رقابت ۲۹ گروه در فینال نخستین جشنواره سرود فجر/فعالیت ۶هزار گروه سرود در مساجد

۲۹ گروه سود در مرحله نهایی نخستین جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آئینی و آزاد روزهای ۱۰ تا ۱۲ تیرماه رقابت می‌کنند و پس از داوری ۱۴ تیرماه در مراسم اختتامیه گروه‌های برگزیده سرود، کُر و آکاپلا معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری نخستین جشنواره سرود فجر پیش از ظهر امروز (سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت) با حضور امیرحسین سمیعی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود، حسین صیامی دبیر اجرایی این رویداد در دفتر موسیقی برگزار شد.

رقابت ۲۹ گروه در فینال نخستین جشنواره سرود فجر/فعالیت ۶هزار گروه سرود در مساجد

در این نشست «حامد جلیلی»، مدیر دفتر سرود موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد گفت: جشنواره سرود فجر با اعلام فراخوان در مهر ماه سال گذشته آغاز شد و تا پایان مهر ماه به پایان رسید، در این جشنواره حدود ۸۰۰ گروه ثبت نام کردند و ۸۱ گروه به مرحله داوری راه یافتند؛ از این ۸۱ گروه که در چهار منطقه خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران رقابت کردند و ۳۰ گروه به مرحله پایانی راه یافتند، بعد از پایان مرحله دوم و داوری گروه ها، مرحله منتورینگ یا «راهبری ها» آغاز شد.

مدیر دفتر سرود موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در مرحله پایانی نخستین جشنواره سرود فجر ۳۰ گروه سرود، کر و آکاپلا ۱۰ تا ۱۲ تیر ماه  اجرا دارند و داوری می شوند مراسم اختتامیه روز ۱۴ تیر برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در این جشنواره به ۲۹ گروه رسیدیم که به تفکیک ۲۰ گروه سرود، ۶ گروه کُر و ۳ گروه آکاپلا به رقابت می پردازند.

رقابت ۲۹ گروه در فینال نخستین جشنواره سرود فجر/فعالیت ۶هزار گروه سرود در مساجد

در این نشست «امیرحسین سمیعی»، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تقویت سرود در دفتر موسیقی گفت: تقویت سرود به شیوه  علمی و آکادمیک هدف اصلی ماست، در همین راستا بنا داریم از گروه های کر و آکاپلا حمایت و آنها را تقویت کنیم.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاش ما این است در حوزه آموزش و کشف استعداد های سرود شاهد ارتقای سطح کیفی اجراها باشیم و سفرهای استانی در همین راستا انجام شده است و در نشست هایی که با سرپرست های گروه های سرود و کر و آکاپلا برگزار و قرار بر این شد تا استعدادهای جدید بررسی شوند و پل ارتباطی بین ما و آنها بی واسطه شکل بگیرد و بتوانیم شرایط را برای ارائه اثر آنها در قاب رسانه ای و موارد صحنه ای فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: محور فعالیت های ما تقویت گروه های سرود، کُر و آکاپلا در استان ها است؛ در همین راستا در سفر به شیراز و بوشهر با بزرگانی از این گروه ها نشست هایی برگزار کردیم و بازخورد خوبی داشتیم. ما در بعضی از استان ها از جمله فارس مربیان تکنیکی و ورزیده ای داریم که گروه های حرفه ای را پرورش داده بودند، برنامه ریزی شده است تا از ظرفیت این گروه ها برای توانمندسازی گروه های استان های همجوار استفاده شود.

امیرحسین سمیعی با اشاره به اینکه اتفاقات آموزشی در حوزه سرود را زودبازده نیست، یادآور شد: شناسایی استعدادها گروه های کر، سرود و آکاپلا مسیر جاری را طی می کند؛ اما تلاش ما این است که این گروه ها به دوران بازدهی برسند و اتفاقی را از لحاظ سطح کیفی شاهد باشیم و بارقه های امید آن را سال های آینده ببینیم، در حوزه سطح کیفی گروه های کر و آکاپلا با برنامه ریزی دفتر سرود آینده خوش آتیه ای را خواهیم داشت.

رقابت ۲۹ گروه در فینال نخستین جشنواره سرود فجر/فعالیت ۶هزار گروه سرود در مساجد

 در ادامه این نشست مسئولان برگزاری نخستین جشنواره سرود فجر به سئوالات اصحاب رسانه درباره وضعیت سرود در کشور و این جشنواره پاسخ دادند.

امیر حسین سمیعی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره حضور گروه های سرود کانون های فرهنگی و هنری مساجد در رقابت پایانی نخستین جشنواره سرود فجر  گفت: تاریخچه سرودهای انقلابی را نگاه کنید می بینید از جوشش های مردمی سرچشمه  گرفته است و ما هم از این ظرفیت ها استفاده می کنیم.

حامد جلیلی مدیر دفتر سرود موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تکمیل صحبت های امیر حسین سمیعی با اشاره به ظرفیت گسترده کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه سرود اظهار کرد: شش هزار گروه سرود در کانون های فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد که ما هم از این ظرفیت بی بهره نبودیم و در آمار کلی که پیشتر اعلام شد نیز آمده است.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد بر اجراهای گروه های سرود توضیح داد: دستگاه ها و نهادهایی که سرود تولید می کنند بیشتر تحت لوای سیستم های نظارتی هستند که همه با یکدیگر اشتراکاتی دارند. هر نهادی قطعه سرودی که تولید می کند باید به تأیید دفتر موسیقی برسد؛ فرض کنید یک سرودی در صدا و سیما تولید می شود، آنها خودشان مراجع نظارتی دارند؛ نظارت ادبی و کیفی؛ قطعاَ وزارت ارشاد بر امر نظارت ورود می کند و هماهنگی بین نظارت ها در حوزه سرود وجود دارد.

مدرسه جامعه هدف سرود

حامد جلیلی، مدیر دفتر سرود موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سئوالی درباره مشارکت آموزش و پرورش در جشنواره سرود فجر گفت: جامعه هدف سرود، مدارس است؛ این هدفی است که از ابتدای تاسیس دفتر سرود به آن پرداختیم، مذاکراتی با آموزش و پرورش شد و به نتایج مطلوبی رسیدیم قرار آخر با آموزش و پرورش بر این شد که آموزش مربیان پرورشی بر عهده دفتر سرود باشد و از این آموزش ها بهره مند شوند در همین راستا گروه های سرود مقبول در مدارس تشکیل می شود.

حامد جلیلی درباره موضوعات جشنواره سرود فجر و توجه به بخش تربیتی در این موضوعات اظهار کرد: در این جشنواره موضوع تربیت برای ما اهمیت دارد و در واقع یکی از خروجی های گروه های سرود و ادبی تربیت است، حتی در جایزه ها هم «جایزه رویش» را تعریف کردیم، گروه هایی که کار تربیتی روی اعضا انجام داده باشند جایزه ویژه ای به نام رویش دریافت می کند.

وی درباره میزان جوایز برگزیدگان جشنواره سرود فجر گفت: هر بخش از جشنواره کر، سرود و آکاپلا جوایز خود را در یک سطح می گیرند؛ آنچه تصویب شده است تندیس جشنواره به علاوه یک مبلغی است و لوح تقدیری است که به گروه ها داده می شود، در هر بخش یک جایزه نداریم.

مدیر دفتر سرود موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بین المللی شدن جشنواره سرود فجر، اظهار کرد: معمولا هر جشنواره ای که برگزار می شود یک بخش بین المللی برای آن تعریف می شود، امسال سال اولی است که جشنواره سرود در وزارت ارشاد برگزار می شود و قرار بر این است که سال اول در بین گروه های خودمان برگزار شود؛ طبق رصد دفتر سرود گروه های سرودی که محتواهای قابل استفاده برای ما دارند در سال آینده در جشنواره حضور پیدا می کنند.

جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آئینی و آزاد برگزار می‌شود. این جشنواره در چهار مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم به صورت منطقه‌ای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگان بخش منطقه‌ای وارد مرحله راهبری می‌شوند.

پایان پیام/

کد خبر 1762157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha