شهید قرنی عامل مقاومت انقلاب و حفظ سپر دفاعی ارتش بود

دریادار سیاری با بیان اینکه شهید قرنی در طی ۴۰ روز خدمت خود در ستاد ارتش اقدامات ارزشمندی برجای گذاشت، گفت: شهید قرنی عامل مقاومت انقلاب و حفظ سپر دفاعی ارتش بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان دریادار حبیب الله سیاری در حاشیه چهل و پنجمین سالگرد مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سپهبد قرنی در جمع خبرنگاران در مورد شخصیت شهید قرنی گفت: بعد از پیروزی انقلاب تاکنون ۱۷ هزار شهید ترور داریم که اولین شهید ترور سپهبد قرنی است. شهید قرنی یک شخصیت ممتاز و ویژه دارد؛ وی در زمان طاغوت در سازمانی خدمت می کرد که بسیار نزدیک به دربار بود و در آن مقطع متوجه فساد زیاد مسئولان در دربار می شود و علم مبارزه علیه رژیم طاغوت را بر می دارد و دو بار هم به عنوان کسی که قصد کودتا داشته در نظام طاغوت دستگیر شده و به زندان می رود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آزاد می شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: در این مقطع شهید قرنی دارای ویژگی های خاصی است و با توجه به اینکه در نزدیک ترین بخش به دربار خدمت می کند اما اعتقاد و باورهایی دارد که مبارزه را علیه رژیم شاه آغاز می کند و هیچ گاه از اقداماتی که انجام می دهد، پشیمان نمی شود و بعد از بازنشستگی و پیروزی انقلاب با حکم امام خمینی (ره) به عنوان رییس ستاد ارتش انتخاب می شود و با درجه سرلشکری در حالی که در زمان طاغوت درجه او را گرفته بودند و بدون درجه بازنشست شده بود، امام (ره) درجه سرلشکری را به او اعطا می کند و به عنوان رییس ستاد ارتش منصوب می شود.

دریادار سیاری ادامه داد: شهید سپهبد قرنی در مجموع ۴۰ روز رییس ستاد ارتش بود اما در این زمان کوتاه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داد؛ ابتدا اینکه با عوامل ضد انقلاب که قصد انحلال ارتش را دارند، مبارزه شدید می کند.

وی با بیان اینکه هر انقلابی نیاز به سپر دفاعی دارد، گفت: در آن زمان تنها سپر دفاعی انقلاب ارتش بوده است و اگر ارتش منحل می شد، انقلاب بدون سپر دفاعی بود. امام (ره) با عمق نگاه خود متوجه این موضوع بودند که دشمنان با انحلال ارتش قصد گرفتن سپر دفاعی را از انقلاب دارند تا بتوانند خواسته های خود را در کشور اجرا کنند. امام (ره) با انتصاب شهید قرنی می داند که وی متوجه این موضوع است و از این امر دفاع می کند و در جلسات مختلف با منحرفان خطوط فکری انقلاب بحث می کند تا اجازه داده نشود، آسیبی به ارتش وارد شود.

امیر دریادار سیاری با اشاره به تلاش های ضد انقلاب در غرب کشور یادآور شد: در آن مقطع زمانی بنی صدر با توجه به مسئولیت سنگینی که داشت، خط فکری خاصی را در موضوعات امنیتی و دفاعی دنبال می کرده است که خلاف تدابیر انقلاب و خط مشی نظام اسلامی بوده است و در همین مقطع از این امر دفاع می کند و موجب می شود تا بنی صدر شهید قرنی را از کار برکنار کند و در حالی که در این موضوع موفق نشده استعفای خود را به امام تقدیم می کند و امام با استعفای بنی صدر موافقت می کند.

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: شهید قرنی دلیل اصلی پیدا شدن مقاومت در انقلاب است و با اطلاع رسانی به موقع این شهید و آگاهی و موضع گیری به موقع امام (ره) و شفافیت در نگاه شان از تمام اتفاقات در آن مقطع زمانی و ادعای انحلال ارتش جلوگیری شد. شهید قرنی در ادوار مختلفی از بسیاری از حرکت های منافقین جلوگیری کرده و مسیر انقلاب را در راه اهداف نظام اسلامی حفظ کرده است.

دریادار سیاری تصمیم گیری درست و موضع گیری مناسب و حرکت در مسیر انقلاب را از ویژگی های دانایی شهید قرنی برشمرد و افزود: شهید قرنی در راه مبارزه خود بهترین راه را استعفا دید اما نتیجه اقدامات این شهید بزرگوار این بود که آسیبی به سپر دفاعی نظام اسلامی یعنی ارتش و انقلاب وارد نشد و عناصر ضد انقلاب حساب کار خود را کردند.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به انتصابات هوشمندانه شهید قرنی در انتخاب فرماندهان در مناطق مختلف کشور یادآور شد: شهید قرنی در انتخاب فرماندهان نگاه و شناخت دقیقی داشت و به خوبی بنی صدر و طرفداران آن را شناسایی کرده بود و این شناخت تا جایی بود که مانع موفقیت منحرفان انقلاب شد و در حالی که توسط گروه فرقان در منزل به شهادت می رسد، وقتی تصمیم گرفته می شود که این شهید بزرگوار در بهشت زهرا تدفین شود، امام (ره) دستور می دهد که شهید قرنی در بارگاه حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شود و این امر نشان از شناخت دقیق امام (ره) از شهید قرنی بود.

وی گفت: به هر صورت شخصیت شهید قرنی مانند شخصیت شهید صیاد به عنوان الگو  است و امروز باید از این الگوها بهره برداری بهینه برای آینده در ارتش و حتی مسئولان در رده های تصمیم گیری بالا مورد استفاده قرار بگیرد و خطوط فکری و اعتقادی این شهدا در دانشگاه ها تدریس شود. در حقیقت مدیریت جهادی در نوع اجرا همان اقداماتی است که شهید صیاد و شهید سپهبد قرنی انجام دادند. مدیریت جهادی یعنی ایثارگری، از خود گذشتگی و حرکت شبانه روزی در جهت رسیدن به هدف است.

امیر دریادار سیاری با اشاره به گوشه ای از خاطرات خود در گزارش کمبود تجهیزات نظامی در محضر امام (ره) اظهار داشت: امام (ره) بعد از شنیدن این گزارش فرمودند: «پس از این دیگر کسی به شما چیزی نمی دهد، بروید و خودتان بسازید». اولین درس انقلاب خودکفایی نظامی است اما در آن دوران تنها اقدام در حوزه تجهیزات نظامی، تعویض قطعه آن هم زیر نظر مستشاران نظامی بود. امام در این رابطه نیز می فرمایند: «مگر آنهایی که ساختند از ابتدا صنعتگر بودند، شما هم بروید بسازید و یاد بگیرید».

دریادار سیاری تصریح کرد: در درس نظامی گری اولین درس اتکا به توانمندی های خود است. در زمان جنگ کارمان به جایی رسید که گلوله توپ را جیره بندی کردیم در حالی که دشمن هر روز به روی ما رگبار می بست. اما ما روزی یک گلوله شلیک می کردیم زیرا توان تولید نداشتیم اما امروز آن قدر تولید کردیم که صادر هم می کنیم. در زمان جنگ مردم در تهران شعار می دادند موشک جواب موشک اما نمی دانستند که موشک نداریم اما امروز ساختیم، امروز ناوشکن، ناو، هواپیما، سلاح های زیردریایی، سامانه های پدافند هوایی و .... را نیز ساختیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به دستور رهبر انقلاب در تشکیل جهادهای خودکفایی در نیروهای مسلح در سال ۶۱ اظهار کرد: اولین  گروه جهاد خودکفایی ارتش در نیروی هوایی شکل گرفت و تا امروز موفقیت های عظیمی کسب کرده ایم و امروز با همکاری و مشارکت صنعت و دانشگاه در عرصه تولید تجهیزات نظامی و دفاعی به خودکفایی رسیدیم.

وی در مورد ضرورت آمادگی نیروهای مسلح و به ویژه آمادگی نیروهای ارتش در دفع فتنه ها گفت: ماموریت ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع از تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. امروز ارتش با بهره مندی از تجربه هشت سال دفاع مقدس  و برخورداری از تولید علم و دانش و صنعت  در ساخت تجهیزات مورد نیاز و به روز و داشتن نیروی انسانی متعهد و رزم دیده و با بصیرت هر جایی که ماموریتی برای ارتش پیش بینی شود به خوبی انجام داده و آمادگی دفاع از کشور را دارد. 

کد خبر 1759944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha