شب قدر بزرگ ترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است

حجت الاسلام ساداتی گفت:شب قدر بزرگ ترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است که در روایات فراوانی، وجود شب قدر را در هر زمان دلیل لزوم امامت و بقای آن دانسته اند.

حجت الاسلام  سید محمد علی ساداتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اهمیت شب های قدر و فضیلت بسیارآن، گفت: شب قدر یا لیلة القدر، شبی باارزش و پرفضیلت نزد مسلمانان و شب نزول قرآن و شب مقدرشدن امور انسان‌ها واین شب با فضیلت‌ترین شب سال است.

امام جمعه سرپل ذهاب افزود:یکی از ویژگی های شب قدر بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان است، لذا باید تلاش نمود تا این فیض عظمای الهی شامل حال انسان شود. وای به حال انسانی که در شب قدر مورد غفران الهی قرار نگیرد؛ چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: «من ادرک لیلة القدر فلم یغفر له فابعده الله کسی که شب قدر را درک کند، پس بخشیده نشود و مورد حمت بی پایان الهی واقع نشودپس خدا او را از رحمت خویش دور می سازد.»

وی با اشاره به اینکه احیا و شب زنده داری و عبادت خداوند در این شب بسیار توصیه شده است، خاطر نشان کرد:در روایتی از پیامبر اسلام آمده است که حضرت موسی علیه السلام از خداوند مقام قربت، رحمت، جواز عبور از صراط، بهشت و نعمتهای آن، نجات از آتش دوزخ و رضای الهی را خواست که خداوند آنرا در شب زنده داری، ترحم بر مساکین، صدقه دادن، تسبیح گفتن، استغفار کردن و خواند دورکعت نماز در شب قدر دانسته است.    

حجت الاسلام ساداتی تصریح کرد:شب قدر که به عربی لیله القدر نامیده می شود به معنای شب سرنوشت است اما به معانی شب فرمان، شب قدرت، شب ارزش، شب تقدیر، یا شب اندازه‌گیری نیز ترجمه شده‌است و به اعتقاد مسلمانان قرآن برای اولین بار در شب قدر از سوی خدا بر محمد (ص) نازل شد. اما نظرات اسلام‌شناسان در مورد معنی این شب در قرآن متفاوت است.

امام جمعه سرپل ذهاب اظهار کرد: مسلمانان ماه رمضان را مبارک می دانند اما برای ده شب آخر ماه رمضان تبرک بیشتری قائل هستند. به عقیده آنها، شب قدر شب نعمت و رحمت فراوان خدا برای بندگانش در روی زمین است. خداوند متعال گناهان بندگانش را می آمرزد و دعا را قبول می کند. خدا از فرشتگان خواسته تا این فرمان را همان طور که دستور دارند انجام دهند.

وی در پایان گفت: طبق روایات، عبادت در آن شب، بالغ بر هشتاد سال ارزش و قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست و از جمله اعمال شب قدر، غسل، احیاء و شب زنده‌داری، خواندن قرآن، خواندن دعاهای ماثور مثل دعای جوشن کبیر، توبه و استغفار و صدقه‌دادن را می‌توان بیان کرد.

کد خبر 1756582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha