فصل جدیدی که با سند تئاتر آغاز می‌شود

سند تئاتر یکی از اسناد بالادستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم است که با تدوین و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی چشم‌انداز و سیاستگذاری‌های کلی هنرهای نمایشی ایران در آینده روشن می‌شود.

به گزارش  خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، تدوین سند برای حوزه فرهنگ و هنر از اقدامات بسیار مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم است، در واقع این وزارتخانه با تدوین سند در حوزه های موسیقی، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی و فرستادن آنها به شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به حل مشکلات این حوزه ها از طریق سیاستگذاری بر اساس اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک می کند.

به عبارت بهتر، تدوین و تصویب سند موسیقی یکی از برنامه های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر در سال گذشته بود. در این راستا سند موسیقی به عنوان سندی تحولی که در ابتدا به ثمر رسیدن آن با اما و اگرهای اهالی موسیقی همراه بود، سرانجام در ماه پایانی سال گذشته از سوی رییس جمهور ابلاغ شد.

در روزهای اخیر «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارسال سند ملی تئاتر برای بررسی در جلسات آینده شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و به تدوین سند سینما در بخش کمیته جانبی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

 سند تئاتر می تواند چگونه سندی باشد که سیاست های راهبردی و چشم انداز بیست ساله حوزه نمایش را در خود داشته باشد؟ هنوز از محتویات پیش نویس سند تئاتر در رسانه ها اطلاعی در دست نیست اما آنچه می تواند در کلیات سند تئاتر به عنوان یک سند تحولی راهبردی در حوزه نمایش مورد توجه قرار گیرد مباحثی مثل حقوق اهالی تئاتر، نظارت و ارزشیابی و حمایت از نمایش های ایرانی و نمایش نامه نویسی ایرانی باشد، اگرچه گفته می شود در ذیل این سند قرار است بنیاد تئاتر ملی ایران به تصویب برسد.

فصل جدیدی که با سند تئاتر رقم می‌خورد

پس از تصویب و ابلاغ سند تئاتر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است سند سینما و هنرهای تجسمی و صنایع دستی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

با این همه باید پرسید که تدوین و تصویب و ابلاغ اسناد بالادستی از سوی دولت سیزدهم در حوزه های فرهنگی و هنری به تحول در سیاست گذاری و اجرای در حوزه های موسیقی، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی منجر خواهد شد یا خیر؟

کد خبر 1758633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha