قرآن به شکل «قُطاعی» تلفیقی خلاقانه از هنر اسلامی و هنر شرقی است

«یوسف شونچون» هنرمند چینی در گفت‌وگوی اختصاصی در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن درباره اثر هنری خود به نام«نور قرآن» گفت: این قرآن به شکل قُطاعی (شابلون) با پارچه ابریشم و کاغذ بامبو درست شده است و تلفیق ابداعی و خلاقانه از هنر اسلامی- قرآنی و هنر شرقی به سبک هنر چین است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل:«یوسف شونچون» هنرمند چینی در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن در گفتگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری شبستان  درباره حضورش در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه قرآنی که توسط ۷۰ هنرمند چینی آماده شده است، رونمایی شد. این قرآن به شکل قُطاعی (شابلون) در ۴۰ متر نوشته شده و شامل سه جزء اول و جزء ۳۰ قرآن کریم است. 

شونچون تاکید کرد: این قرآن ۲۰۷ متر است که تنها بخشی از آن در نمایشگاه قرآن رونمایی شد. آماده کردن سه جزء قرآن به شکل قُطاعی سه سال طول کشیده است

این هنرمند چینی درباره خلق این اثر عرضه شده در نمایشگاه افزود: این اثر به نام «نور قرآن» به صورت قطاعی با پارچه ابریشم و در کاغذی با جنس بامبو اجرا شده است. این اثر خلاقانه  نور قرآن از سبک سنتی چینی گرفته شده است و می توان گفت که یک مفهوم منحصر به فرد فرهنگی از هنر اسلامی و هنر شرقی به سبک هنر دستی چینی است.

قرآن به شکل «قُطاعی» تلفیقی خلاقانه از هنر اسلامی و هنر شرقی است

وی ادامه داد: این شاهکار هنری به طول ۲۰۷ متر و عرض ۱۲۵ متر و به وزن ۸۶ کیلوگرم است که طولانی‌ترین و سنگین‌ترین و جامع‌ترین قرآن رولی در جهان است.

شونچون تاکید کرد: طرح کلی این اثر شامل ۱۱۴ سوره است که با طرح انگوری تزئین شده است. انگور یکی از میوه های ارزشمند است که در فرهنگ چینی نماد بچه های بیشتر و شادی های بزرگ تر است.

این هنرمند چینی گفت: محتوای طراحی دو صفحه ای جداگانه هم شامل نام خداوند و گل " مالان" برای شهر " یینچوان" چین است. گل مالان سرزنده ترین گل در بیابان و همچنین نماد روح جاودانه است. در پایان این اثر نیز سخنرانی وداع حضرت محمد (ص) آورده شده است که با الگوی کلاسیک چینی تزئین شده است.

قرآن به شکل «قُطاعی» تلفیقی خلاقانه از هنر اسلامی و هنر شرقی است

شونچون درباره هدف از خلق این اثر گفت: هدف اصلی خلق این اثر و شاهکار هنری، ترویج و گسترش روح اسلام و قرآن در جهان است.

وی درباره چگونگی گسترش فرهنگ قرآنی در چین، گفت: ما تلاش می کنیم که با فرهنگ و هنر چینی به گسترش اسلام و تقویت فرهنگ قرآنی در جامعه چین اقدام کنیم. ما با هنر خود فرهنگ چینی و فرهنگ قرآنی را تلفیق می کنیم. زیرا از مسیر هنر می توان افراد بیشتری را جذب اسلام و قرآن کرد.

قرآن به شکل «قُطاعی» تلفیقی خلاقانه از هنر اسلامی و هنر شرقی است

این هنرمند چینی درباره فعالیت‌های قرآنی خود، گفت: اولین بار در نمایشگاه شانگهای آثار قرآنی خود از جمله هنر قُطاعی را که تلفیقی از سبک هنر چینی و هنر قرآنی است، به نمایش گذاشت. پس از آن در نمایشگاه‌های کشورهای مختلف جهان از جمله عربستان، اندونزی، روسیه، امارات، قطر و مالزی و سایر کشورها شرکت کرده است.

قرآن به شکل «قُطاعی» تلفیقی خلاقانه از هنر اسلامی و هنر شرقی است

کد خبر 1756155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha