احیای گلابگیری باغ دولت آباد یزد جهت تامین گلاب کفشداری حرم امام رضا(ع) و عتبات عالیات

باقری از برگزاری مراسم گلاب گیری جهت جهت تامین گلاب کفشداری حرم امام رضا(ع) و عتبات عالیات و برگزاری این جشنواره در یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، علیرضا باقری، مدیر موقوفه جهانی باغ دولت آباد یزد صبح امروز در نشست با خبرنگاران از برگزاری  نخستین جشنواره گلابگیری باغ دولت آباد یزد خبر داد.

وی افزود: این سنت حسنه که در موقوفات باغ دولت آباد یزد ثبت شده است به عنوان وقفی است که خان به عنوان تهیه گلاب جهت کفشداری حرم امام رضا (ع) و عتبات عالیات انجام داده است.

باقری گفت: امسال پس از چند سده این سنت احیا شده و برای نخستین بار جشنواره گلابگیری باغ دولت آباد یزد در روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۶ در این باغ جهانی برگزار می شود.

مدیرموقوفه جهانی باغ دولت آباد یزد بیان کرد: در این جشنواره که به مدت دو روز برگزار می شود نمایشگاه صنایع دستی نیز برگزار می شود که بیش از ۳۰ غرفه دستاوردهای صنایع دستی خود و گلاب را ارائه می کنند.

باقری ادامه داد: ما در ابتدا ۱۷۰۰ متر مربع از باغ را گل محمدی کاشته ایم و برداشت گلاب را از این میزان دااریم و برنامه ریزی کرده ایم که ۶ هزار متر مربع از باغ را زیر کشت گل محمدی در بیاوریم.

وی گفت: موقوفات دولت آباد ۴ هزار و ۱۶۰ قفیس است که ۱۲ هزار متر مربع آن درخت غیر مثمر و ۳۵ هزار متر مربع نیز با کشت ۲۵۰۰ نهال مثمر سعی شده احیا شود.

مدیرموقوفه جهانی باغ دولت آباد یزد بیان کرد: موقوفه دولت آباد در سطح یک پنجم به صورت وقف عام و چهار پنجم نیز وقف خاص است که دانشکده پزشکی علی بن ابی طالب (ع)، مدرسه خان، قنات دولت آباد و باغ دولت آباد از جمله این موقوفات است.

وی گفت: وقف گلاب این باغ نیز به منظور کفشداری حرم های مطهر، روشنایی حرم ها و فرش حرم های امام رضا (ع) و عتبات عالیات بوده است که ما این سنت حسنه را احیا خواهیم کرد.

کد خبر 1759875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha