۵۰۰ نسخه خطی از نهج البلاغه در کشورهای اسلامی وجود دارد

حجت الاسلام حافظیان از وجود ۵۰۰ نسخه خطی از نهج البلاغه در کشورهای مختلف اعم از هند، مصر، انگلستان و آمریکا خبر داد و گفت: هنوز ۲۰ هزار نسخه خطی در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی وجود دارد که فهرست نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل حافظیان، محقق و ارزیاب کتب و نسخ خطی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی امروز (پنجشنبه، دوم فروردین ماه) در نخستین نشست تخصصی نهج البلاغه که در سی و یکمین نمایشگاه بین اللملی قرآن برگزار شد، اظهار کرد: میراث مکتوبی که امروزه از بزرگان ما باقی مانده اگر تلاش و غیرت عزیزانی همچون آیت الله مرعشی نجفی نبود بسیاری از آنها در اثر آسیب هایی مانند حملات و هجمه های دشمنان و ورود سیلاب ها و حمله حشرات از بین رفته بودند.
وی تصریح کرد: بعد از آیت الله مرعشی نجفی فرزند ایشان نیز اهتمام ویژه ای به حفظ کتب دینی و نسخ مکتوب روایی و ادبی داشت به گونه ای که امروز کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی از حیث نسخ خطی شیعی در جهان جزو کتابخانه های  نخست به شمار می‌رود.
حجت الاسلام حافظیان در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه نهج البلاغه از جمله کتاب هایی است  که نسخه های قدیمی زیادی از آن باقی مانده است.
این محقق بیان کرد: ۷۰ درصد از متون شیعی ما در طول این ۵۰ سال از روی نسخ خطی چاپ شده است و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی نقش مهمی در حفظ و احیای این نسخ و کتب دینی داشته است.
وی افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته توسط بنده، حدود ۵۰۰ نسخه خطی از نهج البلاغه  در کتابخانه های عمومی و خصوصی ایران و ممالک اسلامی مانند عراق، هند، مصر و نیز کشورهای آمریکا و انگلستان وجود دارد ضمن اینکه کتابخانه های بسیاری هم هستند که از موجودی آنها اطلاعی نداریم.
حجت الاسلام حافظیان خاطر نشان کرد: هنوز ۲۰ هزار نسخه در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی وجود دارد که فهرست نشده است.
این محقق در ادامه افزود: امروزه نسخه های قدیمی زیادی در دست افراد خصوصی وجود دارد که باید طبق خواسته آنها خریداری شوند، لذا برای شناسایی و معرفی این نسخه ها باید اهتمام ویژه ای صورت بگیرد.
وی بابیان اینکه اعراب گذاری نسخه های نهج البلاغه باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: نسخه خطی نهج البلاغه که ۶۰۰ سال از عمر آن می گذرد، نیاز است که فهرست نگار، با دقت بیشتری آن را مورد بررسی و فهرست قرار دهد.
این محقق  بر لزوم شناسایی و معرفی نهج البلاغه در جامعه تاکید کرد و گفت: افراد نباید نهج البلاغه را وسیله‌ای برای درگیری با رقیبان خود قرار دهند چرا که نهج البلاغه یک کتاب اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و انسان ساز است.
این محقق تاکید کرد: بعد پیروزی انقلاب که موسسات پژوهشی مختلفی در قم، تهران و مشهد تاسیس شد، منابع دینی مورد نیاز خود را از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی تامین می کردند ضمن اینکه امروز هم محققان می توانند نسخ مورد نیاز خود را از این کتابخانه تهیه کنند.
کد خبر 1755699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha