زخم‌کاری تکفیر و افراطی‌گری بر جان بقیع

حجت‌الاسلام ‌احمد قادری گفت: افکار و اعتقادات وهابی‌ها در موضوعات مختلفی مثل: تبرّک، توسّل، شفاعت و زیارت، با مسلمانان شیعه و سنی متفاوت است و رسما با آنچه در قرآن و روایات وجود دارد، متفاوت است.

خبرگزاری شبستان؛ گروه دین و اندیشه: در هشم شوال سالروز تخریب قبور ملکوتی و مطهر امامان معصوم و مظلوم شیعه در قبرستان بقیع، خبرنگار خبرگزاری شبستان گفتگویی باحجت‌الاسلام والمسلمین احمد قادری و پیرامون این اتفاق و این اقدام صورت گرفته، سوالاتی را از وی، پرسیدیم. حجت‌الاسلام قادری، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و مرکز تخصصی شیعه‌شناسی است و سابقه بیش از یک دهه پژوهش در موسسه تحقیقاتی امام هادی علیه‌اسلام را در رزومه علمی خود دارد که شما را به مطالعه این گفتگو، دعوت می‌کنیم.

لطفا از ویژگی‌های قبرستان بقیع و دلیل اهمیت آن برای ما بفرمائید.

علیکم السلام. خواهش می‌کنم، من هم خدمت شما سالگرد این حادثه دردناک را تسلیت عرض می‌کنم. حتما مستحضر هستید که قبرستان بقیع، قدیمی‌ترین قبرستان مسلمانان است که در نزدیکی مسجدالنبی و اطراف شهر مدینه قرار داشته؛ اما امروزه پس از توسعه قبرستان و مجموعه مسجد و صحن نبوی،‌ هر دو به هم متصل شده‌اند و به آرامستان هزاران نفر از مسلمانان که از سال‌های نخست اسلام تاکنون در آن مدفون گشته‌اند، تبدیل شده‌ است. در خصوص دلیل اهمیت این قبرستان، از یک سو قدمت تاریخیِ آن را باید در نظر گرفت و از سوی دیگر که مهمتر از دلیل اول نیز هست، وجود قبور شریف اهل‌بیت پیامبر، یعنی امام حسن مجتبی علیه‌السلام، امام سجاد علیه‌السلام، امام محمدباقر علیه‌السلام و امام جعفر صادق علیه‌السلام و نیز منسوبان پیامبر اسلام همچون: عمو، عمه‌ها، فرزندان، انصار و مهاجرین می‌باشد؛ البته در برخی منابع هم، از وجود قبر مطهر و گمشده حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در این قبرستان خبر داده‌اند.

آیا در روایات و منابع دینی، برای زیارت قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام، فضیلت، حسنه یا ثوابی وارد شده است؟

بله همانطور که برای زیارت مزار امامانی چون سیدالشهدا علیه‌السلام یا امام رضا علیه‌السلام، ثواب‌های متعددی ذکر شده، برای زیارت قبور ائمه معصومین علیهم‌السلام در بقیع هم، روایات زیادی وارد شده؛ مثلا از امام صادق علیه‏‌السلام نقل شده که پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در جایگاه خانه عقیل می‌ایستادند و به رفتگان بقیع، دعا می‌کردند. از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام روایت شده که حجّ خود را به زیارت رسول خدا صلی الله علیه وآله کامل کنید که ترک زیارت آن حضرت پس از حج، جفا و خلاف ادب است و شما را به این زیارت دستور داده‌اند و به زیارت قبری چند که خدا حق آن‌ها و زیارت آن‌ها را بر شما لازم کرده بروید و کنار آن قبرها از خداوند طلب روزی کنید. همچنین مرحوم شیخ صدوق از امام جعفرصادق علیه‌السلام روایت کرده که هرگاه یکی از شما حج نماید، باید حجّش را به زیارت ما به پایان برساند، زیرا زیارت ما از کمال تمامی حجّ است.

علت بزرگداشت هشتم شوال برای شیعیان چیست؟

بیش از یکصد سال قبل در هشتم شوال ۱۳۴۴ هجری قمری، این جنت‌البقیع بود که به دستان کثیف و آلوده‌ی وهابی‌های تکفیری، ویران گردید و در حقیقت دل‌های همه شیعیان‌ و ارادتمندان ائمه معصومین علیهم‌السلام را لرزاند و از آن روز به بعد، هشتم شوال را "یوم الهدم" نامیدند. علت بزرگداشت این روز توسط شیعیان، یادآوری مظلومیت امامان و ظلم‌هایی که وهابی‌های هر دوره به آن بزرگواران داشتند و متاسفانه باید عرض کنم که این ظلم و ستم‌ها توسط دشمنان دین، همچنان در قالب‌های مختلف، ادامه دارد.

برخی معتقدند که آن خوی وهابیگری و خُشک‌مغزی که باعث شد آنان در یکصد سال قبل، دست به چنین عمل شنیعی بزنند و قبور مطهر امامان شیعه را تخریب کنند، با گذشت زمان تغییر کرده و دیگر مانند قبل، چنین روحیاتی ندارند. نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟ ️

از نظر من، وهابیت و گروه‌های تکفیری از آن منش توحّش و افراطی‌گری که سابق بر این داشتند، کوتاه که نیامدند، هیچ، بدتر هم شدند؛ امروز پیدایش گروهک‌های تروریستی همچون داعش، نتیجه همان افکار کثیف افراطی است؛ اگرچه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: «جریانی که امروز به نام داعش شناخته می‌شود، یکی از فروع شجره‌ی خبیثه‌ی تکفیر است و همه‌ی آن نیست.»

امروز سالروز تخریب بارگاه مطهر ائمه بقیع علیهم‌السلام توسط یکی از جریان‌های تکفیری به نام وهابیت است، در نگاه شما، ویژگی‌های جریان تکفیری چیست؟

️بله سوال دقیقی است؛ از جمله ویژگی‌های جریان تکفیری - الحادی: شرک ندانستن اطاعت طواغیت زنده و شرک دانستن احترام به قبر بزرگان است که همین باعث تخریب قبور مطهر امامان شیعه در بقیع شد. "تکفیر مسلمانان به‌خاطر جهالت و نداشتن نگاه نو و فهم نو از معارف اسلامی"، "حمایت سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی از جریان تکفیری" و "فریب‌خورده بودن گروه‌های تکفیری"، از دیگر خصوصیت‌های گروه‌های افراطی و تکفیری در عصر ما است.

لطفا به صورت کوتاه، به مهمترین دلایل و انگیزه‌هایی که وهابی‌ها برای تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام داشتند اشاره داشته باشید. ️

بله حتما. جریان انحرافی - تکفیری وهابیت، دنباله‌رو افکار و اندیشه‌های غلط، باطل، دروغین و منحرف‌کننده‌ی شخص معلوم‌الحالی به نام "محمدبن‌عبدالوهاب" است که او نیز پیرو افکار منحرف "ابن تیمیه" (زنده در قرن هفتم هجری) می‌باشد، پایه‌ریزی و بنیان گذاشته شده است. به طور کلی افکار و اعتقادات وهابی‌ها در چند موضوع، با مسلمانان شیعه و سنی متفاوت است، موضوعات مختلفی که تبرّک، توسّل، تشفّع و زیارت، برخی از مهمترینِ آنهاست و رسما با آنچه در قرآن و روایات وجود دارد و به آن تأکید دارد، متفاوت است؛ با این وجود، در رأس اندیشه‌های باطل و انحرافیِ وهابیت، مساله اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار دارد. در طول تاریخ اسلام، مساله احترام به مرقد مطهر پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل‌بیت ایشان، همواره مورد تأیید شیعه و سنی بوده است؛ اما با این وصف، جریان وهابیت به مقابله با آن قیام کرده و حتی تا جسارت به بزرگان دین، پایش را از گلیم خود، فراتر نهاده است و مسئله تخریب قبور ائمه بقیع، حرم مطهر امامین عسکریین علیهماالسلام در سامرا، بمب‌گذاری در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام، حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ و ..‌. نیز از جمله همین جسارت‌هایی است که وهابیت خبیث و گروه‌های تکفیری، به آن اقدام ورزیده‌اند.

اگرچه به تفصیل به بیان برخی از اعتقادات وهابی‌ها پرداختید؛ اما به صورت مشخص‌تر و واضح‌تر، بفرمائید که چگونه وهابی‌ها خصومت و دشمنی خود را نسبت به ساحت مقدس اهل‌بیت علیهم‌السلام‌ آشکار می‌سازند؟

️پاسخ شما را با یک داستان تاریخی عرض می‌کنم: روزی عبدالوهاب با یاران خود در کنار قبر مطهر پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند، سپس به شاگردان، یاران و اصحاب خود گفت: کسی که ما آمدیم کنار قبرش کیست؟ گفتند: قبر پیامبر اسلام، حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله است. عبدالوهاب گفت: چرا به او احترام می‌گذاریم و او را زیارت می‌کنیم! او که ارزشی ندارد! و سپس گفت: از عصایی که در دست من است چه کاری بر می‌آید؟ شاگردانش گفتند: این یک تکّه چوب است و کاری از دستش بر نمی‌آید، عبدالوهاب گفت: از دست کسی که در داخل این قبر با عنوان پیامبر خوابیده و قبر اوست هم، بیش از این چوب کاری بر نمی‌آید! خب این همه بی‌احترامی و جسارت نسبت به رسول خدا صلوات الله علیه، نشان از یک خُبث طینت، جریان باطل، انحرافی و خشک مقدسی یا یک انحراف جهالت گونه‌ای دارد که عبدالوهاب داشته است.

کد خبر 1759284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha