بروید با هم بسازید

رهبر فرزانه انقلاب به زوج‌های جوان توصیه کردند: به همسران خود، مهر بورزید و خویشتن را در سرنوشت یکدیگر شریک بدانید. از گره افتادن در رشته زندگى مشترک برحذر باشید و گره‏هاى کوچک و بى‏اهمیت را نادیده بگیرید.

خبرگزاری شبستان: اول ذی الحجه مصادف با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) روز ملی ازدواج نامگذاری شده است و این مناسبت، فرصتی شد تا بخش‌هایی از رهنمودهای مقام معظم رهبری را درباره ازدواج مرور کنیم. رهبر فرزانه انقلاب در بیانات خود در دیدار با گروه‌ها و اقشار مختلف کشوری و مردم دین، ایمان دینى، توجه دینى را ضامن سعادت انسان دانستند و تاکید کردند: «بشر بدون دین وضع بدى پیدا می‌کند. همه ادوار هم همین جور بوده، الان هم همین جور است. الان هم این کسانى که دنیا را منهاى دین و با تخلیه‌ دین خواستند اداره کنند، دچار مشکلات صعب عجیبى هستند. این مشکلات مثل مشکلات جسمانى و روزمره انسان نیست که فوراً خودش را نشان بدهد؛ نه، یک وقتى نشان میدهد که دیگر قابل علاج نیست. وقتى که بناى بى‌مهار قرار دادن شهوات جنسى گذاشته شد، وقتى سیاست‌ها این شد، فرهنگ این شد، کار به اینجا می‌رسد که امروز شما نگاه می‌کنید یک مقام رسمى، یک وزیر، مراسم ازدواج جنسى می‌گیرد و از دنیا خجالت نمی‌کشند! این بعد منتهى خواهد شد به اینکه با محارمِ خودشان هم بتوانند ارضاء شهوت جنسى کنند!
رهبر فرزانه انقلاب تاکید داشتند: امروز این عیب است، امروز این را قبول ندارند؛ اما بلاشک به اینجا خواهد رسید؛ یعنى این روند، دنباله‌اش همین است. امروز این فضاحت در دنیاى غرب هست. نتیجه دنیاى بى‌دینى این است. نتیجه‌ دنیاى بى‌دینى، تلاشى خانواده است؛ بیگانه شدن انسانها از همدیگر است، و مشکلات فراوانى که در زندگى بشر وجود دارد.» (1)
ایشان با اشاره به اینکه مسئله ازدواج؛ مسئله خیلی مهمّی است، اظهار کردند: «چیزی که ما همیشه با آن مواجه بوده‏ایم، این مسئله بوده که معیارهایی که برای ازدواج وجود دارد چیست؟ یکی از معیارهایی که من به‏شدّت مایل به نفی آن هستم، مسئله ثروت است. وقتی جوانی می‏خواهد ازدواج کند - چه پسر و چه دختر - اصلاً نباید ثروت همسر و نامزد ازدواجش را مورد توجّه قرار دهد. به‏نظر من این یک جاذبه گمراه کننده است نه یک جاذبه حقیقی. پس این نباید مورد نظر باشد؛ کمااین‏که در مورد خود ما هم همین‏طور بوده است. در موارد معدودی که بوده - دو تن از فرزندان من ازدواج کرده‏اند - به‏کلّی این معنا مورد نظر نبوده است.
ایشان تصریح کردند: جنبه دیگری که اصلاً نباید مورد نظر باشد، عبارت است از «تشخّص اجتماعی». این هم اصلاً نباید مورد نظر باشد. من شنیده‏ام - به گوشم خورده - بعضی افراد که می‏گردند تا پسری را برای دخترشان ، یا دختری را برای پسرشان انتخاب کنند - خوشبختانه در خودِ دخترها و پسرها کمتر هست؛ مربوط به پدرها و مادرهاست - می‏گردند تا عروسی، یا دامادی را انتخاب کنند که حتماً وابسته به بیت و شخصیت شهیر، یا سِمت معروفی باشد. این هم به‏نظر من معیار غلطی است و نبایستی مورد نظر باشد. بعضی از جاذبه‏هایی هم که به شکل صوری جوانان را جذب می‏کند، به‏نظر من برای ازدواج نبایدبه شکل معیار به آنها نگاه کرد. مثلاً پسرها یا دخترها بگردند، هرجا چشمشان را گرفت، آن را معیاری قرار دهند! هر موردی که چشمشان را گرفت و جذب کرد، آن را کافی بدانند! این هم به‏شدّت مورد برحذر داشتن و پرهیز دادن ماست؛ که ما می‏خواهیم دخترها و پسرها در این دامها گرفتار نشوند.
رهبر فرزانه انقلاب افزودند: از اینها که بگذریم، ممکن است دختری یا پسری مایل باشد که حتماً همسرش تحصیلات عالی کرده باشد؛ یکی دیگر نه، به این اهمیت نمی‏دهد. من این مثال را می‏زنم، برای این‏که معلوم شود معیارهای مثبت و قابل قبول، محدود نیست. التفات می‏کنید؟ یا فرض کنید کسی اهل منطقه‏ای از کشور است، دوست می‏دارد که همسرش حتماً وابسته به آن منطقه باشد؛ یعنی راه باز است. بعضیها حتماً دلشان می‏خواهد که همسرشان جزو کسانی باشد که در راه خدا حرکتی کرده باشد، تلاشی کرده باشد، جانباز، خانواده شهید و از این قبیل باشد. بعضی این را جزو معیارهای خودشان نمی‏دانند. من می‏خواهم از این جهت، معیار مثبتی گفته نشود، تا این‏که به معنای محدود کردن باشد. فقط می‏خواهم آن مرزهای منفی را ملاحظه کنم. ما البته در مورد فرزندان خودمان، بیشتر به این چیزها نظر داشتیم.
ایشان با اشاره به اینکه لازم است سلیقه و خواستِ دختر و پسر رعایت شود، تاکید کردند: من حقیقتاً این را شرط می‏دانم. اگر چه رضای دختر و رضای پسر، شرط صحّتِ عقد است؛ اما آن رضای در عالم مباحث حقوقی، غیر از آن چیزی است که من در شرط تحقّق ازدواجِ دو نفر، دنبالش هستم. من دلم می‏خواهد شرایط به‏نحوی باشد که حتماً محبّتی به‏وجود بیاید؛ یعنی اصلاً بدون محبّت انجام نشود. نه این‏که بگویم بایستی قبل از ازدواج، محبّت باشد؛ نه، این‏را نمی‏گویم. اما در مجموع، پسندی وجود داشته باشد - هم دختر، آن پسر را بپسندد و هم پسر، آن دختر را - که این پسند، زمینه ایجاد محبّت ماندگاری باشد.
رهبر فرزانه انقلاب افزودند: البته محبّت، قابل زوال است؛ اما قابل عمق دادن هم هست. این،دست خودِ آدم است. از جمله کارهایی که خداوند متعال با وجود پیچیده بشر انجام داده، این است که تا حدود زیادی اختیار محبّت را به او داده است. حال بگذریم از بعضی از محبّتهای تند که گفته می‏شود اختیاری نیست و شعرا هم درباره‏اش حرفهای زیادی زده‏اند - آنها به اصطلاح، استثناهای وجود بشر است - اما قاعده این است که دو نفری که مایه‏ای از محبّت، بینشان باشد، راحت می‏توانند این محبّت را آبیاری و بالنده کنند و آن را زیاد نمایند. به‏هرحال این هم چیزی است که لازم است.» (2)
ایشان تاکید کردند: باید فرهنگ صرفه جویی و قناعت، فرهنگ مسئولیت پذیری، وجدان کاری، روحیه ایثار، روحیه سخت کوشی، فرهنگ تعاون و همکاری، انضباط فردی و اجتماعی، احترام به قانون، الگوی خانواده ایرانی – اسلامی، سنت ازدواج ساده و آسان، ترویج ازدواج به هنگام، ترویج محافل دینی در خانواده ها، و تربیت دینی فرزندان به عنوان نمونه هایی از فرهنگ غنی اسلامی در میان مردم گسترش یابد. (3)
به زوج‌های جوان توصیه کرده‌اند «به همسران خود، مهر بورزید، به آنان وفادار باشید و خویشتن را در سرنوشت یکدیگر شریک بدانید. از گره افتادن در رشته زندگى مشترک برحذر باشید و گره‏هاى کوچک و بى‏اهمیت را نادیده بگیرید.» (4)
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضمن‌ توصیه‌ به‌ نو عروسان‌ و تازه‌ دامادان‌ برای‌ استحکام‌ بخشیدن‌ بنای‌ خانواده‌ فرمودند: «شما اگر با هم‌ مهربان‌، سازگار، همکار و محرم‌ اسرار یکدیگر باشید، فضای‌ زندگی‌ صمیمی‌ و فرزندان‌ شما نیز به‌ لحاظ معنوی‌ و اخلاقی‌، سالم‌ خواهند بود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ اخلاق‌ و رفتار نیکوی‌ زوجها را نسبت‌ به‌ هم‌ ضامن‌ ثمر بخشی‌ پیوند و خوشبختی‌ آنان‌ خواندند و فرمودند: مردان‌ برای‌ همسرانشان‌ و زنان‌ برای‌ شوهرانشان‌ باید یک‌ احترام‌ حقیقی‌ و یک‌ تکریم‌ واقعی‌ قایل‌ باشند و اعتماد و اطمینان‌ قلبی‌ یکدیگر را جلب‌ کنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ به‌ خانواده‌های‌ دارای‌ دختران‌ و پسران‌ در آستانه‌ ازدواج‌ توصیه‌ کردند که‌ ازدواج‌ برای‌ فرزندان‌ خود را آسان‌ بگیرند چرا که‌ نتیجه‌ درخواست‌ مهریه‌های‌ بالا و جهیزیه‌های‌ سنگین‌، موجب‌ تأخیر و احتمالا انجام‌ نشدن‌ ازدواج‌ میان‌ جوانان‌ خواهد شد.» (5)
منابع:
1-بیانات در دیدار مسئولان و شخصیت‌های علمی سیاسی (1389/01/17 - 16:04)
2-بیانات به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(سلام‏اللَّه‏علیها) (1377/07/18)
3-بیانات در دیدار دیدار ائمه جمعه سراسر کشور (1387/07/22 - 15:20)
4-پیام به مناسبت جشن ازدواج دانشجوى دانشگاههاى تهران (1378/11/25)
5-بیانات در مراسم‌ جشن‌ ازدواج‌ هزار نو عروس‌ عضو کمیته‌ امداد امام‌ خمینی‌ (ره‌) (1373/09/02)
پایان پیام/
 
کد خبر 970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha