تماشای زمان در موزه ساعت 

موزه زمان به عنوان نخستین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان در ایران، در خانه تاریخی حسین خداداد مربوط به دوره قاجار فعال است؛ موزه زمان یکی از زیباترین بناها به لحاظ معماری ایرانی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و در آن می‌توان انواع هنرهای ایرانی را به کمال دید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، موزه «زمان» یا «ساعت» به عنوان نخستین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان در ایران  شناخته می شود از موزه های وابسته به موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان است که در خرداد ماه سال ۱۳۷۸ افتتاح شد.

تماشای زمان در موزه ساعت 


موزه زمان یک خانه تاریخی از دوران قاجار متعلق به «حسین خداداد» است که در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان زعفرانیه، نبش چهارراه پرزین بغدادی واقع شده‌است؛ این خانه در محوطه‌ای به گستره ۵۰۰۰ مترمربع و عمارتی با زیربنای ۷۰۰ مترمربع سازماندهی شده‌ و در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

تماشای زمان در موزه ساعت 

موزه زمان یکی از زیباترین بناها به لحاظ معماری ایرانی است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند و در آن می توان انواع هنرهای ایرانی را به کمال دید.

تماشای زمان در موزه ساعت 

بینندگان در موزه  ساعت می توانند «تماشاگه زمان» باشند و مجموعه‌ای از ابزارهای زمان‌سنجی و گاه‌شماری را مشاهده کنند.
 

تماشای زمان در موزه ساعت 

در داخل ساختمان موزه که از دو طبقه تشکیل شده، سیر تکامل انواع ساعت‌های مکانیکی متعلق به سده‌های هفدهم تا بیستم میلادی در معرض نمایش قرار گرفته‌است، ساعت‌هایی نظیر ساعت شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری در این بخش قرار دارند.

تماشای زمان در موزه ساعت 

در طبقه دوم موزه ساعت‌های جیبی معمولی و ساعت‌های جیبی سفارشی متعلق به شخصیت های تاریخی و سیاسی، ساعت‌های ویژه‌ای چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دوزمانه به چشم می‌خورد.

تماشای زمان در موزه ساعت 

انواع ساعت‌های کشورهای مختلف، ساعت کشتی، ساعت شیفت نگهبانی و همینطور مجموعه‌ای از ساعت‌های افراد مشهوری مانند دکتر حسابی، جمشید مشایخی، شهید آوینی، مهدی باکری، داوود رشیدی، مصطفی رحماندوست و… را خواهید دید.

تماشای زمان در موزه ساعت 

آثار هنری کلاژ (به معنای چسباندن تکه‌های مختلف پارچه، چوب، فلز و … که موجب خلق اثری هنری شود) هوشنگ فروتن نیز در طبقه دوم قرار دارد. آثاری که با استفاده از قطعات بلااستفاده ساعت ساخته و موجب خلق آثاری هنرمندانه و زیبا شده است.

تماشای زمان در موزه ساعت 

در بخش تقویم‌ها نیز گاهنامه‌های ایرانی، به علاقه‌مندان ارائه شده‌است.

تماشای زمان در موزه ساعت 

همچنین، در طبقه دوم این بنا رواق شهدای گمنام با عنوان فرازمان به تازگی افتتاح شد، در این رواق دو ساعت از شهیدان مهدی زین الدین و مهدی باکری و ۱۲ ساعت از شهدای گمنام با طراحی بر روی نقشه ایران به نمایش درآمده است .

در محوطهٔ این تماشاگه ساعت‌های نخستین مانند ساعت آفتابی، ساعت شنی، ساعت آبی و ساعت سوختی قرار گرفته‌اند.

تماشای زمان در موزه ساعت 

در درون عمارت نیز ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی قرار گرفته‌اند. همچنین بخشی از عمارت به اسنادی دربارهٔ گاهشماری جلالی و پیشینه آن در ایران اختصاص یافته‌است.


علاقمندان به ساعت می توانند در ایام نوروز به جز روز ۱۳ فروردین  از ساعت ۹ تا ۱۷ از موزه زمان بازدید کنند.

کد خبر 1755908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha