نظارت شدن یا نظارت نشدن:مسئله این است!

دکتر کوچک زاده:وقتی که من این طرح جدید را خواندم به جای اینکه به این نتیجه برسم که این طرح، طرح نظارت است بیشتر به این نتیجه رسیدم که این طرح در راستای تسهیل اموری است که نمایندگان می‌خواهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز سه‌شنبه 20 اردیبهشت طرح نظارت بر نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شد.

 

حجت‌الاسلام موسی قربانی، سخنگوی مشترک طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان در ارایه توضیحاتی گفت: فلسفه ارایه این طرح صیانت از مجلس و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری چنین طرحی ارایه شده است.

 

وی اظهار کرد: این طرح همچنان که به تخلفات نمایندگان می‌پردازد به دفاع از آن نیز می‌پردازد و برای اینکه بحث‌ها سیاسی نشود و اکثریت اقلیت را حذف نکنند تأیید شورای نگهبان لازم است.

 

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین مخالف با این طرح گفت: کار سختی است که در مقام مخالفت با این طرح صحبت کنم زیرا تحقق این طرح یکی از آرزوهای دیرینه من و همفکرانم در مجلس هفتم بود.

 

وی اظهار کرد: پس از سخنان مقام معظم رهبری در خرداد سال گذشته طرح اولیه‌ای آماده شد و بعد طرح دیگری آماده شد که 33 ماده داشت و وقتی که من این طرح جدید را خواندم به جای اینکه به این نتیجه برسم که این طرح، طرح نظارت است بیشتر به این نتیجه رسیدم که این طرح در راستای تسهیل اموری است که نمایندگان می‌خواهند.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان در خرداد سال گذشته بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند مجلس نسبت به دستگاه‌های دیگر شأن نظارتی دارد و بهتر است یک شأن نظارتی نیز برای خود نمایندگان در مجلس تعیین شود.

 

کوچک‌زاده با بیان اینکه این طرح دارای استحکام لازم نیست، یادآور شد: آنچه رهبر معظم انقلاب پیشنهاد کردند این بود که برای مجلس یک شأن نظارتی دیده شود، متأسفانه در این طرح هیچ نوع کار نظارتی برای کار مجلس و مدیریت مجلس دیده نشده است.

 

وی اظهار کرد: این نظارت می‌خواهد بر مجموعه‌ای صورت گیرد که نظارت‌کننده محاط شده است.

 

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مگر ما نمی‌گوییم مجلس در رأس امور است این چه در رأس اموری است که 5 الی 6 نفر از نمایندگان باید از دیگران نظارت کنند. اگر مجلس در رأس امور است هیچ مرجعی جز مرجع بالاتر از او که رهبری است نمی‌تواند بر آن نظارت کند.

 

وی ادامه داد: بنده می‌گویم یک ابزاری که صلاحیتش را از رهبری نظام دریافت کرده است بر مجلس نظارت کند نه خود مجلس به وسیله چند نماینده بر خودش نظارت کند.

 

کوچک‌زاده با تأکید بر اینکه دچار ابهام و کلی‌گویی است، گفت: در بند ب ماده 2 این طرح گفته است که گزارش‌هایی که خلاف شئون نمایندگی است باید پرسید این شئون نمایندگی چیست و چه تعریفی دارد و در واقع ابهام‌هایی از این قبیل در مواد این طرح بسیار است.

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تأکید کرد: این طرح در بزنگاه‌های اصلی دچار ابهام اصلی است و این هیئت نظارت صلاحیت نظارت بر نمایندگان را ندارد زیرا در حال حاضر نیز حب و بغض‌های شخصی نسبت به منتخبان ملت چه در کمیسیون‌ها و چه در مجلس اعمال می‌شود و حتی در کمیسیون اصل 90 نیز مواردی از این حب و بغض‌ها بوده است.

 

در ادامه بررسی این طرح، نورالله حیدری، نماینده اردل و فارسان در موافقت با این طرح گفت: نظارت بر جهت‌گیری کلی مجلس هم از سوی ولی امر مسلمین هم از سوی مردم انجام می‌شود و آنچه که باید بیشتر مورد توجه باشد نظارت بر رفتار نمایندگان است.

 

وی تأکید کرد: هر صاحب‌منصبی در خطر لغزش است لذا ضرورت دارد در هر جایگاهی که است بر او نظارت شود.

 

وی بیان کرد: در همه کشورهای دنیا برای همه افراد و سطوح مدیریتی اهرم‌های نظارتی پیش‌بینی شده است و حتی در کشور ما برای عالی‌ترین مقام کشور نیز نهاد نظارتی وجود دارد و با بررسی این طرح ما نظارت بر نمایندگان را جامع و کامل خواهیم کرد.

 

حیدری ادامه داد: تصویب این طرح در مجلس هشتم به عنوان یکی از پرفروغ‌ترین افتخارات این مجلس است و قطعا تصویب آن نگاه مثبتی را در افکار عمومی برای مجلس هشتم و نمایندگان پدید می‌آورد.

 

وی در ادامه فرآیند تنظیم این طرح را فرآیندی حکیمانه و متواضعانه عنوان کرد.

 

همچنین علی مطهری، نماینده تهران به عنوان دومین مخالف با این طرح گفت: مخالفت من از این باب است که اصلا نیاز به چنین طرحی نیست زیرا در حال حاضر نظارت بر نمایندگان از سوی خود مردم، شورای نگهبان و کمیسیون اصل 90 صورت می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه این طرح مخالف حریت و آزادگی مجلس است، یادآور شد: این طرح بیشتر شبیه یک آیین‌نامه انضباطی یک دبستان و یا مدرسه راهنمایی است.

 

مطهری بیان کرد: در این طرح ذکر شده است که اعضای هیئت نظارت بر نمایندگان نظارت می‌کنند، هیئت نظارتی که همه نماینده هستند که حجم کار این هیئت باعث می‌شود که نمایندگان عضو آن از وظایف نمایندگی باز بمانند.

 

مطهری در عین حال در اظهار نظری عجیب این طرح را موجب اشاعه منکر دانست و افزود: در این طرح گفته شده است که تخلف نماینده در جلسات غیر علنی و یا در مواردی در جلسه علنی ذکر شود.

 

وی بیان کرد: این طرح موجب خبرچینی و تلاش افراد برای حذف رقیب خود می‌شود و در واقع وسیله‌ای برای تسویه‌حساب‌های شخصی است.

 

این نماینده تهران با بیان اینکه این طرح دخالت در امور قضاییه است، بیان کرد کرد: با تصویب این طرح افراد آزاده و نخبه وقتی ببینند نمی‌توانند کاری در مجلس انجام دهند حاضر به حضور در مجلس نیستند و در واقع این طرح در مسیر بی‌خاصیت کردن و تحت کنترل درآوردن نمایندگان است.

 

مطهری اضافه کرد: همین الان هم نمایندگان نتوانستند طرح سؤال از رییس‌جمهور را مطرح کنند در حالی که رییس‌جمهور از اجرای قوانین سرباز می‌زنند.

 

وی با بیان اینکه با تصویب این طرح مجلس ناتوان‌تر می‌شود، تأکید کرد: با تصویب این طرح سند بردگی خود و دیگران را امضا نکنیم زیرا نماینده باید آزاده و سبک‌بال باشد و این‌گونه طرح‌ها همانند زنجیری است که دست و پا و زبان نماینده را می‌بندد.

 

محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند به عنوان دومین موافق این طرح گفت: امیدواریم این طرح باعث نظارت بر رفتار هیئت‌رییسه شود.

 

وی با بیان اینکه این طرح که هیچ منافاتی با اختیارات نمایندگان ندارد، گفت: مگر نه اینکه امام خمینی (ره) می‌فرمایند نمایندگان عصاره ملت هستند ولی این‌گونه نیست که همه نمایندگان معصوم باشند، چند نفری هستند که نیز متخلف باشند و افرادی هستند که شأن نمایندگی را رعایت نمی‌کنند.

 

وی تأکید کرد: احتمال دارد برخی از افراد به مسایل مالی و اقتصادی گرایش پیدا کنند و اصل وجود این طرح برای این افراد است نه برابر افرادی است که اگر نطقی کنند یا حرفی بزنند خلاف کرده‌اند.

 

وی گفت: چرا ما بیاییم کاری کنیم که مردم احساس کنند نمایندگان از نظارت بر خودشان وحشت دارند، پس بیاییم با تصویب این طرح که این‌گونه احساس شود را از مردم بگیریم.

 

وی تصویب این طرح با رأی بالا در مجلس هشتم را افتخاری عنوان کرد که در تاریخ برای مجلس ثبت خواهد شد.

 

محمدمهدی شهریاری، نماینده بجنورد نیز در مخالفت با این طرح گفت: مخدوش کردن اصل این طرح مخدوش کردن اصل تفکیک قوا است و اصلی‌ترین قوه‌ای که باید اصل تفکیک قوا را مدنظر قرار دهد قوه مقننه است که ما با این طرح وارد حریم قوه قضاییه شده‌ایم.

 

وی اظهار کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد این طرح مجلس وارد حوزه اختیارات قوه قضاییه شده است و این مخالف نص صریح قانون اساسی است.

 

شهریاری تصریح کرد: ایجاد یک دادگاه ویژه مخصوص نمایندگان اصول 86 و 89 قانون اساسی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

 

وی ادامه داد: تشکیل هیئت نظارت برای نظارت بر نمایندگان در حالی که ما کمیسیون تلفیق در مجلس داریم کار اضافی است.

 

نماینده بجنورد ادامه داد: تصویب این طرح باعث ایجاد یک محیط امن برای مخالفان نمایندگان می‌شود که دست به قلم ببرند و هر نوع حرفی‌ را علیه نمایندگان بزنند.

 

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد این طرح به جای محیطی آرام و سالم زمینه محیطی چالش‌زا را فراهم می‌کند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه با این طرح محافظه‌کاری را بین نمایندگان افزایش می‌دهیم، یادآور شد: تصویب این طرح در واقع توهین به نمایندگان مردم است و به جهت استقلال مجلس و آزادگی نمایندگان و دفاع از حقوق مردم بهتر است با کلیات آن مخالفت کنیم.

 

محسن کوهکن به عنوان دیگر موافق این طرح با اشاره به سخنان مطهری گفت: ما در حال حاضر مصونیت قضایی نداریم و نمایندگان همانند آحاد مردم در مقابل قانون دارای حقوق مساوی هستند و اگر فعل یا ترک فعلی از آنها سر بزند در محافل قضایی باید به جرم آنها رسیدگی شود و این از افتخارات جمهوری اسلامی است که نماینده همانند مردم عادی در محکمه حضور می‌یابد.

 

وی با اشاره به انواع نظارت بر نمایندگان گفت: کار این هیئت هیچ‌کدام از انواع نظارت نیست و اگر خوب این طرح را مطالعه کنید می‌بینید هر گاه گزارشی به هیئت برسد هیئت آن را بررسی می‌کند که باید ذیل این گزارش مشخصات گزارش‌دهنده نیز ذکر شود.

 

عضو هیئت‌رییسه مجلس بیان کرد: این طرح راه را باز گذاشته است که اگر فردی گزارشی علیه نماینده‌ای دارد نترسد و گزارش را بدهد.

 

وی با اشاره به سخنان نمایندگانی که این طرح را مخالف استقلال تفکیک قوا عنوان کردند، بیان کرد: ما که وارد حیطه رأی نمی‌شویم و حکم صادر نمی‌کنیم بلکه گزارش را به محکمه می‌فرستیم.

 

کوهکن تأکید کرد: در همه مجالس دنیا بر روی کار نمایندگان از داخل نظارت می‌شود و نظارت در این طرح به این معنی است اگر گزارشی علیه نماینده‌ای باشد در هوا رها نمی‌شود و به آن گزارش رسیدگی می‌شود که اگر درست باشد که به جرم نماینده رسیدگی می‌شود و اگر درست نباشد در محکمه از حقوق نماینده دفاع می‌شود.

 

گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 18 خرداد 89 در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایشان در سخنان بسیار مهمی ابراز داشتند:

«مجلس نسبت به دستگاه‌هاى اجرائى کشور شأن نظارتى دارد - که خوب، چیز بسیار بااهمیتى هم هست- یک شأن نظارتى هم براى خود مجلس و براى آحاد نمایندگان تعریف کنید. من معتقدم که شما دو سال دیگر توى مجلسید، معلوم نیست بعد از این توى مجلس باشید یا نباشید؛ ممکن است دیگر هرگز گذارتان به مجلس نیفتد؛ اما صدها و صدها نفر در طول زمان از اینجا عبور خواهند کرد؛ کسانى خواهند آمد و روى این صندلى‌ها خواهند نشست. اگر شما امروز توانستید یک سازوکار کنترلىِ متقن و محکم براى نظارت بر کار نماینده پایه‌گذارى کنید، تا هر وقتى که این دستگاه خوب کار کند، اجرش مال شماست؛ مزد الهى‌اش مال شماست. آن طرف قضیه هم متأسفانه همین جور است. اگر امروز با قدرتى که خدا به شما داده - توان نمایندگى- میتوانید این ابزار کنترلى را کار بگذارید، ولى کار نگذارید، از شما سؤال خواهد شد. روز قیامت خدا سؤال میکند. ... خوب، نماینده - مثل همه‌ى ماها- در معرض اینجور لغزشها و آسیب ها قرار دارد. مال، فتنه‌انگیز است. این، حرف من نیست؛ حرف امام سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) است؛ «المال الفتون»؛ مال فتنه‌انگیز. پول، فتنه‌انگیز است؛ دلها را از راه در میبرد؛ خیلى‌ها را میلرزاند؛ کسانى که آدم خیال نمیکند اینها هم بلغزند، اما آدم مى‌بیند گاهى می¬لغزند. قدرت هم همین جور است، رودربایستى هم همین جور است، محبتها هم همین جور است، دشمنى‌ها هم همین جور است؛ ماها را می لغزاند. یک جائى باید بر کارش نظارت کند. خدا را شکر میکنیم که شما برادران و خواهران با دل بیدار از این مسئله استقبال میکنید.» .

پایان پیام/

 

کد خبر 37248

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha