نیازمند مشارکت مردم در فعالیت‌های قرآنی و امیدآفرینی هستیم

شصتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با دستوراتی همچون مشارکت هرچه بیشتر مردم در عرصه تولیدات و فعالیت‌های قرآنی، امیدآفرینی و اثربخش کردن فعالیت‌های قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: شصتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، عصر امروز (چهارشنبه، ۸ فروردین ماه) در محل برپایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و تنی چند از دیگر مسوولان و اعضای شورا برگزار شد.

بر پایه این گزارش: در ابتدای این جلسه حجت الاسلام قمی طی سخنانی اظهار کرد: همگرایی و همسویی را می‌شود در خدمت به قرآن و ترویج حقایق و معارف قرآنی با محوریت مردم و مجموعه‌های مردمی و از سوی دیگر حمایت و هم افزایی نهادهای دولتی و حاکمیتی را بیش از پیش در دوره جدید مشاهده کرد. 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: جلسه قبلی شورا با حضور رئیس جمهور و همراهی و حمایت ایشان برگزار شد، همچنین در جلسه ای در محضر مقام معظم رهبری مرقومه ای کوتاه را نوشتیم و تقدیم کردیم، در آن جلسه معظم‌له، نکات متعددی را درباره اهتمام به تفسیر و تدبر و توجه به مضامین و آیاتی که می توان مسائل روز را با آنها  گره گشایی کرد، مطرح فرمودند. 

وی افزود: نمایشگاه قرآن یک فرصت برای پردازش به مباحث در راستای نزدیک تر شدن به مطالبات و منویات مقام معظم رهبری است. 

حجت الاسلام قمی ادامه داد: طبق رصد و پرسشی که از سوی برخی مراکز افکارسنجی برگزار شد،  ۷۵ درصد از شرکت کنندگان عنوان کردند از اینکه نتوانستند از محفوظات قرآنی آنچنان که باید بهره مند باشند متاسف هستند که این نشان از تشنگی مردم برای مباحث قرآنی دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد پیوند زدن مسائل قرآنی با غزه و مساله فلسطین، تصریح کرد: جامعه قرآنی همواره طلایه‌دار حمایت از قدس بوده است. 

در ادامه جلسه دکتر محمدمهدی اسماعیلی، ضمن تقدیر از برگزاری این جلسه در حاشیه برگزاری نمایشگاه قرآن، گفت: اهتمام ما در وزارتخانه این است که شورای توسعه فرهنگ قرآنی بدرخشد و در تقویم جلسات معمول همه دستگاه‌ها بیاید و ما بتوانیم این شورا را تقویت کنیم. 

وی ادامه داد: امسال استقبال از نمایشگاه با وجودی که از آغاز فروردین بود بسیار قابل توجه است، تنوع نشست‌ها بسیار بالا بود، از ۲۶ کشور در نمایشگاه مهمان داریم و بخش بین‌الملل بسیار قابل توجه بود به ویژه نسبت به سال‌های قبل که شاید بعضا در حد یک اسم بود اما امسال حضور چشمگیر داشت. 

دکتر اسماعیلی در ادامه ابراز کرد: شب گذشته ۲۰ زوج در نمایشگاه قرآن و همزمان با ماه مبارک رمضان ازدواج کردند و مراسم نمادین عقد آنها برپا شد که بسیار جالب توجه بود و با استقبال همراه شد، امشب هم قرار است از آسمان مقاومت که توسط ۹ هنرمند از کشورهای مختلف نوشته شده، رونمایی شود. 

در ادامه جلسه مصطفی زمانیان، نیز طی سخنانی گفت: در طول پنج ماه گذشته که بنده توفیق خدمت در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری را داشتم یک سوال پیش روی خود قرار دادم مبنی بر اینکه اگر قرار است در این مرکز بنده یک کار انجام دهم آن یک کار چیست؟ با مشورت مسئولان، سیاسیون و انقلابیون یک پروژه را انتخاب کردم و آن پروژه امید و اعتماد است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تأکید: به نظرم مهمترین مساله ای که ریشه مسائل بنیادین کشور محسوب می‌شود، ضعف در امیدآفرینی و اعتماد است، حل مسائل و مشکلات کشور منجر به امیدوار شدن مردم می‌شود. 

وی افزود:  مقام معظم رهبری می‌فرمایند: امید ریشه حل این مشکلات است؛ لذا از مهمترین مسائل که باید مورد توجه دستگاه های راهبردی کشور باشد همین مساله امید و اعتماد است. 

زمانیان در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به برنامه محفل گفت: این برنامه نشان داد که اقشار مختلف چگونه جذب موضوعات قرآنی می‌شوند، حال تصور کنید که مباحث قرآنی را با رویکرد فناورانه جلو بریم قطعاً استقبال بیش از پیش خواهد بود. 

وی بیان کرد: باید سفره متنعم و خوش سیمای فعالیت‌های قرآنی را متنوع کنیم تا مخاطبان مختلف سر این سفره بیایند، از سوی دیگر اقتضائات توسعه فعالیت‌های قرآنی با هدف حضور مردم در عرصه تولید محصولات قرآنی نیازمند بازآفرینی یک اکوسیستم جدید مبتنی بر مشارکت مردم است. 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار کرد: جریان توسعه قرآنی زمانی می‌تواند کارآمدی و اثربخشی داشته باشد که نسبت خود را با مسائل اولویت دار مشخص کند، زمانی این کارآمدی اثبات می شود که برای مسائل مختلف کشور حرف داشته باشیم و از جنس مسائلی نظیر امیدآفرینی گرفته تا مسائل عملیاتی و جزیی تر چون محیط زیست حرکت کرده و پیش برویم. 

زمانیان ادامه داد: قرآن می‌تواند مسیر توسعه کشور را طراحی کند و امیدبخش باشد، امروز می‌توانیم با استفاده از قرآن به راه حلی برای این مشکلات برسیم. 

در ادامه شبیر فیروزیان طی سخنانی در مورد امر ترجمه قرآن گفت: مساله ترجمه نیاز به تمهیدات ویژه ای داشته و یک مساله راهبردی است که نیاز به نظم بخشی دارد. 

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با توجه به آنکه که مطرح شد نیاز به مرکزی هست که متولی این امر باشد، مرکز ترجمان وحی یک موسسه است و کارهای پژوهشی در حوزه ترجمه دارد اما مجموعه حاکمیتی نیست؛ لذا نیاز به یک مجموعه داریم که در این عرصه فعالیت داشته باشد و در مورد مساله ترجمه قرآن فعالیت کند. 

در ادامه رضامراد صحرایی نیز بیان کرد: اینکه چه قدر ترجمه قرآن اهمیت دارد مساله ای واضح و مبرهن است، کار برای ترجمه قرآن بسیار خوب است، اما در ایجاد ساختار جدید بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید به این مساله علمی یک فرآیند بدهیم البته این مساله کلی است اما روند تایید ترجمه ای که بر آن مُهر می‌خورد که حاکمیت آن را پذیرفته است باید از روز اول مشخص شود. 

در ادامه جلسه چند مورد از مباحث مطرح شده به رای اعضا گذاشته شد. 

کد خبر 1756350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha