«حاجی وجدان»؛ نمایشی عروسکی که در مسجد پاگرفت

نمایش «حاجی وجدان» کاری از گروه تئاتر یاس النبی در جشنواره تئاتر ملی شبستان در پنج مسجد به صحنه رفت و با استقبال مواجه شد؛ این نمایش راوی فرد باوجدانی است که بر سر دوراهی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایش «حاجی وجدان» کاری از گروه تئاتر یاس نبی اکرم (ص) به کارگردانی مهدی مظفری در بخش عمومی نخستین جشنواره تئاتر ملی شبستان به صحنه رفت و با استقبال مردمی مواجه شد. داستان این نمایش در بستر مسجد می گذرد و زندگی یک حاجی مسجدی باوجدان را که در یک دوراهی قرار می گیرد، روایت می کند.

«حاجی وجدان»؛ نمایشی عروسکی که در مسجد پاگرفت

«مهدی مظفری»، کارگردان نمایش درباره داستان نمایش «حاجی وجدان» به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: «حاجی وجدان» روایت داستان زندگی خیلی از ما انسان هاست؛ ما در مسیری قرار می‌گیریم و فکر می‌کنیم عملکرد خوبی داریم اما از آدم های اطرافمان غافل می‌شویم ... داستان نمایش «حاجی وجدان» در بستر مسجد شکل می‌گیرد و زندگی حاجی باوجدانی را روایت می کند که روحیه کمک به دیگران دارد اما در یک دوراهی قرار می‌گیرد.

کارگردان نمایش درباره داستان نمایش «حاجی وجدان» با اشاره به اینکه از طریق اجرای تئاتر می خواستیم به نقش پررنگ مساجد در همه امور بپردازیم، اظهار کرد: مسجد پایگاهی بود که رسول خدا (ص) بنا نهادند، پایگاهی که بسیاری از مسائل و مشکلات مردم در آن حل و فصل می‌شد، در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نیز مسجد پایگاه مهم مردمی بود اما کم کم این پایگاه بودن کمرنگ شد؛ ما در بستر مسجد است که می‌توانیم بسیاری از مسائل و مشکلات مردم را حل کنیم، در واقع  مسجد می تواند محل همکاری و تقویت روحیه تعاون در بین مردم باشد.

مهدی مظفری که گروه تئاتر یاس النبی(ص) را حسینیه شهید خوشرو در کنار مسجد حجت سرآسیاب فعال کرده است، درباره  فعالیت این گروه تئاتری از قلب یک مسجد  توضیح داد: شش سال پیش در یک مراسم سمنوپزان در ایام فاطمیه در حسینیه شهید خوشرو در کنار مسجد حجت سرآسیاب با بچه هایی که الان اعضای  گروه تئاتر یاس النبی(ص) هستند، آشنا شدم و در واقع فعالیت من با این بچه ها از آن روز آغاز شد، افراد حاضر در گروه من در آن سال ۱۰ ۱۱ سال داشتند و من به آنها آموزش دادم و در همین مسجد تعزیه و تئاتر اجرا و بعد از آن یک سالن را اجاره کردیم و تئاترمان را روی صحنه بردیم اما سال بعد مدیر همان سالن در ایام فاطمیه از ما دعوت کرد که در آنجا تئاتر اجرا کنیم پس از این گروه یاس النبی(ص) در جشنواره های داخلی و حتی در کربلا نیز به صحنه رفت.

«حاجی وجدان»؛ نمایشی عروسکی که در مسجد پاگرفت

 وی درباره اقدام ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در برگزاری جشنواره تئاتر شبستان گفت: معتقدم تئاتر و سایر هنرها را باید به مسجد بازگردانیم و مساجد دوباره پایگاهی برای اجرای تئاتر و دیگر هنرها شوند. این جشنواره در راستای تقویت نقش مساجد در امور هنری برگزار می شود، زمانی که  نمایش «حاجی وجدان» را می ساختم  تنها هدفم اجرا برای مخاطب مسجدی بود و به اینکه بخواهم روزی آن را در جشنواره شرکت بدهم فکر نمی کردم و در پی کسب عنوان و جایزه نبودم و بازخورد مخاطبان برایم مهم بود.

نمایش عروسکی و تعاملی «حاجی وجدان» در جشنواره تئاتر شبستان در پنج مسجد  به اجرا رفت و با استقبال مخاطبان مسجدی مواجه شد به گونه ای که در هنگام اجرای نمایش یکی از مخاطبان نیز با این نمایش همراه می شود و به جای یکی از شخصیت ها نقش بازی می کند.

مظفری درباره بازخوردهای این نمایش در مساجد اظهار کرد: نمایش با استقبال مردم مواجه شد و آنچه برای من و گروه تئاتر یاس النبی مهم بود بازخوردی بود که از مخاطبان مسجدی می گرفتیم؛ این نمایش در نخستین جشنواره تئاتر شبستان در مساجد الجواد(ع)، ثامن الائمه(ع)، صاحب الزمان(عج)، رحمانی و روح الله اجرا و با استقبال مردمی روبرو شد.

«حاجی وجدان»؛ نمایشی عروسکی که در مسجد پاگرفت

کارگردان نمایش «حاجی وجدان» درباره بازیگران و عوامل این نمایش توضیح داد: در این نمایش هم از بازیگر و هم عروسک استفاده کردیم، در واقع این نمایش یک کار تعاملی با تماشاگران بود و از تماشاگران نیز در اجرای کار استفاده کردیم.

در نمایش «حاجی وجدان» مهدی مظفری، محمدظفر کرمانی، مبینا خرمی و فاطمه کوزه‌گر به عنوان بازیگر نقش آفرینی می کنند و  مهدی قناطی، هانیه مظفری، زینب برزنونی، رقیه قناطی و فاطمه نهاردانی عروسک‌ گردانان نمایش هستند و نرگس وکیلی، منشی صحنه و مهدی معمارباشی طراح پوستر این نمایش هستند.

پایان پیام/

کد خبر 1754695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha