیا رایج است و یک پیشینه طولانی دارد؛ المپیادهای رشته‌های علمی و ورزشی در دنیای امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، در کشور ما نیز در رشته های مختلف المپیاد مرسوم است و به عنوان یک رویداد مهم شناخته می شود، المپیادهای هنری در برخی از کشورها سابقه برگزاری دارند و در رشته های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه ای برگزار می شوند، اما در کشور المپیاد هنری سابقه ای ندارند و تا به امروز المپیاد هنر به شکل خاص برگزار نشده است؛ المپیاد ملی آموزش هنر در این سطح برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سطوح برگزاری امپیاد ملی آموزش هنر گفت: المپیاد ملی آموزش هنر در سه سطح برگزار می شود، رویداد در قالب المپیاد با رویدادهای دیگر چند تفاوت اساسی دارد یکی اینکه این المپیاد به صورت گروهی و تیمی برگزار می‌شود گروه‌ها در قالب  تیم های مراکز آموزشی هنر در رشته های نقاشی، تجسمی، موسیقی، هنرهای نمایشی، هنرهای سنتی قرار دارند و در قالب یک گروه  به رقابت می‌پردازند؛ وجه تمایز دیگر این رویداد این است که به صورت یک لیگ برگزار می‌شوند؛ یعنی تیم ها در ابتدا در آموزشگاه ها رقابت می کنند سپس به مراحل استانی و در نهایت به مرحله ملی می رسند و در مرحله ملی قهرمانان لیگ‌های استانی رقابت می‌کنند و در نهایت تیم قهرمان معرفی می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به اهداف برگزاری المپیاد ملی آموزش هنر اظهار کرد: شناسایی و کشف استعدادهای هنری در بین نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی در حوزه هنر، ارتقای مهارت‌های فردی گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط و امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مرکز آموزش هنر و کمک به توسعه عدالت فرهنگی هنر آموزشی از اهداف این المپیاد است.

وی تصریح کرد: برگزاری المپیاد ملی آموزش هنر در سطح کلان منتج به سرمایه اجتماعی و احساس هویت جمعی و گروهی می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محورهای تولید اثر در المپیاد ملی آموزش هنر، گفت: هویت و سبک زندگی ایرانی  اسلامی، ایجاد انگیزه و امید آفرینی، ایجاد شور اجتماعی و تقویت مشارکت اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، همبستگی ملی و انسجام اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله محورهای تولید برنامه در المپیاد ملی آموزش هنر است.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند برگزاری المپیاد ملی آموزش هنر از اسفند ماه آغاز می‌شود و در نهایت این فرآیند تا پایان شهریور ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و برگزیدگان این المپیاد هنری در شهریور ماه معرفی خواهند شد.

اسماعیلی درباره نتایج مثبت برگزاری المپیاد آموزش هنر توضیح داد: آنچه که این رویداد می‌تواند ایجاد کند یک جریان هنری جدی و تاثیرگذار در مراکز آموزش هنر است که در آنجا استعدادهای هنری به صورت جدی وارد کار تیمی شوند و آثاری را در رشته های مختلف هنری تولید کنند؛ در واقع این رویداد باعث می شود استعدادهای هنری کشف و شناسایی شوند و در نهایت برای پرورش آنها سیاست گذاری و برنامه‌ریزی های متناسب صورت گیرد.

وی تاکید کرد: برآورد نهایی ما این است که یک میلیون نفر در این المپیاد شرکت خواهند کرد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با برگزاری المپیادهای ملی آموزش هنر بتوانیم در جهت اهداف فرهنگی و هنری و توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی که سیاست محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است گام برداریم این المپیاد در جلسه عالی شورای هنر مورد استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورا قرار گرفته است.

نخستین المپیاد ملی آموزش هنر با شعار «ایران یکصدا» برگزار می‌شود

در این نشست «نسرین بابایی»، معاون دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای سال اول باتوجه به اینکه اولین بار است این رویداد را برگزار می‌کنیم، فقط به آموزشگاه‌هایی که زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است توجه داریم. هنرهای تجسمی، موسیقی و خوشنویسی بعضی از شاخه‌های این المپیاد به شمار می‌روند.

اسماعیلی با اشاره به رشته‌های شرکت کننده در المپیاد آموزش هنر، بیان کرد: گرافیک نقاشی، نوازندگی سازهای جهانی، نوازندگی ساز ایرانی، پویانمایی و سینما از جمله رشته‌هایی هستند که در این المپیاد شرکت خواهند کرد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جوایز برگزیدگان المپیاد آموزش هنر، توضیح داد: تیم‌های قهرمان در هر رشته لوح تقدیر و مدال دریافت می‌کنند و به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. همچنین جام قهرمانی را درنظر گرفته‌ایم و برای مدیر آموزش هر تیم هم امتیازاتی درنظر گرفته شده است. تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی، به جشنواره‌های فجر معرفی می‌شوند و به اجرا می‌پردازند.چشم انداز ما این است که ظرف دوره پنج ساله سایر مراکز آموزشی را هم وارد این المپیاد کنیم و به آن بعد بین المللی بخشیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه آیا برگزاری المپیاد ملی آموزش هنر در راستای تحقق عدالت فرهنگی و آموزشی در مناطق محروم صورت می‌گیرد، گفت: در واقع رویکرد این المپیاد آموزش هنر در بین آموزشگاه های هنری وابسته به وزارت ارشاد و هنرستان های هنرهای زیبا است، اما در دل این رویداد، رویداد «یکصدا ایران» را که یک رویکرد ملی آموزشی هنر است را در مناطق محروم و حاشیه نشین کشور برپا می‌کنیم مهم‌ترین اهداف رویداد یک صدا ایران شناسایی استعدادهای هنری در مناطق محروم با حاشیه نشین است و ما این افراد را از طریق تسهیلگران استانی شناسایی و ستادی را برای این افراد در هر استان تعریف کرده ایم که استعدادهای هنری مناطق محروم را شناسایی کنند در واقع این رویداد با رویکرد عدالت آموزشی در مناطق محروم برگزار می‌شود؛ رویداد  ایران یکصدا در واقع ادامه همان طرح آموزش «هنر برای همه» است  که به صورت عملیاتی برگزار می شود.

در ادامه این نشست «سجاد فروغی»، طراح پوستر «المپیاد آموزش هنر» و «یکصدا ایران» توضیحاتی را درباره المان‌های به کار رفته در پوستر این دو رویداد عنوان کرد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نهادهای همکاری در برگزاری المپیاد آموزش هنر، گفت: سازمان اجتماعی، وزارت کشور، مرکز پیشگیری از آسیب های اجتماعی  وزارت ارشاد از جمله دستگاه هایی بودند  که در برپایی این المپیاد با ما مشارکت دارند.

پایان پیام/

کد خبر 1754385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha