نخستین موسسه شیعه آموزش قرآن کریم در فرانسه راه اندازی شد

«میثم داموزو» نماینده مراکز اسلامی در فرانسه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان با اشاره به وجود موسسات آموزشی قرآن متعلق به اهل تسنن تاکید کرد: نخستین موسسه شیعه آموزش قرآن کریم در فرانسه به نام «اجوکا» باهدف آشنا کردن جوانان با معارف قرآنی تاسیس شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل:«میثم داموزو» نماینده مراکز اسلامی در فرانسه در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بین الملل خبرگزاری شبستان درباره نخستین موسسه شیعه آموزش قرآن کریم در فرانسه گفت: موسسات قرآنی متعددی در فرانسه وجود دارد که بیشتر آنها متعلق به اهل تسنن است. برخی از این موسسات آموزش قرائت و تجوید قرآن را به صورت غیرحضوری و برخی حضوری انجام می‌دهند. اما شیعیان موسسه قرآنی در فرانسه نداشتند، به همین دلیل ما این ایده به ذهنمان خطور کرد که موسسه قرآنی متعلق به شیعیان تاسیس کنیم که نزدیک به سه ماه پیش نخستین موسسه شیعه آموزش قرآن کریم در فرانسه به نام «اجوکا» راه اندازی کردیم.

داموزو ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی را با هدف آشنا کردن جوانان با معارف قرآنی آغاز کردیم. این موسسه شیعه قرآن درهای خود به روی همه مسلمانان و حتی غیرمسلمانان به منظور فراگیری قرآن بازکرده است. به غیر این موسسه قرآنی، حسینیه و مسجد شیعیان در پاریس و مراکز اسلامی دیگر، کلاس‌هایی را برای یادگیری و آموزش قرآن برگزار می کنند.

داموزو درباره تاثیر قرآن و آموزش آن بر جامعه فرانسه، گفت: یادگیری قرآن در فرانسه بسیار تاثیرگذار است، زیرا درجامعه‌ای که دین و اسلام نباشد، تنها چیزی که مانده است، قرآن است، یعنی اگر قرآن را حفظ نکنیم، همه چیز را از دست می دهیم. به همین دلیل باید در حوزه قرآن بسیار کار کرد به ویژه در کشوری که اسلام و دین نباشد.

وی درباره فعالیت مرکز اسلامی شیعه  الغدیر در پاریس گفت: در این مرکز فعالیت‌های مختلف از جمله درس زبان عربی، آموزش قرآن، آشنایی با اسلام، برنامه ویژه جوانان و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و علمی انجام می‌شود.

داموز درباره ارتباط با مراکز اهل تسنن در فرانسه گفت: ارتباط مراکز شیعیان با مراکز اهل تسنن بسیار خوب است و این ارتباط دو طرفه است. علاوه بر ارتباط خوب بین اهل تسنن و پیروان ادیان دیگر، غیر مسلمانان نیز با مسلمانان ارتباط خوبی دارند. اما بیشتر تمرکز این مراکز روی فعالیت‌های مذهبی و مناسک عبادی در مساجد و حسینیه‌هاست. خیلی از مردم فرانسه به فراگیری قرآن علاقه مند هستند، برخی از مردم به مطالعات قرآنی علاقه نشان می دهند و دانشجویان رشته‌های دینی در برخی از دانشگاه‌های فرانسه با کتاب آسمانی مسلمانان قرآن به طور مختصر آشنا می‌شوند.

این مسئول غرفه فرانسه در نمایشگاه بین المللی قرآن درباره مراکز اسلامی در فرانسه، افزود: موسسات و مراکز اسلامی فرانسه همچون الغدیر، المنتظر، انجمن فرانسه زبانان اهل بیت(ع)، B.A.A و INOOR فعالیت‌های مخصوص خود را دارند. باوجود اینکه این موسسه‌ها بایکدیگر در ارتباط هستند، اما فعالیت‌هایشان به یکدیگر مرتبط نیست. مثلا موسسه B.A.A روی کلمات در قرآن کار کردند و کتابی در این حوزه به زبان فرانسوی چاپ کردند.

وی درباره انجمن فرانسه زبان اهل بیت(ع)(آفا) نیز گفت: این انجمن از گردهم آمدن علاقه مندان به گسترش ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی از منظر اهل بیت(ع) به زبان فرانسه ایجاد شده است. اعضای این انجمن شامل طلاب علوم دینی، اساتید، دانشگاهیان و افراد فعال در زمینه امور اسلامی هستند.

داموزو درباره هدف این انجمن گفت: هدف مهم این انجمن این است که جامعه مسلمانان شیعه فرانسه زبان بتواند حول هسته مستحکمی به خود اتکایی برسد و امور خود را سازمان بخشد و توسعه یابد. ما به گسترش علوم اسلامی، اجرای طرح و برنامه‌هایی برای مسلمانان فرانسه زبان سراسر دنیا، کمک و مساعدت به افراد و موسسات در زمینه نیازمندی‌های خاص آنهاست. امیدواریم که بتوانیم اسلام را از طریق منشور چند وجهی اهل بیت(ع) با استفاده از ابتکارات نوین تبلیغ کنیم.

وی درباره اعضای این انجمن و زمینه‌های فعالیت آن، گفت: اعضای این انجمن تجربه های ارزشمند در زمینه‌های مشارکتی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی دارند و امیدوارند بتوانند به جامعه مسلمان شیعه زبان خدمت کنند. ما در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و علمی در کشورهای فرانسه زبان و از طریق رسانه، شبکه، برپایی مراسم، گردشگری معنوی، اقامت فعالیت می‌کنیم.

این مسئول غرفه فرانسه گفت: در غرفه فرانسه مجموعه‌ای از آثار موسسات اسلامی درباره مذهب شیعه، تفکر اهل بیت(ع)، ترجمه مفاهیم قرآن به زبان فرانسه وهمچنین آثار رسانه‌ای عرضه شده است.

داموزو درباره وضعیت مسلمانان فرانسه و محدودیت‌ها و حجاب، گفت: باوجود محدودیت‌های دولت لائیک سکولار فرانسه، می توان گفت که باتوجه به سختی‌ها، امکان زندگی برای مسلمانان در این کشور وجود دارد. اما متاسفانه سال به سال به دلیل قوانین ضد اسلامی مثل ممنوعیت حجاب در مدارس و اماکن عمومی فشار بیشتر می‌شود.  باوجود همه این محدودیت‌ها و اقدامات ضد اسلامی، دختران محجبه در فرانسه بیشتر می شوند.

وی درباره تاسیس مدرسه اسلامی برای شیعیان همانند مدارس اسلامی اهل تسنن، گفت: ما بسیار علاقه داریم که یک مدرسه اسلامی متعلق به شیعیان تاسیس کنیم، اما مراحل گرفتن مجوز و ساخت آن در کشور فرانسه بسیار سخت است و امکانات بسیاری لازم داریم. ان شاء الله با دعای همه بتوان این امر را محقق کنیم.

کد خبر 1756059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha