برگزاری جشنواره ملی «طنز و رسانه» در زادگاه گل‌آقا/ طنز با اقتصاد گره خورده است

برگزاری جشنواره ملی «طنز و رسانه (طنز پهلو)» در زادگاه گل‌آقا و با حضور وزیر فرهنگ، تأکید بر پیوند طنز و اقتصاد و تلاش برای بازگرداندن طنز به فضای رسمی در نشست خبری هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه با عنوان «طنز پهلو» مطرح شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری شبستان، نشست هشتمین جشنواره ملی «طنز و رسانه» با عنوان «طنز پهلو» یادمان «کیومرث صابری فومنی» طنز پرداز مجله گل آقا  پیش از ظهر امروز (سه شنبه، ۴ اردیبهشت ماه) با حضور عباس حسین نژاد، دبیر جشنواره  و هادی کافی، دبیر اجرایی جشنواره در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیاست دولت سیزدهم تقویت جشنواره های موضوعی رسانه‌ای است

 در این نشست «هادی کافی»، دبیر اجرایی هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم در تقویت جشنواره های موضوعی در حوزه رسانه توضیح داد: معاونت امور رسانه ای و تبلیغات دولت سیزدهم برای تقویت موضوعاتی که افکار عمومی به آن نیاز دارد، جشنواره های موضوعی را تقویت کرد و در راستای همین رویکرد جایزه «مریم»، جشنواره «خورشید»، جشنواره «رسانه و کودک»، جشنواره «روزنامه نگاری انقلابی» و جایزه «قلم مقدس» را برگزار کرد.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) تأکید کرد: جشنواره ملی طنز و رسانه در دولت های گذشته نیز برگزار می شد اما ما سعی کردیم این جشنواره را تقویت و در سطح ملی برگزار کنیم؛ اختتامیه هشتمین جشنواره «طنز پهلو » ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر فومن زادگاه کیومرث صابری فومنی برگزار می شود.

هادی کافی با اشاره به اینکه هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه طنز در فضای مجازی را مورد توجه قرار داده است، گفت: سال گذشته مشارکت طنز پردازان در فضای مجازی در این رویداد بسیار بود و رسانه ها و خبرگزاری هایی نیز با ما همکاری کردند که همین موضوع سبب شد امسال طنزپردازان رسانه ای دو برابر سال گذشته در این جشنواره مشارکت داشته باشند.

برگزاری جشنواره ملی «طنز و رسانه» در زادگاه گل‌آقا/ طنز با اقتصاد گره خورده است

طنز رسمی در کشور ما عقب افتاده و طنز غیر رسمی فضا را در اختیار گرفته است

در این نشست «عباس حسین زاده»، دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) با اشاره به تاریخچه برگزاری این رویداد در حوزه طنز گفت: جشنواره طنز پهلو شش دوره به صورت استانی و دور هفتم با حضور معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملی برگزار شد و هشتمین دوره نیز به صورت ملی و گسترده برگزار می شود.

دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) با اشاره به آثار رسیده به این دوره از جشنواره، بیان کرد: سال گذشته در بخش های مختلف این رویداد ۴۶۲ اثر  به دبیرخانه رسید و امسال هزار و ۱۲۹  اثر در بخش‌های داستان کوتاه طنز، شعر طنز، نثر طنز، طنز چندرسانه‌ای، کاریکاتور و کارتون دریافت کرده ایم. پنج استان تهران، اصفهان، فارس، قم و خراسان رضوی بیشترین مشارکت را در این جشنواره دارند.

مرکززدایی و تقویت مشاهیر در استان ها

حسین زاده یادآور شد: اختتامیه هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) ۱۱ اردیبهشت در فومن برگزار می شود، یکی از اهداف ما از برگزاری اختتامیه این رویداد در زادگاه کیومرث صابری فومنی مرکززدایی و تقویت مشاهیر در استان هاست.

وی تصریح کرد: همزمان با برگزاری هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) دو نشست آموزش و اطلاع رسانی درباره طنز با موضوع «کیومرث صابری فومنی» از سوی دبیرخانه جشنواره برگزار می شود.

دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) درباره هیات داوران این جشنواره گفت: هر بخش این جشنواره را دو نفر داوری می‌کنند که تلاش کردیم از چهره‌های شناخته شده باشند. علی اکبر قاضی زاده و محسن اربابی از همکاران قدیم مجله گل آقا از داوران ما هستند. من هم به عنوان کسی که در روزهای پایانی این مجله در آنجا بودم در این جشنواره هستم، سعید سلیمانپور و امید مهدی نژاد، رضا ساکی، احمد عربانی و مجید خسروانجم هم در هیأت داوران قرار دارند.

حسین زاده تأکید کرد: ما از همه نویسندگان طنز و کاریکاتورها برای شرکت در جشنواره دعوت کردیم؛ اما اتفاقی که در طنز کشور ما افتاده این است که طنز رسمی  عقب افتاده و طنز غیر رسمی فضا را در اختیار گرفته است.

دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) تصریح کرد: در راستای تقویت طنز در کشور بخش آموزش طنز در معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال شده است؛ این اقدام در راستای آموزش کسانی است که به صورت غیر رسمی در رسانه خود طنز تولید می کنند و با این روش ما می خواهیم  سطح طنز خود را بالا ببرند؛ فضای مجازی  طنز در کشور رها شده است و  باید برای آن فکری کرد.

طنز با اقتصاد گره خورده است

حسین زاده با اشاره به پیوند اقتصاد و طنز در کشور گفت: طنز با اقتصاد گره خورده است هم تولید کننده طنز در فضای مجازی زیاد شده هم مشتری آن افزایش پیدا کرده است و همین باعث شده طنز و کمدی در فضای مجازی توسعه پیدا کند. همین امر باعث شده  که ما به عنوان متولی رسانه ای طنز به آن بیشتر توجه کنیم و  اگر برای این حوزه برنامه ریزی نکنیم ضرر خواهیم کرد.

دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو)  درباره موضوعات مورد توجه در این رویداد بیان کرد: تلاش جشنواره سوق دادن توجهات به موضوعات مختلف است. در این دوره نیز موضوعاتی چون جمعیت در ایران، غزه، انتخابات، ورزش، گرانی، اینترنت و... وجود دارد در کنار این موارد موضوع آزاد را هم در نظر داریم.

وی درباره میزان جوایز دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو)  گفت: برای برگزیدگان جوایزی بیشتر از سال گذشته در نظر گرفته شده است ما در هر بخش چهار برنده داریم نفرات اول ۱۰ میلیون نفرات دوم ۷ میلیون نفرات سوم ۵ میلیون و نفرات چهارم (تقدیری) ۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

حسین زاده خاطرنشان کرد: از مرداد ماه سال ۱۴۰۲ در جلساتی که با نخبگان رسانه ای شعار «نجستم همیشه جز از راستی» به عنوان شعار محوری جشنواره‌های رسانه‌ای کشور انتخاب شده است.

پایان پیام/

کد خبر 1760083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha