روزه تنها جایی است که پیامبر(ص) کلمه عشق را به کار گرفتند

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه تنها جایی که پیامبر(ص) کلمه عشق را به کار گرفتند درباره روزه بوده است. اظهار کرد: جای دیگر کلمه محبت و فوران محبت را به کار گرفتند. کسی که عاشق عبادت است آن را با قلب خود در آغوش می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن مجید خردمندان و عاقلان افراد مومنی هستند که به وجود خداوند متعال و روز قیامت ایمان کامل دارند. آنها عبادات را با همان هویت الهی و ملکوتی خود درک می‌کنند و آثار صدای حق را با همان کیفیت معنوی خود می‌شنوند. هرکس خرد خالص و عقل صاف دارد دریافت او از حقایق با دیگران تفاوت دارد.

این استاد اخلاق  با بیان اینکه طبق آیات و روایات افراد مومن به علت روح عبودیت، حضرت حق را اطاعت می کنند، ابراز کرد: عبادات افراد مومن پذیرفته است. در قرآن کریم خداوند فرموده است که از مردم به اندازه توان آنها انتظار دارد. امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند عبادت کردن در مسجد برای من لذت بخش‌تر از حضور در بهشت است؛ چرا که در عبادت به حق وصل هستم و رضای او را جلب می‌کنم. نگاه و درک ما از عبادت بسیار معمولی و گاهی با بی‌میلی انجام می‌گیرد، به عنوان مثال وقتی اعلام می‌کنند که فردا شب عید فطر است برخی احساس راحتی می کنند.

وی درباره علت مختلف بودن اسامی بهشت ابراز کرد: بهشت طبقاتی نیست و به علت اختلاف مکلفین ۸ تا است، نماز ما با نماز امیرمومنان امام علی (ع) فرق دارد. درک پیامبر(ص) از روزه درک عاشق و معشوق بود به این علت پس از روز عید فطر ۶ روز دیگر روزه می‌گرفتند. حضرت درک می‌کردند که این معشوق زوال ندارد، از دست رفتنی نبوده، ماندگار است و از لحظه مرگ با او تا روز قیامت محشور می‌شود. انسان وقتی وارد برزخ می‌شود هر کار خیری انجام داده است آن را مشاهده می‌کند و تا قیامت در کنار او خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه تنها جایی که پیامبر(ص) کلمه عشق را به کار گرفتند درباره روزه بوده است. اظهار کرد: جای دیگر کلمه محبت و فوران محبت را به کار گرفتند. کسی که عاشق عبادت است آن را با قلب خود در آغوش می‌گیرد، در روایات شیعه دو جای دیگر هم کلمه عشق آمده و آن دو جا در فرمایشات امیرمومنان امام علی (ع)  است که یکی از آنها درباره عشق مجازی است که می‌فرماید کسی که عاشق می‌شود کور می‌شود. در عشق مجازی عاشق کور می‌شود اما در عشق حقیقی عاشق به نورانیت بیشتر و دید وسیع‌تری می رسد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پول از دست رفتنی است اما مردم زیادی عاشق آن هستند، گفت: این عشق چشم را کور می‌کند و انسان از حقیقت بینی دور می‌شود. جوانان زیادی گرفتار عشق مجازی شدند پس از چند سال این عشق تبدیل به آتش شده و زندگی آنها را سوزانده است. عشق مجازی همه وجود انسان را به نزول می‌کشد اما عشق حقیقی همه وجود انسان را به صعود و کمال می‌کشاند. انبیا الهی عبادت را معشوق می‌دیدند معشوقی که زائل نمی‌شود از دست نمی‌رود و فقط به عاشق اضافه می‌کند و چیزی از او کم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه معشوق ملکوتی پرداخت کننده است و دریافت کننده نیست برعکس معشوق مجازی که فقط دریافت کننده است. تصریح کرد: انسان بی‌نماز و بی‌روزه سرمایه‌های عظیمی را از دست می‌دهد. طبق آیات قرآن کسانی که در بهشت هستند با مجرمین گفتگو و پاسخ و پرسش دارند و می‌پرسند چرا راه شما به دوزخ افتاد، آنها پاسخ می‌دهند که ما اهل نماز نبودیم، شخص بی‌نماز بهره‌های زیادی را از دست می‌دهند که یکی از آنها بهشت و رضوان الهی است.

کد خبر 1755879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha