حوزه فرهنگ عامه چهارمحال و بختیاری به سرمایه‌گذاری نیاز دارد

احمدی گفت: شناخت فرهنگ عامه و تبیین شیوه مدیریتی برای بهبود عناصر و فضای فرهنگی مناطق مختلف استان نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری جدی است که در این مسیر حضور مجموعه مدیریت شهری مرتبط می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی امروز (پنج‌شنبه ۹ فروردین) در نشست با سرپرست فرمانداری سامان گفت: فرهنگ عامه از مقولات مهمی است که باید همواره موردنظر برنامه‌ریزان در سطوح مختلف قرار گیرد چراکه مدیریت صحیح این حوزه و توجه به عناصر آن در خودباوری و شکل‌گیری هویت فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی اثرات بالایی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب اختیارات و وظایف خود به دنبال تعامل با شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها برای همراهی هر چه‌بهتر در حوزه فرهنگ عامه است، تصریح کرد: تاکنون مدیریت شهری برخی مناطق استان قدم‌های خوبی را در این راستا برداشته‌اند که امید است این دست اقدامات ادامه‌دار باشد.

احمدی در ادامه ظرفیت‌های شهرستان سامان در حوزه ادبیات آیینی را برشمرد و یادآور شد: این نوع از ادبیات و حضور چهره‌های شناخته شده آن همچون عمان سامانی، فرصتی بالقوه را برای تعریف یک جایزه ملی با یاد این شاعر پرآوازه در این شهرستان فراهم کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: انتظار می‌رود مجموعه مدیریت شهری و فرمانداری این شهرستان به عنوان یکی از قلل‌ رفیع در حوزه ادبیات آیینی در این مورد بیش از پیش به صحنه آمده و پایه‌گذاری این جایزه ادبی را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه بناست موضوع جوایز ملی به یاد بزرگان و مفاخر استانی در مرحله نخست به شکلی استانی تدوین شود، تصریح کرد: پس از تثبیت مرحله استانی، بحث منطقه‌ای شدن و سپس ملی شدن این جایزه با سازوکاری صحیح به پیش خواهد رفت تا به این شیوه، علاوه بر معرفی هرچه بهتر نام‌داران و چهره‌ای برجسته ادبی و هنری چهارمحال و بختیاری در سطح استانی و ملی، شرایط برای ظهور، حضور و پرورش جوانان مستعد این حوزه‌ها نیز مهیا شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری همچنین به حجم بالای ورود گردشگر به شهرستان سامان و نمود فرهنگ‌های مختلف به واسطه حضور گردشگران در این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: در این میان حفظ فرهنگ‌ بومی سامان و کاهش اثرات منفی و نامتوازن اقتصادی و گردشگری بر مسائل فرهنگی بسیار مهم است که در این مورد نیز باید به شیوه‌ای خلاقانه مباحث فرهنگی را به پیش برد.

احمدی درباره تکمیل فرهنگسرای شهر سامان نیز گفت: با توجه به سفر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شهر در آبان سال گذشته و در جریان سفر دوم هیئت دولت به استان، اعتبار قابل توجهی برای این موضوع در نظر گرفته شده است که تلاش می‌شود با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان مجری طرح، روند تخصیص اعتبار و فعال شدن پیمانکار در این بنای نیمه‌تمام هر چه زودتر به سرانجام برسد.

وی یادآور شد: با تخصیص این اعتبار، فضای اداری فرهنگسرای شهر سامان تکمیل می‌شود و ساخت سالن آمفی‌تئاتر نیز تا حد قابل قبولی پیش خواهد رفت که امید است با جذب اعتبارات جدید در آینده‌ای نزدیک این ساختمان به صورت کامل، آماده بهره‌برداری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری همچنین افزود: باتوجه‌به نبود و یا کمبود فضاهای فرهنگی در برخی مناطق استان، این امکان فراهم شده است تا با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی سالن‌های موجود در مناطق که قابلیت بهره‌برداری فرهنگی دارند، تجهیز و مورد استفاده قرار گیرند که در این باره اطلاع‌رسانی به تمامی فرمانداری‌ها انجام شده است.

احمدی در پاسخ به درخواست مدیران شهرستانی سامان برای ساخت فضاهای فرهنگی جدید و تبدیل نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی به اداره تصریح کرد: ساختمان، نیروی انسانی و ساختار اداری به تنهایی نمی‌تواند زمینه‌ساز جریان فرهنگی باشد و لازم است در مرحله نخست تمرکزها به سمت برنامه‌ها و فعالیت‌ها هدایت شود تا با ظرفیت‌سازی‌ مناسب، نیازهای دیگر نیز به شکل صحیحی‌ برآورده شود.

سرپرست فرمانداری سامان نیز در این نشست با بیان اینکه این شهرستان در حوزه فرهنگ و ادب جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: نبود فضای فرهنگی مناسب برای انجام فعالیت‌های مرتبط از مشکلات اساسی این شهرستان است.

عباس رحیمی تکمیل فرهنگسرای سامان را از اولویت‌های این شهرستان بیان کرد و افزود: باید تلاش شود اعتبارات موردنیاز در کوتاه‌ترین زمان اختصاص یافته و مراحل تکمیل این فضای فرهنگی به نتیجه برسد.

وی به برگزاری نشست‌های مستمر شورای فرهنگ عمومی شهرستان اشاره و تصریح کرد: بناست با همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، برگزاری چندین جشنواره و همایش فرهنگی، ادبی و هنری در سال ۱۴۰۳ در شهرستان سامان طرح‌ریزی شود.

رحیمی تجهیز سالن‌های اجتماع با کمک فرهنگ و ارشاد اسلامی را فرصت مغتنمی برای رفع مشکل کمبود این‌گونه فضاها در شهرهای کوچک دانست و اظهار داشت: در این رابطه نیز فراخوان لازم به زودی شکل خواهد گرفت تا فرآیند خدمت‌رسانی فرهنگی به مردم شهرستان تسهیل شود.

گفتنی است: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در بدو ورود به شهرستان‌ سامان در گلزار شهدای این شهر حاضر و به مقام‌ شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

کد خبر 1756471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha