توجه به عدالت فرهنگی در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر/ میزبانی همزمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر

سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ تا ۲۸ بهمن‌ماه در دو بخش رقابتی و غیررقابتی با تمرکز بر عدالت فرهنگی به صورت همزمان در تهران و ۱۴ استان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر بعدظهر امروز ۱۷ بهمن با حضور امیر حسین سمیعی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی، امیر حسین سمیعی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی، رضا مهدوی، دبیر حشنواره و امیر عباس ستایشگر، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیر اجرایی این رویداد در تالار رودکی برگزار شد .

عدالت فرهنگی رویکرد سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر

در این نشست« امیر حسین سمیعی»، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت عدالت فرهنگی در جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: آنچه در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر برای ما دارای اهمیت است مسئله عدالت فرهنگی است و ما در همین راستا تلاش کردیم با در نظر گرفتن تعادل جغرافیایی اجراها به آن دست پیدا کنیم؛ امسال بخش پاپ در دو سالن مجزا یعنی فرهنگسرای بهمن و سالن میلاد به اجرا می روند .

وی افزود: سالن‌های دیگری هم مثل کوشک باغ هنر، فرهنگسرای ارسباران، سالن سوره و …نیز میزبان اجراهای سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی درباره حضور بانوان در جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: بارها تاکید شده مبنای صدور مجوزها وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی است، پیش از برگزاری جشنواره بسیاری از ارکسترها نوازندگان خانم دارند و در صحنه به اجرا می روند و مشکلی نیست ‌و در جشنواره فجر هم اجرا می کنند بهتر است نیمه پر لیوان را ببینید.

سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر مردمی تر برگزار می شود

در این نشست «رضا مهدوی»، دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به مردمی برگزار شدن سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال تلاش کردیم جشنواره فجر را مردمی‌تر کنیم و در راستای همین رویکرد میهمانانی داریم که شاید سال‌های گذشته آنها را در جشنواره نداشتیم؛ در واقع جشنواره امسال را با همه مردم در تهران و شهرستان‌ها سهیم خواهیم شد.

«رضا مهدوی» با بیان اینکه سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر یک ریسمان است که می‌تواند هنرمندان را بالا بکشد، اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر باید در قد و قامتی باشد که بتواند در عرصه بین‌الملل هم قد علم کند؛ ما استادانی داریم که در منطقه بی‌بدیل هستند و می‌توانیم جشنواره موسیقی فجر را مرکز و پایگاهی قرار دهیم که خودش به همه جایزه می‌دهد.

 دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به حضور بخش کودک و نوجوان در این جشنواره توضیح داد: ما امسال بخش کودک و نوجوان را داریم که برای اولین بار به جدول جشنواره آمده و قرار است کودکان ونوجوانان در آن بداهه نوازی و تک نوازی کنند؛ این موسیقی برای بزرگسال نیست و از اهالی رسانه میخواهم کودکان و نوجوان را برجسته کنید و اجراهای آنها را ببینید اینها آینده موسیقی ایران هستند؛ جشنواره فجر چندین سال است دنبال نسل نو است بزرگان موسیقی که اجرای خود را در داخل و خارج دارند توجه رسانه ها کمک می کند که این کودکان بلندای موسیقی را درنوردند .

رضا مهدوی با اشاره به اینکه زبان موسیقی در میان تمامی هنرها از همه قوی تر است، گفت: جشنواره موسیقی از همه جشنواره ها به لحاظ تاثیرگذاری بهتر است ضرورت دارد همه پای کار بیایند،زبان موسیقی از زبان فیلم رسانا تر است، سال های آینده باید برویم در اتاق شخصیت ها و از آنها بخواهیم در سهم کلان فرهنگی سهمی را نیز برای موسیقی در نظر بگیرند.

دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر درباره بخش علمی و پزوهشی جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: بخش پژوهش را در جشنواره باید جدی گرفت در تلاش هستیم این بخش را در موسیقی و رسانه و باربد احیا کنیم چرا که آثار خوبی در این بخش ها حضور دارد و می خواهیم اثار اول هر سه بخش را منتشر کنیم ؛ در واقع در بخش پژوهش به نوعی داریم خلا محیط های علمی هنری را پر می کنیم و برگزیدگان جشنواره های مختلف موسیقی را به این جشنواره آورده ایم تا آنها را به مجامع علمی معرفی کنیم‌

رضا مهدوی درباره حضور گروه های خارجی سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: موسیقی فجر ابزار مناسبی برای توسعه فرهنگی و دیپلماسی عمومی است اینکه بتوانیم کشورهای مسلمان را به جشنواره بیارویم بسیار خوب است، ما تلاش داریم کشورهای جاده ابریشم را به جشنواره بیاوریم، این نگاه به ایران فرهنگی است همان ایران اسلامی که موسیقی هایی از گذشته تا به امروز داشته است در واقع تاریخ موسیقی ایران باید به فجر بیاید ؛ شرایط ایران در جهان خاص است و بسیاری از گروههای خارجی می خواهند بیایند و در ایران اجرا کنند اما سفارتخانه های آنها اجازه نمی دهند.

وی خاطر نشان کرد: هر سال که به روزهای اجرای جشنواره نزدیک می شویم نیازمند مراودات بین المللی بیشتری هستیم، خیلی از جشنواره ها در دنیا برگزار می شود در دنیا بخش خصوصی شرکت می کنند خیلی از شرکت کنندگان با بودحه شخصی حضور می یابند، ما در حوزه بین الملل با راحتی نمی توانیم وارد شویم رفت و امدهای بین الملل به کشور ما ملاحظات خاص دارد من آرزو دارم همانطور که هنرمندان ما در جشنواره های خارجی شرکت می کنند در جشنواره فجر هم گروه بین المللی شرکت کنند .

آغاز بکار سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای گروه بانوان «نهال» و ارکستر موسیقی ملی ایران

در این نشست «امیرعباس ستایشگر» و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیر اجرایی جشنواره با اشاره به زمان برگزاری جشنواره موسیقی فجر و گروه های شرکت کننده در بخش های مختلف این رویداد  توضیح داد: سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ تا ۲۸ بهمن‌ماه در ۷ سالن در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار خواهدشد. در بخش رقابتی ۹۲ آلبوم در ۱۵ رشته رقابت خواهند کرد. ۳۲ اثر نیز در بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌های بینارشته‌ای و موسیقی رقابت داشتند. ۱۷۵ اثر در بخش تک‌آهنگ، ۶۷ اثر در بخش آهنگسازی در فرم سونات، ۲۶ گروه در بخش اجرای صحنه‌ای، ۱۷ اثر در بخش نماهنگ و ۲۲ اثر در بخش کتاب که‌ در مجموع ۴۰۵ اثر در بخش رقابتی ثبت نام کردند.

وی از بررسی ۲ هزار و ۵۲۲ ترانه برای جایزه ترانه  خبر داد و گفت: بخش جایزه موسیقی و رسانه نیز در دو محور اصلی برگزار خواهد شد.

مدیر اجرایی جشنواره از آغاز بکار سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای گروه بانوان «نهال» و ارکستر موسیقی ملی ایران خبر داد و اظهار کرد: در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر مانند دوره‌های گذشته بخش بزرگداشت‌ها نیز برگزار می شود.

وی افزود: در بخش پژوهش سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر نشست هایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در بستر رسانه‌ای رادیوگفت‌وگو برگزار می‌شود.

امیر عباس ستایشگر با ارائه آماری درباره بخش غیر رقابتی سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: ۱۴ استان به طور همزمان میزبان جشنواره موسیقی فجر خواهند بود و در مجموع ۲ هزار و ۱۰۹ هنرمند در جشنواره حضور دارند که از این میان ۸۲۲ نفر هنرمند، خانم و ۱۲۸۷ هنرمند، آقا هستند.

امیر عباس ستایشگر درباره بودجه سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر و پرداختی گروه های شرکت کننده در این رویداد اظهار کرد: امسال ۱۵ میلیارد تومان بودجه به جشنواره اختصاص داده شده است؛ اولویت ما در این بودجه هنرمندان است؛ سال گذشته ۲۴ ساعت پس از هر اجرا با هنرمند تصویه می شد.

پایان پیام/

کد خبر 1748604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha