نام «امام علی(ع)» عنصر هویت‌بخش هنر شیعی است

یک پژوهشگر هنر اسلامی، نام امام علی(ع) را عنصر هویت‌بخش هنر شیعی معرفی کرد و گفت: صنف خوشنویسان مراد معنوی و الگوی خود را در مقام امام علی(ع) یافته‌اند.

«حجت امانی»، هنرمند خوشنویس و پژوهشگر هنرهای اسلامی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره استفاده از نام امیرالمومنین امام علی(ع) در هنرهای اسلامی بویژه خوشنویسی، اظهار کرد: نام امام علی(ع) عنصر هویت‌بخش هنر شیعی است و واژه «علی(ع)» به گونه های مختلف هنری و در قالب های متنوعی به کار رفته است. ذوق هنری و علاقه هنرمندان شیعی به آن امام همام باعث شده است که این واژه هویت بخش هنر شیعی ایران در ساحت تمدن اسلامی شود. آرایه های تزیینی معماری اسلامی در ایران به خوبی گواه این امر است.

این پژوهشگر هنرهای اسلامی تصریح کرد:  تقدیس نام علی(ع) در قالب گردونه مهر که از نقوش کهن و آیینی قبل از اسلام است این جایگشتی را در دوران اسلامی نسبت به امام علی(ع) نشان می دهد.

احیا کننده خط تعلیق با اشاره به اینکه صنف خوشنویسان  در زمره صناعاتی است که مراد معنوی و الگوی خود را در مقام امام علی (ع) یافته اند، گفت: انتساب اولین خوشنویس و در برخی منابع واضع خط کوفی در رسالات خوشنویسی به نام حضرت علی(ع) رقم خورده است. هنرورزی خوشنویسان با نام علی(ع)، القاب و اشعار و روایاتی که در شأن آن امام بیان شده، گواه این امر است. 

امانی خاطرنشان کرد: ذکر معروف «نادِ عَلیاً مَظهَرَالعَجائِب تَجِدهُ عَوَناً لَکَ فِی النَوّائِب...» از جمله اذکاری است در وصف امام علی (ع) که غالب خوشنویسان سعی کرده اند آن را در قالب های متنوع خوشنویسی بازآفرینی کنند که از بهترین نمونه های آن می‌توان از چلیپای میرعماد قزوینی، خوشنویس دوره صفوی نام برد که بارها توسط خوشنویسان پس از او نظیره سازی شده است.

کد خبر 1756526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha