ارتش؛ پشتوانه نظام در عملیات‌هایی مثل «وعده صادق»

عمادی با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» بازدارندگی جمهوری اسلامی را احیاء کرد، گفت: این عملیات ادعای ایران در توانمندی پهپادی و موشکی را اثبات کرد. ارتش به عنوان فدایی ملت نقش پشتوانه نظام در چنین عرصه‌هایی را دارد.

سیدرضی عمادی، پژوهشگر و کارشناس حوزه خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد نقش و جایگاه ارتش در تأمین اقتدار و امنیت جامعه، اظهار کرد: در خصوص نقش ارتش در مسائل امنیتی و اجتماعی کشور می توان به چند نکته اشاره کرد. با توجه به اینکه امروز ۲۹ فروردین به نام روز ارتش نامگذاری شده در حوزه سیاست خارجی معتقدم مهمترین ابتکار امام راحل نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس است که بسیار حائز اهمیت بود و سبب زنده نگه داشتن مسئله فلسطین در منطقه و حتی در جهان شد. امسال در مراسم روز جهانی قدس مشاهده کردیم که این مراسم تنها در کشورهای اسلامی برگزار نشد و حتی در کشورهای غیراسلامی نیز شاهد برگزاری آن بودیم.  

عمادی تصریح کرد: در حوزه مسائل داخلی هم یکی از ابتکارات مهم ایشان تعیین روز ۲۹ فروردین به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. این اقدام و این ابتکار مهم در شرایطی اتفاق افتاد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از روی ناآگاهی و برخی از روی عناد، ادعا می کردند که باید ارتش منحل شود، امام راحل نه تنها با این نظر مخالفت کردند بلکه اتفاقا در حمایت از وجود و تقویت ارتش روز ۲۹ فروردین را به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کردند. مقام معظم رهبری نیز بارها بر به یاد ماندنی بودن این ابتکار حضرت امام(ره) اشاره کردند.

ارتش ضامن تامین امنیت مرزهای کشور

کارشناس حوزه خاورمیانه با بیان اینکه ارتش در سال های اخیر همواره سعی کرده نقش پررنگی در تحولات کشور داشته باشد، افزود: ارتش ضمن اینکه در کنار نیروهای دیگر ضامن تامین امنیت مرزهای جمهوری اسلامی است، اقدامات مهم دیگری را انجام می دهد که از آن جمله می توان به کمک های ارتش در حوادث طبیعی همانند سیل، زلزله و ... به مردم عزیز کشورمان اشاره کرد و از سوی دیگر مردم هم از کمک های آنها استقبال می کنند و شعار معروف «ارتش فدای ملت» را زنده می کنند. این امر نشان دهنده این است که ارتش هم در مواقع ضروری به کمک مردم آمده و هم اینکه این کمک ها نزد مردم دیده شده و مسبب محبوبیت بیش از پیش آنها نزد مردم شده است.

ارتش حاضر در تمام بحران های داخلی و خارجی

عمادی با بیان اینکه در امور امنیتی هم ارتش همواره سعی کرده تا جایی که لازم بوده و با اقدامات دارای نقش آفرینی کرده است، گفت: در حوزه تجهیزات ما شاهد پیشرفت های زیادی در ارتش هستیم که قابل مقایسه با گذشته نیست. ارتش در مواقع ضروری وارد عمل شده از جمله در بحران سوریه نقش آفرینی شده و در عملیات اخیر یعنی وعده صادق هم همان طور که در بیانیه سپاه پاسداران آمده ارتش هم به انجام این عملیات بسیار مهم کمک کرده است. قطعا در ادامه راه نیز ارتش هم در تامین امنیت مرزهای ایران و هم در حفظ نظام جمهوری اسلامی و هم در کمک به مردم در موارد ضروری نقش پررنگی ایفا خواهد کرد.

وعده صادق بازدارندگی جمهوری اسلامی را احیاء کرد

 عمادی در مورد عملیات وعده صادق در پاسخ به تجاوز اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق، خاطر نشان کرد: فارغ از هیاهوی رسانه ای و افراط و تفریط هایی که در خصوص این عملیات انجام می شده و به دور از عنادی که در خصوص این عملیات عنوان شده معتقدم این عملیات یکی از اقدام های هوشمند جمهوری اسلامی بود.

وی در مورد دلایل هوشمندی عملیات وعده صادق توضیح داد: اولین دلیل هوشندی این عملیات این است که بازدارندگی ما احیا شد. ما بعد از اینکه چند بار در خارج از ایران مورد تهاجم قرار گرفتیم و حتی در داخل کشور شاهد عملیات تروریستی بودیم، هیچ واکنشی نشان ندادیم و بازدارندگی ما زیر سوال رفت و سعی کردیم با خویشتن داری هم مانع از گسترش جنگ شویم و هم با صبر راهبردی در تله جنگ دشمنان گرفتار نشویم اما این بار همان طور که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند: «رژیم صهیونیستی سفارت جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار داده و با توجه به اینکه سفارت بخشی از خاک هر کشوری است، واجب و لازم بود به آن پاسخ داده شود»، بنابراین این پاسخ اقدامی هوشمندانه بود؛ چرا که آن برداشت دشمنان که جمهوری اسلامی هر اندازه مورد حمله قرار بگیرد، پاسخ نمی دهد را زیر سوال برد و نشان داد جمهوری اسلامی آمادگی پاسخ دادن را دارد اما کوشش می کند تا نزاع و درگیری در منطقه گسترش پیدا نکند.

وعده صادق دفاع مشروع طبق منشور ملل متحد

کارشناس حوزه خاورمیانه ادامه داد:از طرف دیگر این اقدام که طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد که به اصل دفاع مشروع تاکید دارد در واقع یک پاسخ بوده نه اعلان جنگ، پاسخ به حمله آنها بود که رسانه های ما باید به آن دقت لازم را داشته باشند. این دفاع مشروع علیه اهداف نظامی بود و هیچ غیر نظامی و حتی نیروهای انسانی را مورد هدف قرار ندادیم بلکه پایگاه نظامی را مورد هدف قرار دادیم و این مسئله مهمی است.

وی تصریح کرد: طرح ریزی و اجرای عملیات هم هوشمندانه بود چرا که از یک طرف اسراییل دچار آشفتگی شد و از سوی دیگر با توجه به اطمینان از پاسخ دادن جمهوری اسلامی اما زمان آن را نمی دانست و همین مسئله سبب سردرگمی آنها شد؛ ضمن اینکه با وجود اطلاع از حمله دست به دامان انگلیس، فرانسه و آمریکا برای مقابله با پهبادها و موشک های جمهوری اسلامی شد.

وعده صادق ادعای ایران در توانمندی پهبادی و موشکی اثبات کرد

وی یادآور شد: این حمله از طرف دیگر نشان داد آنچه که ما همواره درباره توانمندی پهپادی و موشکی خود ادعا می کردیم، کاملا درست بود و نشان از صداقت ما داشت که این مسئله نیز بسیار حائز اهمیت بود.

عمادی خاطر نشان کرد:این اقدام ما ضمن بازدارندگی وزن جمهوری اسلامی و وزن محور مقاومت را به طور کلی بالا برد چرا که تاکنون هیچ کشوری به اسراییل حمله نکرده بود. ما از خاک خود به اسراییل حمله کردیم که این موضوع در شبکه های مجازی حتی در بین کاربران عربی مورد توجه قرار گرفت؛ در حالی که حدود هفت ماه است با نسل کشی در غزه مواجه ایم هیچ کشوری به کمک آنها نیامد اما جمهوری اسلامی این کار را انجام داد. این اقدام نشان داد جمهوری اسلامی هم هراس ندارد، هم اعتبار و اراده دارد که همه اینها از مولفه های بازدارندگی است.

وی گفت: معتقدم از اینجا به بعد هم رژیم صهیونیستی و هم کشورهای دیگر نگاه خاص تری را به جمهوری اسلامی خواهند داشت و توجه بیشتری را نسبت به قدرت نظامی حکومت جمهوری اسلامی دارند.

کد خبر 1759286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha