اجرای «طرح نور»؛ ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها

دکتر مولوی با بیان اینکه حرکت مسئولیت پذیرانه و شجاعانه نیروهای حافظ امنیت و حریم عمومی و نگاهبانان ساحت اخلاق و عفت عمومی جامعه درخور بسی ستایش و حمایت است، گفت: چرا که بروز واکنش‌های اجتماعی و قانونی نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی به حکم خرد، شرع و حقوق ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

«دکتر عزیز الله مولوی»، عضو هیأت علمی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای «طرح نور» و تأملاتی در باب ملاحظات جانبی‌ اجرای این طرح گفت: حرکت مسئولیت پذیرانه و شجاعانه نیروهای حافظ امنیت و حریم عمومی و نگاهبانان ساحت اخلاق و عفت عمومی جامعه در خور بسی ستایش و حمایت و مساعدت است. چرا که بروز واکنش  های اجتماعی و قانونی نسبت به ناهنجاری های اجتماعی به حکم خرد، شرع و حقوق ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ سوال اینجاست، قطار عادی انگاری مکشوفی و بی عفتی در جامعه را ایستگاه پایانی کجاست؟

وی اظهار کرد: هسته مرکزی فرهنگ ما ایرانیان در ازنای تاریخ، دین و مذهب بوده، هست و خواهد بود؛ رازوارگی و پوشیدگی نیز به گواه منابع موثق از آئین های برازنده شهریاران و فرزانگان سرزمین ما بوده و هست. هفتصد سال پیش سعدی شیرازی فرمود: دوست دارم که بپوشی رخ همچون قمرت، تا چو خورشید نبینند به هر بام و درت.

مولوی تصریح کرد: بر همین اساس نکاتی را با توجه به اصل تمایز اقدام، روش اقدام و ضرورت توجه به الزامات اخلاق حرفه ای در اجرای "طرح نور" عنوان می کنم. اول آنکه، پیروزی، کامیابی و فرخنده فرجامی ما و شما در اجرای این طرح با انگاره و تصویر ذهنی که از خود و رفتارمان و طرف مقابل ما که حرمت قانون پاس نداشته و  کشف حجاب کرده، وابستگی و هم بستگی معناداری دارد. همان گونه که نام مقدس نور بر این طرح نهاده شده، عابد انگاری خویشتن و مقدس انگاری اقدام و فرزند انگاری بانویی که هنجاری را سبک شمرده و سپس تقویت و تثبیت این نگرش، می تواند نوید حرکت از خوب به عالی را در انجام این مأموریت دهد.

این عضوء هیات علمی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهر کرد بیان کرد: دوم آنکه: به روایت و قاعده معروف (مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود) و عاقل آن است که عبرت گیرد، بهتر است از آنچه بر ما گذشت پیامی برگیریم و تجربه های تلخ از سر گذشته را از دیدگاه های مختلف تحلیل روش شناختی کنیم و در اتخاذ روش های اجرای این مسئولیت ممیزی اخلاقی و مصلحت سنجی های ملی و بین المللی و منطقه ای کنیم. بکار گیری روش های مدرن، به میدان آوردن ظرفیت هوش مصنوعی، سامانه های چهره زن و بررسی سوابق سلامت جسمانی - روانی فرد و ملاحظةپیشینه و دهلیزهای تربیتی، فرهنگی افرادو محاسبه این مؤلفه ها در رویاروئی و سپس احضار افراد از موارد مهمی است که می توانند در کامروایی در اجرای این طرح بسیار خوش بدرخشند. و البته که غفلت از آنان بسی پشیمانی به بار خواهد آورد.

وی افزود: سوم آنکه: این اصل که تذکر لسانی قدرتش از بمب اتم بیشتر است و این اصل که تیغ رفتار صبورانه از صد لشگر ظفر انگیز تر است را باور داشته باشیم و بدانیم و یقین کنیم که خشم و تندی و خشونت در حین مأموریت هزینه های زیادی را در دنیا و آخرت بر ما بار خواهد کرد و این بار هزینه فایده ای ندارد.

دکتر مولوی خاطر نشان کرد: چهارم: باز مهندسی فرایندهای اجرائی این مأموریت یعنی استفاده از اپراتورهای گویا با خوانش های هنرمندانه مبتنی بر هیجان های مثبت دلنشین و انگیزشی برخاسته از روان شناسی و شخصیت شناسی دختران و بانوان جوان، تماس های پیشرفته صوتی و تصویری و رهگیری های افراد در فضای مجازی، ارسال متن  و تصویر و دل نوشته به صفحات مجازی و کارت پستال های دیجیتال و غیر دیجیتال انگیزشی حاوی متن های حکیمانه به مثابه تذکر لسانی اند. که می توانند چونان روش های جایگرین رفتارهای تکانشی در کف خیابان که گاهی هسته ای اعتراضی را شکل خواهد داد مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: پنجم آنکه، مسبوقیت اجرای این طرح بر انجام تست های هوش هیجانی و شخصیتی و  آموزش های مهارتی و توانمند سازی های رفتاری و اخلاقی افرادی که در میدان عهده دار اجرای این وظیفه می شوند از اصول لازم الرعایه است.که غفلت از آن می تواند باز هزینه های همه جانبه ای را به جامعه و نظام مقدس تحمیل کند.

این عضوء هیات علمی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد، تبار شناسی رفتار و رویاروئی مناسب با آن را اصل ششم اجرای طرح نور عنوان کرد و گفت: این یک واقعیت مسلم است که همه افرادی که کشف حجاب دارند نه از  یک تبار وگونه اند. بعضی افراد مغرضانه با نیت پلید ترویج اباحی گری با هدایت سرویس های جاسوسی و ارتباط گیری با کانون های بی حیائی به قصد فساد انگیزی  در حال تبلیغ و دامن زدن به هنجار شکنی و عادی سازی بی اخلاقی در جامعه اسلامی اند. لیکن آیا همه افرادی که کشف حجاب می کنند از مصادیق این حالت اند؟ حتماً نه. پس ما با یک مسأله دارای گونه ها و تبارهای مختلف مواجه هستیم، که یک طرف آن سوداگران و هرزه جویانند و طرف دیگر آن کودکان و نوجوانان ساده و بی غش با ضمیری روشن لذا این مطلب ما را به این ضرورت رهنما می شود که قبل از هر گونه اقدام عجالتی، آموزش های تخصصی کنشگران این عرصه و بررسی های عمیق امنیتی و اشراف اطلاعاتی را چاشنی سناریوهای اجرائی کنیم، تا مبادا در اجرای حق گرفتار باطلی شویم و بخواهیم  آباد کنیم، ولی ویران سازیم.

 مولوی، با توجه به تبعات احتمالی اجرای طرح نور  افزود: ناگفته پیداست که در  جهان  امروز هیچ اقدام ریز و درشتی از تیر رس شکار لنز فناوری های ارتباطی نظیر دوربین های پیشرفته و پر قابلیت تلفن های همراه رهگذران و دوربین های مداربسته اماکن خصوصی و عمومی، با سلیقه ها و انگاره های مختلف خارج نیست. این است که هر رفتار در معرض مشاهده و تحلیل  و قضاوت و ارزش داوری عرف عام و خاص در ایران و جهان  قرار خواهد گرفت. این واقعیت ما را به احتیاط و هوشمندی، هوشیاری، روشمندی، درایت، متانت و عاقبت اندیشی بیشتر دعوت می کند تا از خیزش، پویش و کنش موج سواران، مغرضان، مزدوران و کینه توزان، حسودان و بدخواهان و بازکابوس دیدگان بر حذر بمانیم.

کد خبر 1759607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha