انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه؛ از لس آنجلس تا آتلانتا+ فیلم

دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه از هفته‌ها پیش اعتراض خود را نسبت به جنگ اسرائیل علیه غزه آغاز کرد، به طوری که دایره این اعتراض‌ها گسترش یافته است و از لس آنجلس و نیویورک به شیکاگو و آتلانیا رسیده است.

خبرگزاری شبستان، بین الملل: هفته‌هاست که دایره اعتراض‌ها دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه و علیه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه گسترش یافته است، این درحالی است که مقامات صدها معترض را دستگیر کردند، سازمان های حقوق بشر دستگیری تظاهرات کنندگان را محکوم کردند.

از لس آنجلس گرفته تا نیویورک و واشنگتن، از آستین(تگزاس) تا بوستون، شیکاگو و آتلانتا، اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین در حال افزایش است. تحصن ها و تظاهرات شامل دانشگاه های مشهور جهان مانند هاروارد، ییل، کلمبیا و پرینستون می شود، این اعتراض‌ها، اعتراض‌های علیه جنگ ویتنام را به یاد می اندازد.

 این اعتراض‌ها که ازهفته ها پیش آغاز و همچنان ادامه دارد، واکنش های متفاوتی را در محافل سیاسی آمریکا برانگیخته است.در حالی که برخی تخلفات همچون «یهود ستیزی» را محکوم کردند، برخی دیگر نسبت به نقض آزادی‌ها هشدار دادند، چرا که پلیس دربرخی از دانشگاه ها به زور متوسل شد و متحصان را متفرق کرد و صدها دانشجو را بازداشت کرد.

انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه؛ از لس آنجلس تا آتلانتا

دانشجویان حامی فلسطین در همبستگی با ساکنان غزه در محوطه دانشگاه جورج واشنگتن، اولین دانشگاه در قلب پایتخت آمریکا، تحصن علنی را آغاز کردند.

فیلم ویدئویی تعدادی از چادرها را نشان می دهد که در وسط محوطه دانشگاه برپا شدند و شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین و  پایان دادن به حملات اسرائیل به غیرنظامیان در غزه سرمی دهند.

معترضان همچنین همبستگی خود را با دوستان خود که توسط پلیس در دانشگاه های کلمبیا، تگزاس و کالیفرنیای جنوبی دستگیر شدند، اعلام کردند.

 بازداشت در دانشگاه ها

 در کالیفرنیا، پلیس لس آنجلس ۹۳ نفر از مخالفان جنگ غزه را که در محوطه دانشگاه ایالتی جنوبی تظاهرات می کردند، دستگیر کرد. این دانشگاه به دلیل اعتراض‌ها مستمر تصمیم گرفت تا درهای دانشگاه را ببندد.

نیروهای زیادی از پلیس لس آنجلس به درخواست رئیس این دانشگاه برای متفرق کردن تحصن دانشجویانی که خواستار پایان جنگ غزه و قطع همکاری بین دانشگاه های کشورشان و اسرائیل بودند، وارد دانشگاه شدند.

انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه؛ از لس آنجلس تا آتلانتا

سخنگوی پلیس اعلام کرد: تعداد بیشتری نیروی پلیس در دانشگاه تگزاس به دستور مستقیم فرماندار ایالتی مستقر شدند.پلیس ۳۴ نفر را در محوطه دانشگاه آستین دستگیر کرد. این درحالی است که پلیس ضد شورش با تظاهرکنندگان خشمگین مقابله کرد و در برخی موارد از باتوم برای متفرق کردن آنها استفاده کرد.

 پلیس دانشگاه ایندیانا همچنین اعلام کرد: پس از خودداری معترضان از برداشتن سازه های کمپینگ، ۳۳ نفر در محوطه دانشگاه دستگیر شدند.

در همین حال، پلیس بوستون نیز اعلام کرد: چهار افسر در حین دستگیری ۱۰۸ دانشجو حامی فلسطین در کالج امرسون در ماساچوست مجروح شدند.

به گزارش رسانه های آمریکایی، پلیس همچنین تظاهرکنندگانی را که از دستور متفرق شدن و ممنوعیت برپایی کمپ در دانشگاه اوهایو امتناع می کردند، دستگیر کرد . همچنین دو نفر از اساتید دانشگاه ایموری در ایالت جورجیا نیز دستگیر شدند.

حمله به استاد اقتصاد دانشگاه ایموری در جورجیا و بازداشت او
تحصن های ادامه دار

 در همین حال، دانشجویان دانشگاه هاروارد در ماساچوست به تحصن علنی خود در محوطه دانشگاه در اعتراض به ادامه جنگ اسرائیل در نوار غزه ادامه می دهند.

 دانشجویان معترض در محوطه دانشگاه خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از اسرائیل در این جنگ شدند، همچنین جنگ نسل کشی مردم غزه را محکوم کردند.

رئیس  این دانشگاه محوطه دانشگاه را بست و از دسترسی رسانه ها به اخبار مربوط به این تحصن خودداری کرد.

انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه؛ از لس آنجلس تا آتلانتا

در دانشگاه نورث ایسترن در شهر بوستون، دانشجویان در اعتراض به ادامه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، تحصن علنی را آغاز کردند. اعتراضات تا برآورده شدن مطالبات آنها و قطع همکاری بین این دانشگاه و اسرائیل ادامه خواهد داشت.

همچنین دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک نیز به تحصن خود در محوطه دانشگاه ادامه می دهند، ادامه این تحصن یک هفته پس از آن است که پلیس نیویورک به درخواست رئیس این دانشگاه، تحصن را متفرق کرد . این مسئله باعث شد تا  دانشجویان چند دانشگاه آمریکایی تحصن به راه بیندازند.

رئیس دانشگاه کلمبیا گزارش‌ها مبنی بر فراخوانی پلیس نیویورک در شب گذشته به محوطه دانشگاه را رد کرد.

در واشنگتن، «کولت کلمن» معاون رئیس دانشگاه در امور دانشجویان و رئیس دانشجویان در دانشگاه جورج واشنگتن، از پلیس واشنگتن دی سی خواست تا برای انتقال اردوگاه اعتراضی غیرمجاز در محوطه دانشگاه کمک کند.

 نقض حقوق بشر

سازمان‌های آمریکایی و بین‌المللی اعلام کردند: حقوق معترضان در دانشگاه‌های آمریکا نقض شده است.

 دیده بان حقوق بشر و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا دستگیری تظاهرکنندگان را محکوم کردند و از مقامات خواستند به حقوق آنها در آزادی بیان احترام بگذارند.

در همین حال،  سازمان حقوقی فلسطین روز گذشته اعلام کرد: پس از دستگیری ده ها معترض ضد جنگ در غزه در هفته گذشته و پس از احضار پلیس برای متفرق کردن تحصن توسط دانشگاه، یک شکایت حقوق مدنی علیه دانشگاه کلمبیا ارایه کرده است.

انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه؛ از لس آنجلس تا آتلانتا

در همین حال، قانونگذاران دموکرات در ایالت جورجیا نگرانی عمیق خود را نسبت به گزارش‌های پلیس در مورد استفاده بیش از حد از زور در محوطه دانشگاه ایموری اعلام کردند.

قانونگذاران گفتند: استفاده از روش های افراطی کنترل شورش توسط پلیس، خطرناک به شمار می‌آید.

آنها اعلام کردند: فرمانداری ایالت جورجیا برخورد با اعتراض‌ها را آغاز کرده است که اقدامات خشونت آمیز یا تروریستی به شمار می‌آید.

 اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در جورجیا نیز گفت که این سرکوب ها خلاف قانون اساسی است.

 در حالی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و سیاستمداران دموکرات و جمهوری خواه از اقدامات «یهود ستیزانه» در اعتراضات دانشجویی صحبت می کنند که فعالان به شدت ضد یهودی بودن این تظاهرات را رد و تأکید کردند: هدف آنها فشار بر دانشگاه هاست تا سرمایه‌های خود را از شرکت‌هایی که در عملیات نظامی اسرائیل در غزه سهیم هستند، خارج کنند.

. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز گذشته اعتراض‌های حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد و گفت که این اعتراض‌ها مایه شرم آمریکاست.

ترامپ از طریق پلتفرم خود "حقیقت اجتماعی" این اعتراض‌ها را به راهپیمایی سازماندهی شده توسط راست افراطی معروف در شارلوتسویل در ایالت ویرجینیا در سال ۲۰۱۷ تشبیه کرد که منجر به بروز درگیری بین طرفداران نظریه برتری سفیدپوستان و مخالفان نژادپرستی شد.

برخی از فعالان معتقدند که آنچه در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا می گذرد یادآور تظاهرات بیش از ۵۰ سال پیش علیه جنگ ویتنام است.

انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه؛ از لس آنجلس تا آتلانتا

کد خبر 1760473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha