ممنوعیت اقامه نماز در یکی از مدارس انگلیس

به دنبال شکایت یک دانش آموز برای اقامه نماز در حیاط مدرسه، قاضی دادگاه عالی انگلیس، ممنوعیت اقامه نماز را در یکی از مدارس صادر کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: سال گذشته، ۳۰ دانش آموز در حیاط مدرسه‌ای در انگلیس اقدام به اقامه نماز کردند که این اقدام دانش آموزان با مخالفت مدیر مدرسه روبه رو شد و پس از آن یک دانش آموز این مدرسه به دادگاه شکایت کرد و خواستار اقامه نماز در حیاط مدرسه شد.

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داد: قاضی دادگاه عالی انگلیس حکم ممنوعیت نماز در یکی از مدارس را صادر کرد.

به دنبال صدور این رأی دادگاه، کاترین بیربالسینگ، موسس و رئیس مدرسه «مایکلا» در برنت، شمال لندن، تصمیم قاضی دادگاه عالی را ستود و گفت: «این یک پیروزی برای همه مدارس بود.»

وی افزود: مدرسه‌ها نباید توسط یک دانش آموز مجبور شوند که رویکرد خود را فقط به این دلیل که او تصمیم می گیرد چیزی در مدرسه را دوست ندارد، تغییر دهد.

در حکم کتبی دادگاه عالی لندن که صبح روز سه شنبه صادر شد، قاضی اظهارات این دانش آموز را در مورد ممنوعیت نماز رد کرد و در عین حال از درخواست تجدیدنظر دانش آموز علیه تصمیم برای محرومیت موقت وی از مدرسه حمایت کرد.

قاضی لیندن در حکمی ۸۳ صفحه‌ای مبنی بر رد پرونده این دانش‌آموز نوشت: دانش‌آموز از ابتدا از قوانین مدرسه آگاه بود و شواهد نشان می‌دهد که مادرش می‌خواست او به آنجا برود، زیرا مدرسه‌ای بود که به سختگیری معروف بود.

وی افزود: مدت ها قبل دانش آموز و دوستانش می دانستند که نماز در مدرسه جایز نیست و به همین دلیل در بازگشت به خانه قضای نمازش را می کردند.

این دانش آموز استدلال کرد که این سیاست تبعیض آمیز است، اما دبیرستان دولتی غیرمذهبی از موضع خود دفاع کرد و گفت که اجازه دادن به مناسک نماز می تواند ادغام بین دانش آموزان را تضعیف کند.

مدرسه مایکلا یک مدرسه مستقل از مقامات محلی است و از تدریس برنامه درسی ملی معاف است.

رئیس مدرسه تاکید کرد: مدارس باید آزاد باشند تا به نفع دانش آموزان خود عمل کنند و نباید بر اساس ترجیحات دانش آموز مجرد و مادرش مجبور به تغییر رویکرد شوند.

باید گفت که طبق این تصمیم دادگاه، نتیجه این پرونده حمایت از حق مدارس غیر دینی برای تصمیم گیری خود در خصوص تأمین زمان و مکان برای نماز تلقی می شود.

مدرسه سخت گیر انگلیسی

روزنامه بریتانیایی «گاردین» نوشت: مدرسه مایکلا تقریباً ۷۰۰ دانش آموز دارد که نیمی از آنها مسلمان هستند، مدرسه‌ای سخت گیرانه محسوب می شود، زیرا بر خلاف بسیاری از مدارس دیگر در بریتانیا، بر لباس‌های فرم دانش آموزان نظارت می‌شود.

این دانش‌آموز در بیانیه‌ای کتبی ابراز ناامیدی کرد و خاطرنشان کرد که فکر نمی‌کند پذیرش دانش‌آموزانی که می‌خواهند در زمان ناهار نماز بخوانند، برای مدرسه سخت باشد.

این دانش آموز تاکید کرد که با درخواست تجدید نظر در مورد ممنوعیت تصمیم درستی گرفته است و احساس می کند که تمام تلاش خود را انجام داده و به اعتقادات شخصی و اعمال مذهبی خود وفادار مانده است.

با وجود این تصمیم او از درک دوستان غیرمسلمانش در مدرسه در مورد مسائلی که برای او مهم است، ابراز قدردانی کرد.

این دانش آموز اظهار داشت که قصد دارد به مدرسه ادامه دهد و اکنون روی امتحانات گواهینامه دبیرستان آینده خود تمرکز خواهد کرد.

کد خبر 1759239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha