حضور ائمه جماعت مسجد در برنامه‌ها قوت قلبی برای جوانان و نوجوانان است

حجت الاسلام نصیری با بیان اینکه مسجد به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین مکان برای تربیت جوان و نوجوان است، گفت: حضور ائمه جماعت مسجد در برنامه‌ها قوت قلبی برای جوانان و نوجوانان است.

حجت الاسلام نصیری، امام جماعت مسجد ثارالله شهرک شهدای زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان در خصوص نقش ائمه جماعت مسجد در تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی اظهار کرد: مسجد مکانی مناسب برای یاد خدا، برپایی فرایض دینی و نیایش جمعی است. این مکان با محوریت امام جماعت مسجد می‌تواند در بعد اجتماعی به عنوان بستری مؤثر برای وحدت اجتماعی، رفع مشکلات مالی مساکین، تحکیم بنیان خانواده و حل مشکلات فرهنگی محلات و… نقش ایفا کند.

وی ادامه داد: نخستین و مهمترین وظیفه روحانیت در مسجد آن است که بتواند اسلام اصیل و ناب را برای مردم بیان کند تا آنان بدانند چه مکتب و دینی دارند و با مراجعه به قرآن و عترت چه تکالیف و دستوراتی را باید انجام دهند.

نصیری با تاکید بر ایینکه امام جماعت مسجد در کنار رسالت اصلی خود یعنی معرفی اسلام ناب باید روحیه خدمت رسانی به مردم را نیز داشته باشد،اضافه کرد: چنانچه روحانی مسجد وظیفه خود را تنها سخنرانی و موعظه کردن ببیند، هرچند که سخنرانی و موعظه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اما نمی‌تواند تأثیر بسزایی در جامعه داشته باشد.

به گفته وی، زمانی روحانی مسجد می‌تواند اسلام اصیل را برای مردم تبیین و تشریح کند که حرف و عمل او یکی باشد به حدی که خودش بیش از هر فرد دیگری مؤدب به آداب اسلامی و مقید به تربیت دینی بوده و اهل تهذیب نفس باشد. وقتی که به سیره خاندان عصمت و طهارت (ع) رجوع می‌کنیم می‌بینیم دوست و دشمن از آن بزرگواران به عنوان عابدترین افراد زمان خویش یاد می‌کنند. یکی بودن حرف و عمل است که سبب می‌شود اعتماد و اطمینان مردم که ودیعه الهی است حفظ شود.

امام جماعت مسجد ثارالله زنجان با بیان اینکه مسجد بهترین محل برای حل و فصل مشکلات مردم است، گفت: با مساجدی قوی و روحانیونی فعال است که می‌توانیم کشوری مکتبی، مقتدر و مدافع ارزش‌های اسلامی داشته باشیم و یکی از راهکارهایی که می‌تواند برای رسیدن به این هدف کمک کند نوع رفتار امام جماعت با جوانان است.

وی افزود: ائمه جماعات اگر بتوانند سنت نبوی و علوی را در مساجد پیاده کنند در هر سطح علمی که باشند مردم پذیرای آنان خواهند بود؛ یکی از سنت‌ها گوش فرا دادن به سخنان مردم است، اگر امام جماعت با مردم رابطه خوبی داشته باشد و به درد دل آنان گوش فرا دهد می‌تواند همانند طبیبی دلسوز به درمان دردهای روحی و مشکلات آنان اقدام کند.

امام جماعت مسجد ثارالله زنجان از مسجد به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین مکان برای تربیت جوان و نوجوان یاد کرد و گفت: باید فضایی در مسجد ایجاد شود که این قشر خود را مسئول برنامه های مسجد بدانند، اینکه امام جماعت مسجد در تمام برنامه ها حاضر باشد و به مسائل مسجد حساسیت داشته باشد، قوت قلبی برای جوان خواهد بود.

به گفته وی، کافی است کوچکترین زمینه را در مسجد ایجاد کرد، در اینصورت خواهید دید جوانان چگونه وقت خود را صرف برنامه های مسجد می کنند اگر نیرو و ظرفیت مسجد اجازه می داد می توانستم ۳۰۰ جوان را نیز در این مسجد جذب کنم ولی به دلیل توجه به کیفیت کار، برنامه‌های تربیتی را بر روی جوانان و نوجوانان محله اجرا می کنم.

نصیری خاطرنشان کرد: فاصله ایجاد شده بین روحانیون و جوانان، به جامعه روحانیت بازمی گردد، روحانیون باید در مساجد حضور فعال تری داشته و پاسخگوی سوال جوانان باشند، به جوان مسئولیت بدهند و خود نیز در کنار جوان کار فرهنگی انجام دهند. اینکه جوان را در مسجد به حال خود رها کرد، نتیجه معکوس دارد.

لازم به یادآوری است مسجد ثارالله زنجان واقع در شهرک شهدا با ۶۰۰ مترمربع مساحت، به کتابخانه‌ای با کتاب های فرهنگی، آموزشی، قرآنی و ادعیه مجهز است، مسجد دارای زیرزمینی برای برگزاری دوره های آموزشی است و برخی فعالیت های ورزشی بچه ها مانند تنیس روی میز و فوتبال دستی در این بخش از مسجد انجام می شود. این مسجد در سنوات گذشته با کمک های خیرین بازسازی شده است.

کد خبر 1759095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha