تقویت فرهنگ کار و تلاش در بین جوانان، مطالبه امام و مردم جامعه است

حجت‌الاسلام ولایتی زنجانی گفت: فرهنگ سازی کار می‌تواند زمینه مناسب برای تلاش ،خلاقیت، ابتکارات، نوآوری‌ها و احساس تعهد و مسؤلیت‌پذیری و وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اخلاق را در جامعه عظیم کار کشور فراهم سازد.

حجت الاسلام اصغر ولایتی زنجانی، دبیرکل مجمع کانون های فرهنگی کشور و فعال دینی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان به مناسبت هفته کار و گارگر گفت: با نگاه به تاریخ و ادیان و سیره انبیاء الهی و معصومین، به این حقیقت می‌رسیم که در طول قرون متمادی، هادیان بشر علاوه بر نقش بزرگ هدایت انبیاء بشر، در کنار آن مسؤلیت سنگین، به امر اشتغال کارگری مشغول بودند تا بتوانند معیشت و اقتصاد خانواده و جامعه را به پویایی و کمال برسانند و در این زمینه کارگران و قشر کار در جامعه از اهمیت و جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده و برای این قشر شریف توصیه‌های فراوانی شده است تا ارزش کار روشن تر و حقوق کارگران محترم باشد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز که طی سال‌های اخیر نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با موضوعات اقتصادی برگزیده می شود و اهمیت کارگران به‌عنوان ستون‌های رسیدن به اهداف کلان اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت بوده است و جوانان باید شرایط کشور را ببینند و تحلیل کنند و از توطئه های دشمن غفلت نکنند و مانند زمان جنگ تحمیلی برای حفظ و حراست از سنگرهای فرهنگی و اقتصادی شبانه روز خدمت و کار کنند و سهم خود را در پیشرفت و توسعه کشور در عرصه های مختلف ادا کنند و برای رفع مشکلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی فرهنگ کار و تلاش را ترویج کنند و حتی در این زمینه با صراحت مطالبات خود را پیگیری کنند.

به گفته ولایتی زنجانی، البته دولت هم تکلیف دارد برای ساماندهی و حمایت از کسب و کار و حضور جوانان در عرصه های مختلف تا کشور با جوانان و با امید و انگیزه و کار جهادی به سامان برسد و با بهره‌مندی از سیره پیامبر و ائمه معصومین مسیر درست را برای کار و کارگران با امنیت شغلی و ایجاد امید ترسیم کند. آقا در دیدار سالیانه خود با هزاران کارگر در هفته کارگر امسال با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری درجهش تولید و بهبود وضع اقتصادی، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشر قانع و نجیب کارگر پرداخته و فرمودند: «حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد».

دبیرکل مجمع کانون های فرهنگی کشور به دغدغه های همیشگی رهبری در موضوع کارگران و اهمیت تلاش آنان اشاره کرد و گفت: رهبرعزیز همواره دغدغه معیشت کارگران را داشته و برای رفع مشکلات جامعه کارگری بیانات مبسوط و درعین‌حال راهکارهای عملی را ارائه فرمودند: کار و کارآفرین را دو همکار خط مقدم جنگ اقتصادی تحمیلی دشمنان بر ملت ایران برشمردند و افزودند:این دو عنصر اصلی مبارزه با آمریکا، هرقدر بهتر تلاش کنند و هرقدر زمینه تلاش مؤثر برای آنان فراهم‌تر شود، توفیقات بیشتری نصیب کشور و ملت خواهد شد.

ولایتی زنجانی افزود: نیروی کار و کارگر خصوصا کارگران آموزش دیده و حرفه ای از سرمایه های اقتصادی کشور و یکی از ارکان اصلی شریان حیاتی تولید است، به همین دلیل در دین مبین اسلام سفارش‌های زیادی درباره رعایت حقوق کارگران به کارفرمایان شده است یکی از این حقوقی که کارفرمایان به رعایت آن‏ها سفارش شده‌‏اند،«پرداخت دستمزد به موقع و عادلانه» است ،که در حدیث معصوم توصیه شده قبل از خشک شدن عرق کارگر حقوقش را پرداخت کنید.

وی با اشاره به دستمزد نیروی کار ادامه داد: دستمزد نیروی کار به‌صورت معمول بر اساس عرضه و تقاضای کار تعیین می‌‏شود؛ بنابراین در جوامعی که نیروی کار،فراوان است، دستمزدها کاهش می‌‏یابد و ممکن است درحدی قرار گیرد که تأمین‌‏کننده حداقل نیازهای ضروری آنان نباشد. در اقتصاد اسلامی، دستمزدها علاوه بر این‌که باید تأمین‌کننده نیازهای اساسی باشد، متناسب باکیفیت و مقدار آن باید افزایش یابد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: ازحقوق کارگران که کارفرمایان به رعایت آن سفارش شده‌اند«آزادی در انتخاب شغل»است، تأمین آزادی اقتصادی افراد در همه ‏زمینه‌‏هاست، اما از آنجا که آزادی در اسلام با مسئولیت همراه است لذا محدودیت‏‌هایی درجهت حفظ این مسئولیت‏ قرار داده شده است. بر این اساس، نیروی کار مطابق استعداد و سلیقه خود در انتخاب شغل دلخواه، آزادی عمل ‏داشته و آزادی او فقط به کارهایی محدود است که در جهت خلاف مصالح جامعه و سایرین کارگران نباشد،دین مبین اسلام به کار و کارگر ارزش بسیاری داده است، به گونه ای که کار کردن را از بزرگترین عبادت ها و وسیله ای برای تقرب به خدا شمرده است.

ولایتی زنجانی در ادامه گفت: در دین اسلام کار و کارگری را چنان شرافت بخشیده گویی کارگری از قداست خاصی برخوردار است در نگاه دین ما کارگر اگر با صداقت و اخلاص برای خانواده خود و جامعه کار و تلاش کند و مفید باشد اجر شهید را دارد و مقام کارگری نیز به شغل شریف انبیا تشبیه شده چراکه از راه کسب وکار و رزق حلال است که جامعه اسلامی سامان و رشد پیدا می کند. پیامبر اکرم فرمودند: «هرکس از دسترنج خویش مخارج زندگی خود را تأمین کند،روز قیامت در صف پیامبران قرار خواهد گرفت و از عنایاتی که پیامبران بهره مندند، بی نصیب نخواهد ماند».

دبیرکل مجمع کانون های فرهنگی کشور به علت منزلت بالای کار و کارگر اشاره کرد و افزود:اگرکار و تلاش در جامعه توسعه داشته باشد از آسیب های اجتماعی و بیکاری در امان می ماند و حتی معضلات فرهنگی نیز از بین می رود به همین دلیل است که در آیات و روایات از کار به عنوان عمل صالح یادشده و از مقام کارگر ستایش شده است و مجاهدان روزی حلال نیز به بهشت جاویدان بشارت داده شده اند.

کد خبر 1760606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha