مشارکت مردم عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است

فاضلی فرد از مشارکت مردم به عنوان یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی نام برد.

علی فاضلی فرد- فرماندار بیرجند- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی از مشارکت مردم به عنوان عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی و تحقق شعار سال نام برد.

وی با بیان اینکه نامگذاری سال نباید در قالب یک شعار خلاصه شود، از شعار سال به عنوان یک نقشه راه و راهبرد اساسی نام برد و گفت: تحقق شعار سال مورد تأکید مقام معظم رهبری مستلزم انجام اقدامات کاربردی است.

فاضلی فرد از برنامه های پیش رو برای تحقق شعار امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، توجه ویژه به بنگاه های تولیدی در قالب تعاونی، حمایت از کارآفرینان، مقررات زدایی و تسهیلگری امور، کوتاه سازی مسیر صدور مجوزها، کاهش هزینه های سربار، هدایت جریان نقدینگی و حجم پول به سمت تولید، اعتمادسازی و اعتقاد به توانمندی های داخلی و ... اشاره کرد و ادامه داد: امروزه کار زیاد، هنر نبوده و انجام کار هوشمندانه هنر است.

وی با اشاره به این مهم که اقتصاد دانش بنیان می‌تواند به کمک تولید شتافته و این مهم را عملیاتی کند، افزود: رشد تکنولوژی با تکیه بر دانش بومی و داخلی، ایجاد ارزش افزوده بالا رهاورد این اتفاق خواهد بود.

وی رفع انحصارات در عوامل تولید و مواد اولیه، پیشگیری از رانت های اقتصادی و اطلاعاتی، مبارزه با فساد اقتصادی، توجه ویژه به بهره وری و تعادل بخشی بین منابع مصرفی و خروجی واحدهای تولیدی و ... را از دیگر راهکارهای پیش رو برای تحقق شعار سال عنوان کرد.

فرمانداری بیرجند با توجه به نامگذاری شعار امسال توجه به واحدهای تولیدی و رفع موانع تولید، پیگیری در تامین سرمایه در گردش واحدها و پرداخت تسهیلات مناسب با استفاده از ظرفیت‌ ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، رفع و کاهش موانع سرمایه گذاری و تسهیلگری در این خصوص، توجه ویژه به بنگاه های اقتصادی زودبازده و اشتغال خرد، حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت بازارچه های مرزی استان برای توسعه صادرات، بهره گیری حداکثری از تسهیلات تبصره های ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه سنواتی در حمایت از واحدهای تولیدی، توسعه ارتباط بین صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و... را از برنامه های پیش رو برای تحقق شعار سال عنوان کرد.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه بر نقش دولت و مردم در تحقق شعار سال در قانون اساسی جمهوری اسلامی به بخش تعاون بسیار تاکید شده است، افزود: قوانین بالا دستی در این حوزه به خوبی بر نقش مردم تاکید دارد و فصل چهارم قانون اساسی به خصوص اصل ۴۴ نقش مردم و بخش تعاونی را در اقتصاد تعریف کرده است.

فاضلی فرد تأکیدکرد: فصل دوم قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به صراحت بر واگذاری امور تصدی های اقتصادی به مردم تاکید داشته و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، راهبردهای نقش مردم و بخش خصوصی در اقتصاد را تبیین کرده است.

وی با اشاره به این مهم که تجربیات مردمی سازی اقتصاد در چند سال بعد از انقلاب با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است، گفت: خصوصی‌سازی بنگاه اقتصادی دولتی، واگذاری سهام عدالت، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و در نهایت راه‌اندازی سامانه جامع و ملی مجوزهای کسب و کار و تسهیلات اعطایی از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه سنواتی از جمله تجربیات این حوزه بوده اما با همه این اوصاف مشارکت مردم در اقتصاد ایران قابل قبول نبوده و با موانع جدی مواجه است.

 به گفته وی توجه ویژه به این موضوع از سوی دولت لازم است تا تسهیلگری انجام شود و با رفع موانع سرمایه‌گذاری و حمایت از واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش زمینه برای مشارکت مردم در اقتصاد و تولید و رونق رونق تولید مهیا شود.

وی گریزی به تاکید مقام معظم رهبری طی ۶ سال متوالی اخیر بر بحث تولید زد و یادآور شد: هنوز برخی از واحدهای تولیدی در زمینه فعالیت خود با مشکلاتی مواجه هستند و باید سیستم بانکی کشور نیز با تسهیلگری و حمایت از بخش تولیدی سرمایه ها را به سمت تولید سوق داده و به رونق تولید کمک کند.

فرماندار مرکز استان خراسان جنوبی در خصوص تحقق شعار سال گفت: تجربه نشان داده در موضوع نامگذاری سال که یک نقشه راه و راهبرد اصلی برای جهت گیری دولت است، در مواردی که موضوع به یک اراده و خواست عمومی تبدیل شده است موفقیت بیشتری کسب کرده ایم و حرکت عمومی کشور اعم از مردم و مسئولان معطوف به موضوع شده و جامعه نخبگان، رسانه ها، تریبون های اصلی و... روی موضوع تمرکز کرده و به یک فهم مشترک رسیده‌اند.

 وی به با بیان اینکه دشمن در سال‌های پس از پیروزی انقلاب از طرق مختلف قصد فروپاشی نظام اسلامی را داشته و با تمام توان و ظرفیت تلاش کرده است، یادآور شد: دشمن از طریق جنگ اقتصادی قصد فروپاشی اقتصاد کشور را دارد و به همین دلیل ورود به موضوع اقتصاد توسط مردم که توصیه موکد مقام معظم رهبری است در واقع ورود به خط مبارزه با دشمن است همانگونه که ما جنگ تحمیلی را با ورود مردم، پیروز شدیم در عرصه اقتصاد نیز باید این حرکت مردمی محقق شود.

به گفته وی باید حلقه‌های میانی در حوزه اقتصاد ورود کرده و ظرفیت ها شناسایی و به مردم معرفی و زمینه ورود و ظهور مردم را فراهم سازند و در یک بسیج عمومی مردم پای کار آمده و جای خود را بر اساس توانمندی و قابلیت‌های خود پیدا کنند.

فاضلی فرد تأکید کرد:  دولت نیز باید شرایط ورود مردم و مشارکت آنها در عرصه اقتصاد را تسهیل کند تا با تقویت این مهم ستون فقرات اقتصاد مصون سازی می شود.

وی  یادآور شد: اقتصاد توسعه یافته محصول هم افزایی دولت و ملت است و در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و هم افزایی با مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی برتر را ندارد چرا که مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است.

وی با بیان که امسال اولین سال شروع برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است و هدف کلی برنامه هفتم، شکوفایی اقتصادی همراه با عدالت است، تأکید کرد: این برنامه یک پیچ تاریخی و یک گذرگاه حساس اقتصادی و گردنه است که مانند دفاع مقدس نیازمند حضور فعال و گسترده مردم دارد مردمی که ثابت کردند با حضور و مشارکت خود می‌توانند از سخت ترین گردنه ها عبور کرده حتی اگر مانند دفاع مقدس ۴۰ کشور دنیا در مقابلشان بایستند.

وی یادآور شد: شعار بسیار مهم جهش تولید بدون حضور مردم در عرصه اقتصادی ممکن نیست.

کد خبر 1756170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha