ممنوعیت فعالیت مدارس اسلامی در هند/ سرنوشت نامعلوم دومیلیون دانش آموز

حکم دادگاه هند مبنی بر ممنوعیت فعالیت مدارس اسلامی در ایالت اوتارپرادش باعث شده تا سرنوشت آموزشی دومیلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز نامعلوم باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، یک دادگاه هندی در حکمی مدارس اسلامی در ایالت اوتار پرادش را ممنوع کرد. این حکم بر سرنوشت دو میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در هزاران مدرسه در پرجمعیت ترین ایالت کشور تاثیر می گذارد.

 این حکم در آستانه انتخابات سراسری این کشور صادر شد، انتظار می رود حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا به رهبری «نارندرا مودی» نخست وزیر در آن پیروز شود. اقدامات مودی علیه مسلمانان در طول سال‌های زمامداری‌اش با موجی از انتقادات و اتهامات داخلی و خارجی مواجه است.

این دادگاه در حکم اعلام کرد: مدارس دینی، سکولاریسم مندرج در قانون اساسی هند را نقض می‌کنند و دستور انتقال دانش‌آموزان به مدارس سنتی را صادر کرد. این حکم در نتیجه قانون مصوب سال ۲۰۰۴ در مورد مدیریت مدارس دینی در ایالت اوتار پرادش را لغو می کند.

« افتخار احمد جاوید» رئیس هیئت آموزش مدارس دینی ایالت، گفت: حکم دادگاه بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۱۰ هزار معلم در ۲۵ هزار مدرسه تأثیر می گذارد. مسلمانان حداقل یک پنجم جمعیت ۲۴۰ میلیونی این ایالت را تشکیل می دهند.

 از سوی دیگر، «راکش تریپاتی» سخنگوی حزب بهاراتیا جاناتا در اوتار پرادش گفت: دولت مخالف مدارس دینی نیست، اما نگران تحصیل دانش آموزان مسلمان است.

وی ادامه داد: ما مخالف هیچ مکتبی نیستیم، اما با رفتارهای تبعیض آمیز مخالف هستیم. ما با تامین مالی غیرقانونی مخالفیم و دولت پس از بررسی حکم قضایی تصمیم می گیرد اقدامات بعدی را انجام دهد.

هند بین آوریل و ژوئن آینده انتخابات عمومی برگزار خواهد کرد.

 فعالان مسلمان و سازمان های حقوق بشر، اعضای حزب بهاراتیا جاناتا را به ترویج سخنان نفرت انگیز ضد اسلامی و تحریک به تخریب مساجد و اموال مسلمانان متهم می کنند.

کد خبر 1755881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha