آیا خانه پدری جلال آل‌احمد پاتوق فرهنگی محله سنگلج می‌شود؟

خانه مرحوم آیت‌الله سیداحمد طالقانی(آل احمد) از خانه‌های تاریخی دوران قاجار در محله سنگلج پس از فراز و فرودهای بسیار در احیا و بازسازی از سوی توسعه‌گر فرهنگی قرار گرفته است تا به پاتوق فرهنگی و نیز فعالیت‌های مذهبی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، خانه مرحوم آیت‌الله حاج سیداحمد طالقانی(آل احمد) یکی از علمای معروف و متنفذ تهران و پیش‌نماز مساجد پاچنار و لباسچی  معروف به خانه پدری «جلال آل‌احمد» یکی از خانه‌های تاریخی تهران است که در خیابان خیام، کوچه شهید «کارکن اساسی» قرار دارد؛ این خانه از بناهای تاریخی متعلق به دوره احمد شاه است و مرحوم آیت‌الله حاج سید احمد طالقانی(آل احمد) از سال ۱۳۱۰ شمسی تا پایان عمر خود در این خانه‌ به سر برده و فرزندانی چون جلال و شمس آل احمد را در این خانه تربیت کرده است.

آیا خانه پدری جلال آل‌احمد پاتوق فرهنگی محله سنگلج می‌شود؟

خانه پدری جلال آل احمد از جمله خانه‌های ثبت شده در فهرست میراث ملی در اختیار صندوق بهره برداری و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی است؛ این خانه با کاربری فرهنگی، هنری، آئینی  و پذیرایی در سال  ۱۳۹۹ به مزایده گذاشته شد تا پس از احیا و مرمت به عنوان یک مرکز رویدادهای فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد که «محبوبه کاظمی دولابی» برنده این مزایده شد و در قراردادی با صندوق بهره برداری و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی مسئولیت مرمت و احیای این خانه را بر عهده گرفت.

آیا خانه پدری جلال آل‌احمد پاتوق فرهنگی محله سنگلج می‌شود؟

توسعه گر فرهنگی خانه پدری جلال آل احمد  با دعوت از خبرنگاران  از آنها خواست که از این مکان بازدید کنند و در جریان روند بازسازی  و مرمت این خانه تاریخی قرار بگیرند.  خیابان خیام در یکی از واپسین عصرهای ماه اسفند مملو از جمعیت است. از هر که می پرسیم خانه آقا جلال کجاست نمی دانند! آخر جلال آل احمد چهره سرشناس ادبیات ضد غرب است مگر می شود خانه پدری‌اش در قلب بازار باشد و کسی آن را نشناسد؟!

آیا خانه پدری جلال آل‌احمد پاتوق فرهنگی محله سنگلج می‌شود؟

پس از رفع مشکلاتی که توسعه گر فرهنگی برای احیای خانه پدری جلالی با آن مواجه شده بود بالاخره مرمت این خانه ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در یک سال اخیر کار بازسازی در دست انجام است. «محبوبه کاظمی دولابی» توسعه گر فرهنگی می گوید: مرمت و بازسازی خانه پدری جلال در چند فاز انجام ‌شده است، اما روند بازسازی متاثر از چند مشکل اساسی بود یکی نم و رطوبت که بر روند کار اثر می گذاشت و دیگری عبور و مرور در محله که امکان ورود و خروج مصالح را سخت تر می کرد و همچنین تاییدات صندوق بهره برداری و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی که روند کار را دچار وقفه می کرد؛ آنچه در مرمت این خانه برای ما اهمیت دارد، کیفیت کار است و به همین خاطر کیفیت را  نمی توانیم فدای کمیت زمانی کنیم.

آیا خانه پدری جلال آل‌احمد پاتوق فرهنگی محله سنگلج می‌شود؟

«محبوبه کاظمی دولابی» درباره هماهنگی کاربری این خانه به عنوان مکان فرهنگی و هنری با ویژگی ها و ساختار محله، توضیح داد: اینجا لزوما باید فعالیت های خانه با فعالیت های اساسی هماهنگی داشته باشد؛ به دلیل تعداد زیاد معتادان در محل ما با مشکلاتی مواجه هستیم به همین دلیل طرح کوچه گالری و کوچه موزه را مطرح کردیم که اهالی محل نیز استقبال کردند و حتی کسبه قول همکاری دادند اما بحث امنیت اینجا نیز خیلی مهم است و کلانتری محل باید کیوسک پلیس جاگذاری و امنیت کوچه را تامین کند؛ این مکان کاربرد فرهنگی دارد و یکی از فعالیت های تعریف شده برای این خانه گالری موزه است.

آیا خانه پدری جلال آل‌احمد پاتوق فرهنگی محله سنگلج می‌شود؟

این توسعه‌گر فرهنگی درپاسخ به این سئوال که آیا در فعالیت های تعریف شده برای خانه پدری جلال به عنوان موزه گالری رویکردتان توجه به هنرهای ایرانی اسلامی است، می گوید: در گالری ترانه باران محور فعالیت ما هنرهای ایرانی اسلامی با موضوع خوشنویسی است؛ در این گالری موزه نیز همین رویکرد را ادامه می دهیم و بیشتر تمرکزمان بر هنرهای نفیس ایرانی است و بیشتر آثار هنرمندانی را که آثارشان  قابلیت موزه ای دارد، معرفی خواهیم کرد؛ هنر خط هنری است که فقط نباید از دیدگاه تجسمی به آن نگاه کرد و از یک بُعدی میراث فرهنگی است، بسیاری از آثار خطی  از جمله کتاب های خطی که از گذشتگان به عنوان میراث به ما رسیده از سوی بزرگترین خوشنویسان خلق شده آثاری نفیسی هستند که در موزه های جهان نگهداری می شوند و حتی در حراج های بین المللی و اسلامی چکش می‌خورند، ما می خواهیم در این گالری موزه به معرفی این آثار بپردازیم. همچنین، در کنار این کار یک سری مراسم آیینی و رونمایی‌های آیینی همزمان با ایام عاشورا و تاسوعا و شب های قدر در این موزه گالری برپا می کنیم و نمایش های آئینی ایرانی مثل روحوضی و اجرای موسیقی نیز خواهیم داشت.

آیا خانه پدری جلال آل‌احمد پاتوق فرهنگی محله سنگلج می‌شود؟

خانه پدری جلال آل احمد قرار است یک موزه گالری شود و محله ای را که بیشتر پاتوق افراد معتاد بوده، به  یک محله فرهنگی تبدیل کند کاری که زمانبر اما شدنی است و هدف احیاء کنندگان این خانه هم  توجه به بافت تاریخی  و میراثی در راستای توسعه فرهنگی و هنری بوده است. این توسعه گر فرهنگی درباره  مخاطرات محله فرهنگی شدن خانه پدری جلال آل احمد، توضیح داد: اگرچه این مکان در محلی واقع شده که بنابر برخی آسیب های اجتماعی چندان خوشنام نیست اما من دوست دارم از این محله‌ به عنوان محله فرهنگی نام برده شود زیرا بخشی از تاریخ و تمدن و فرهنگ کشور ما در همین محله پیدا می‌شود؛ به عنوان کسی که با دغدغه فرهنگ و میراث فرهنگی این کار را شروع کردم  پیش‌بینی‌هایی هم داریم که ممکن است در مسیر یک سری اتفاقاتی پیش بینی نشده برای ما رقم بخورد اما ما پای این کار فرهنگی هستیم تا آن را به سرانجام برسانیم.

آیا خانه پدری جلال آل‌احمد پاتوق فرهنگی محله سنگلج می‌شود؟

پایان پیام/

کد خبر 1754716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha