رزقی بالاتر از اهل قرآن شدن وجود ندارد

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، گفت: رزقی بالاتر از اهل قرآن شدن وجود ندارد، اگر کسی فکر کند رزقی بالاتر از آن وجود دارد، خطا و اشتباه می‌کند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه  خبرگزاری شبستان، آیت الله سید مهدی میرباقری استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد طی سخنانی با استناد به فرمایشی از امام سجاد (ع) اظهار کرد: رزقی بالاتر از اهل قرآن شدن وجود ندارد، اگر کسی فکر کند رزقی بالاتر از آن وجود دارد، خطا و اشتباه می کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن چراغ هدایت است و انسان را در مسیر حق راهبری می‌کند، گفت: رزقی بالاتر از قرآن نیست و باب آن به روی هر کسی باز نمی شود. اگر باب قرآن به روی انسان باز شود، هر حرف و آیه قرآن انسان را سیر می‌دهد. ماه رمضان ماهی است که زمینه برای بهره‌مندی از رزق قرآن فراهم شده است، لذا انسان باید خود را به این رزق برساند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه برای رسیدن  رزق راهبری قرآن انسان باید طهارت قلبی داشته باشد، تصریح کرد: در ترجمه آیات ابتدایی سوره حدید، لطائف و حقایق نورانی فوق العاده وجود دارد. این سوره ۲۹ آیه دارد، مکی بوده و از اولین سوره‌هایی است که با تسبیح خداوند متعال شروع شده است. همچنین فضیلت خاصی برای تلاوت این سوره بیان شده است. در فضیلت این سوره مرحوم شیخ صدوق نقل کردند که باطن سوره حدید سیر امت قبل و بعد از ظهور است،هر کس بر خواندن آن مداومت داشته باشد به درک حضرت ولیعصر (عج) نائل می‌شود. توجه عمیق به این سوره انسان را در آخرت به رسول خدا(ص) و ولی خدا(ع) می‌رساند. در اول این سوره ۶ آیه دارد که ناظر به معرفی و بیان مقامات توحیدی حضرت حق است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه بزرگان درباره این شش آیه زیاد سخن گفتند،ابراز کرد: سطح معارفی قرآن با سایر کتب آسمانی بسیار متفاوت است، خداوند متعال رزق کسانی که اهل تعمق در معارف توحیدیه هستند اینگونه نازل کرده که بر آنها سوره توحید و شش آیه اول سوره حدید را نازل کرده است که هرچه بخواهد تعمق کنند. امام باقر(ع) می فرمایند امام ظرفی است که وحی خدا را حفظ می‌کند که درست منتشر شود و به دست مردم برسد.

وی در خصوص عظمت این شش آیه اظهار کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند اگر کسی حاجت مهمی داشت این شش آیه اول سوره حدید را بخواند و چهار آیه آخر سوره حشر را بخواند. در این چند آیه اسماء حسنا الهی وجود دارد، این آیات را بخوانید و پس از آن خدا را بخوانید و حاجات خود را از او طلب کنید. 

این استاد اخلاق با بیان اینکه این سوره با تسبیح خدای متعال شروع شده است، گفت: اجمالا معنای آن این است که همه مخلوقات در همه عوالم خدا را تسبیح می کنند. طبق تفسیر برخی مفسرین این تسبیح مستمر است. طبق آیات این سوره خدای عزیز حکیم است و تحت نفوذ  هیچ کسی قرار نمی‌گیرد، در این سوره خداوند می‌خواهد از طرحی صحبت کند که بسیار با عظمت است، همه مخلوقات در مدار مشخصی از عالم قرار دارند و حرکت می‌کنند. همه مخلوقات نطق مخصوص به خود دارند و زبان حال همه آنها تسبیح الهی است. همه موجودات نطقی دارند، این ذکر زبانی اگر در انسان خوب انجام بگیرد قلب او هم ذاکر می‌شود و اگر ادامه پیدا کند به همه جوارح انسان می‌رسد و همه زندگی او ذکر می‌شود و حتی خود انسان ذکر می‌شود.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه در قرآن از پیامبر اکرم(ص) به ذکر تعبیر شده است. عنوان کرد: اگر نور قرآن در قلب انسان بتابد او آرام می‌شود، امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند وقتی آتش جنگ داغ می‌شد ما به پیامبر(ص) خدا پناه می‌بردیم چرا که او ذکر الهی و نقطه امن عالم است. اینکه حضرت ذکر هستند بالاتر از ذکر زبانی است. انسان با زبان ذکر می‌تواند به جایی برسد که همه جوارح، جوانح و همه چیز او ذکر الهی باشد و همه وجود انسان تسبیح شود و در مدار امن الهی حرکت کند و طرح خدا را حکیمانه بداند و  با خودآگاهی و هوشیاری به تسبیح الهی بپردازد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در این آیه طرح حکیمانه خدا تسبیح موجودات است که طرح بی‌عیب الهی را به نمایش می‌گذارد. گفت: خدای عزیز تحت فرمان هیچکس قرار نمی‌گیرد. این طرح منزه از عیب است. خدای عزیز کسی هست که وقتی حکم می‌کند بر اساس اراده خود حکم می کند و طرح او ناشی از عزت است، خدایی که چیزی در او نفوذ ندارد و همه چیز تابع اراده او است. همه موجودات این خدای عزیز و حکیم را تسبیح می‌کنند و در مقابل او تعظیم می‌کنند. حتی شیاطین هم یک جایی نمی‌توانند از طرح الهی خارج بشوند شیطنت می‌کنند اما شیطنت آنها در مسیر فرمان الهی است و نمی‌توانند از آن خارج بشوند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه اگر انسان این عزت و حکمت را بررسی کند می‌فهمد که این طرح الهی حکیمانه و منزه است، خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید که به رسول او ایمان بیاورید و همه امکانات خود را در این مسیر دستورات او قرار دهید. قبل از ظهور شیعیان واقعی برای امام زمان(عج) هزینه می کنند و همه امکانات خود را در طرح الهی شرکت می دهند زیرا خداوند متعال به دست او اجرا می شود. طبق دستور الهی ما باید در این مسیر مسابقه دهیم که  نفر اول باشیم. هر زمان طرح الهی را خوب فهم کنیم با آسودگی خیال و گذر از دنیا به یاری امام می پردازیم.

کد خبر 1755871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha